Jag blev tvungen att uppfinna mig själv på KTH
Ensambarnet Peter Arvai växte upp i Karlskoga. Familjen bodde trångt och inkomsten var låg. I skolan gick det bra och Peters utmärkta betyg öppnade världen för honom. Det blev medieteknik på KTH. Idag pendlar han mellan San Fransisco och Budapest med sitt företag Prezi. Företaget har 60 miljoner användare och Peter Arvai räknas som en av framtidens stora entreprenörer.
Peter Arvais pappa lämnade Ungern under kommunistregimen och hamnade i ett flyktingläger i Italien. En svensk vapenfabrikör var ute i Sydeuropa på rekryteringsturné. Det var en annan tid och det rådde arbetskraftsbrist på Bofors. Det var så Karlskoga hamnade på den Arvaiska världskartan. Peters mamma anslöt sig så småningom till de värmländska skogarna och snart skulle Peter Arvai se dagens ljus.
– Det var inte helt lätt att växa upp i den här arbetarstaden, säger Peter.
De bodde trångt i en liten lägenhet och inkomsten var låg. Peter Arvais föräldrar hade lämnat universitet, familj och vänner bakom sig i Ungern. I Sverige lyckades ingen av dem få ett kvalificerat jobb.
Det blev inga syskon och Peter brottades med tankarna om hur han skulle hantera sin dubbla identitet. I skolan fick han glåpord efter sig. Men studierna gick jättebra.
– Jag är verkligen tacksam för min skolgång och för alla möjligheter jag fick i Sverige.
Med utmärkta betyg ligger världen öppen. Men Peter visste inte vad han skulle läsa. De flesta som han kände, med samma toppbetyg, hade siktet inställt på Chalmers. Peter hade en annan plan. Som ung man ringde han ett anonymt samtal till en telefonväktarjour.
– Jag tror jag är bög. Ingen vet om det. Vad ska jag göra?
Och han fick svaret.
– Åk till Stockholm. Där bor det många bögar.
Då var platsen avgjord, valet stod mellan teoretisk och teknisk fysik. Peter valde det sistnämnda, men det skavde någonstans. I fysiken fanns inget utrymme för konstnärskap och kreativitet. I sista stund ändrade han sig och skickade in en ny anmälan. I katalogen hade han läst om ett helt nytt program, medieteknik.
– Vi var den första kullen. Ingen visste vad medieteknik var på den tiden. Varför läste vi humaniora och varför intresserade vi oss för hur samhället fungerar? Vi hade inga förebilder, inga tydliga referensramar eller yrkesmål. Det är därför första generationen medietekniker blev entreprenörer. Vi var tvungna att uppfinna oss själva.
Men vägen var krokig och Peter och hans klasskamrater fick ta sig förbi många hinder.
– Vi var alltför många i klassen och lärarna tycktes oförberedda. Men jag har ju insett så här i efterhand att den här frustrationen gav oss en ypperlig förberedelse inför entreprenörslivet.
Han höll studieångan uppe och vid sidan av medietekniken började han läsa företagsekonomi och journalistik.
– Cykelhjulen gick varma mellan KTH, Stockholms universitet och Journalisthögskolan, säger han och skrattar.
Det blev så småningom dags att söka jobb och Peter hade ingen aning om vad det skulle bli av honom. Ekonomispåret verkade tryggast men det fanns andra saker som lockade. Efter examen började han på ett mobilt uppstartsbolag som produktschef. Han skapade mobiltelefonitjänster och gjorde TED Talks åtkomliga i mobilen, flera år före den smarta telefonens intåg.
– Vi saknar ofta tillräcklig information för att kunna fatta vettiga beslut. Jag ville ta reda på hur man bäst kombinerar historieberättande och teknik så att det hjälper människor att fatta bättre beslut. Som med TED Talks, bara sätt dig på tunnelbanan och åk till jobbet. På tjugo minuter har du med rätt teknik och tankesätt lärt dig en massa om ett ämne.
Äntligen hade han hittat rätt. Peter Arvai förstod att han ville jobba med projekt som hjälper folk att se och komma ihåg vad andra försöker förmedla.
– Shit, vad svårt det är för folk att förstå varandra! Nu ville jag påverka världen i en bättre riktning.
Samtidigt som Peter försökte bygga upp en karriär fick hans pappa en hjärtinfarkt och avled. Peters mamma blev också sjuk.
Det var nu Peter Arvai skapade OmVård.se, en databas för jämförelser mellan vårdcentraler, sjukhus, specialister och äldrevård.
– I Sverige är det svårt för patienter att ta reda på kvaliteten av den vård som de får. Det finns ingen transparens inom den medicinska vården. Det är bara när man kan jämföra information som en patient kan ta bättre beslut.
Under den värsta lågkonjunkturen flyttade Peter till Budapest. Han ville ta itu med sin egen bakgrund och närde ett hopp om en framtid inom informationsteknologin. Genom kontakter skulle Peter få möjlighet att bygga upp något som skulle bli stort. 2009 lanserades presentationsverktyget Prezi.
– Glöm det gamla sättet att ställa upp presentationer i powerpoints. Prezi är utformat utifrån hur vår hjärna är konstruerad. Vi har byggt upp Prezi för att maximera informationsintaget.
Nu gick det snabbt. Peter Arvai och hans medgrundare fick på några år folk från över 30 länder (inklusive Sverige) att flytta till Budapest. Prezi öppnade också kontor i San Fransisco där Peter befinner sig en stor del av sin tid. Idag använder 60 miljoner människor Prezi och företaget har världens största databas av publicerade presentationer.
– Jag har jobbat skitmycket de senaste åren. Det som gör ont är att pappa aldrig fick se mig lyckas.
Det som driver honom framåt är viljan att förändra världen. Han vill ge människor möjlighet att dela med sig av sina idéer till varandra.
– Jag vill komma tillbaka till KTH och berätta för alla att det är möjligt att starta upp framgångsrika företag. Kreativa förhållningssätt är ingenting man föds med, det är något man tränar upp.