Author
In English further down.
Förändringar inom fakultetsförnyelse
Gott nytt 2025! Vilket nöje att få inleda ITM:s bloggande i år.
KTH:s omställning mot decentralisering och ökad fakultetspåverkan har resulterat i ett nytt sätt att administrera rekrytering, befordran och docentanställningar. Från och med denna månad ligger ansvaret nu hos ITM:s fakultetsnämnd (FN) för att hantera de flesta av dessa ärenden. FN har i sin tur inrättat ett anställningsutskott (AU, med mig som ordförande) och ett docentutskott (DU, med Kristina Andersson som ordförande) som stöd. Kort sagt har FN direkt ansvar för strategiska beslut, såsom att godkänna rekryteringar av nya tenure track-fakulteter, medan AU och DU hanterar de praktiska aspekterna. Förväntningen är att förbättra kvaliteten genom att föra beslutsfattandet närmare skolan och institutionerna.
En annan fördel är att förkorta ledtiderna för de många stegen i rekryteringsprocessen (se blogginlägg från 2022). Ett exempel gäller utnämningen av externa experter. I det tidigare systemet kunde detta steg ta upp till en månad; nu kan experter utses på bara några dagar. FFA* kommer att träffas regelbundet för att utbyta erfarenheter och bästa praxis över hela KTH, och sådana möten bör säkerställa att ärenden hanteras enhetligt.
Samma ämne var i fokus under ITM:s årliga ledningsinternat den 9–10 januari, och jag kommer att träffa FN under den följande veckan för vidare diskussioner. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med ledning och fakultetsledning för att implementera dessa nya processer. Det kan förstås finnas vissa ”barnsjukdomar” i början, men förhoppningsvis kommer nya och befintliga fakultetsmedlemmar snart att märka förbättringar.
Läs mer om hur andra skolor beskriver de nya rutinerna för lärartillsättningar:
ABE: Nya utskott stärker det strategiska arbetet från januari 2025
CBH: Nytt anställningsutskott i fakultetsnämnden
Karriärvägar för adjunkter och forskare
En annan nyhet är granskningen av karriärvägar för adjunkter och forskare. Detta arbete leds av KTH:s dekan och prodekan och är nu i en fas där kommentarer samlas in. Två remissvar ska lämnas in av ITM i slutet av februari: ett från ITM:s ledningsgrupp och ett annat från FN. Jag uppmuntrar er att göra er röst hörd genom att lämna synpunkter till er chef eller prefekt. Alternativt kan du kontakta en medlem i FN.
*FFA står för ansvarig för fakultetsförnyelse, och det finns en FFA vid varje skola på KTH.
/Andrew Martin, Ansvarig för fakultetsförnyelse (FFA) på ITM-skolan
Changes in administering faculty renewal
Happy 2025! A pleasure to kick off ITM’s blogs for the new year.
KTH’s realignment towards decentralization and increased faculty influence has resulted in a new way in which recruitment, promotions, and docentships are administered. Starting this month responsibility now rests with the ITM Faculty Board (FN) for handling most of these cases. FN in turn has established an recruitment committee (AU, chaired by me) and docent committee (DU, chaired by Kristina Andersson) as support. In short, FN has direct responsibility for strategic decisions such as approving the recruitment of new tenure-track faculty, with practicalities handled by AU and DU. The expectation is to enhance quality by bringing decision-making closer to the school and departments.
Another advantage concerns shortening lead-times in handling the many steps involved in recruiting (see blog post from 2022). One example has to do with appointing external experts. In the former system this step could take up to one month; now experts can be appointed in a matter of days. FFA’s* will meet regularly to exchange experiences and best practices across KTH, and such meetings should ensure that cases are handled uniformly.
This topic was in focus for ITM’s yearly leadership retreat that took place on 9-10 January, and I will meet FN during the following week for further discussions. I look forward to working with management and faculty leadership in implementing these new processes. There may be a few growing pains during the initial phase, but hopefully new and existing faculty will soon notice improvements.
Rea more about how other schools describe the new teacher employment routines:
ABE: New committees to strengthen strategic work from January 2025
CBH: New Recruitment Committee in the Faculty Board
Career pathways for lecturers and researchers
Another news item is the review of career pathways for lecturers and researchers. This work is led by KTH’s dean and vice dean and is now in a comment-gathering phase. Two reports of findings are to be delivered by ITM by the end of February: one from ITM’s management group, and another from FN. I encourage you to make your voice heard by forwarding input to your manager or department head. Alternatively, contact a member of FN.
**FFA stands for Head of Faculty Renewal, and there is one FFA at each school at KTH.
/Andrew Martin, Head of Faculty Renewal (FFA) at the ITM School
Author
In English further down.
Teamwork ger kvalitet och hopp om en ekonomi i balans
Kära kollegor,
2024 kommer gå till historien som ett år fyllt av förändringar. I början av året införde vi exempelvis Fakultetsnämnd ITM, som består av representanter från fakulteten, studenter, externa organisationer och facket. Denna grupp har under ett år arbetat med fokus på hur kvaliteten inom forskning och undervisning kan förbättras. Till en början hade vi lite svårt att få till en struktur för våra möten, men under året har vi tillsammans förbättrat kvaliteten på mötena för att ge utrymme för beslut, information och diskussioner. Totalt har vi haft åtta möten på KTH och ett på Scania (där vi fick provköra lastbilar och bussar).
Tre utskott till fakultetsnämnden
Vi har bildat tre utskott som träffas mellan de schemalagda officiella mötena. En grupp fokuserade på kvalitet i utbildningen och bestod förutom av lärarrepresentanter, en studentrepresentant, utbildningsansvarig och administrativa experter. De har haft överlägset flest arbetsuppgifter under det första året, främst med att godkänna nya kurser och lägga ned andra. En andra grupp har fokuserat på forskarutbildningen. Där har vi haft lärarrepresentanter, en doktorandrepresentant, ansvarig för forskarutbildningen samt administrativa experter. Här har fokus legat på kurser och studieplaner.
Den tredje gruppen fokuserade på att organisera möten med fakulteten. Nyligen hölls ett möte för att diskutera KTH:s förslag om att erbjuda alternativa karriärvägar utöver de som finns i “tenure track”-systemet. Som ordförande för ITM:s fakultetsnämnd har jag sett hur aktiviteterna i dessa undergrupper har hjälpt oss att ta fram mycket bra material för fakultetsnämndens möten, så att vi har kunnat förbättra mötena och hantera fler uppgifter. Jag vill därför rikta ett särskilt tack till ledamöterna i fakultetsnämnden med dess undergrupper för insatserna under 2024!
Ljus i tunneln för en ekonomi i balans
En stor utmaning för ITM-skolan har varit att få en ekonomi i balans, vilket jag och andra har bloggat om under året. Våra institutioner har haft olika utmaningar vilka krävt olika strategier. Detta har verkligen varit ett lagarbete där institutionernas olika team bestått av prefekter och verksamhetscontrollers, med ett starkt stöd från Christina Carlsson och hennes medarbetare samt Mats Magnusson. Resultatet är att vi ser ett “ljus i tunneln” för 2025. Det finns en verklig chans att nå en balanserad ekonomi, vilket är en förutsättning för att kunna styra vår framtida utveckling.När vi nu går in i 2025 måste fokus ligga på den framtida utvecklingen av grundutbildning, forskarutbildning och forskning. En utmaning är att samarbeta för att skapa möjligheter för studenter att tillägna sig experimentella och beräkningsmässiga färdigheter, utöver den teoretiska kunskap vi erbjuder i utbildningen. Naturligtvis måste vi också vara beredda på att hantera AI på ett pedagogiskt sätt i utbildningen. Här har vi tur som har Arnold Pears och hans medarbetare på institutionen för lärande, eftersom de är experter på detta område.
Slutligen vill jag tacka alla er på ITM för era insatser under 2024! Jag hoppas att ni får en avkopplande semester med vänner och familj!
/Pär Jönsson, Skolchef för ITM-skolan
Teamwork drives quality and hope toward a balanced economy
Dear colleagues,
We will remember 2024 as a year full of changes. For example, at the beginning of the year we introduced the ITM Faculty Board consisting of representants from the faculty, students, external organisations and unions. Now, this board has worked during one year focusing on how the quality in research and teaching can be improved. Initially, we struggled a little bit to set up a structure for our meetings. However, during the year we have systematically worked together to improve the qualities of the meetings to offer room for decisions, information and discussions. Overall, we had eight meetings at KTH and one at Scania (we got to test drive trucks and buses).
Three committees in the Faculty Board
We have formed three committees that meet between the scheduled official meetings. One committee focused on quality in education and included besides teacher representants, a student representative, the Head of Education and administrative experts. They have by far had most tasks this first year including mainly the approval of newt courses and closure of courses. A second committee has focused on the doctoral education and included besides teacher representants, a doctoral student representant, the Head of Third Cycle Education and administrative experts. Here, the focus has been on courses and study plans. The third group focused on organising meetings with the faculty. Recently, a meeting was held to discuss the KTH suggestion to offer alternative career paths besides those available in the tenure track system.
As the chair person for the ITM Faculty Board I have seen how the activities in these committees have helped us to provide very good materials for the faculty board meetings, so that we have been able to increase the quality of the meetings and to handle more tasks.
Therefore, I wish to especially thank the members of the faculty board and the committees for their efforts during 2024!
Light in the tunnel for a balanced economy
A large challenge for the ITM School has been to obtain a balanced economy, as me and others have blogged about throughout the year. Our six departments have had different challenges requiring different strategies. This has truly been a team effort at each department lead by a team consisting of the Department Head and the Operations Controller, but with a strong support from Christina Carlsson and her co-workers and Mats Magnusson. Overall, the result of these efforts is that we see a “light in the tunnel” for the coming 2025. There is a true chance to reach a balanced economy. This is crucial, since a sound financial control is a prerequisite for being able to control our future development. As we enter 2025, the focus must be on the future development of the education, doctoral education and research. A challenge is to work together to create possibilities for students to acquire experimental and computational learning skills, besides the theoretical knowledge we provide in the education. Of course, we also need to be prepared to handle the use of AI in a pedagogic manner in the education. Here, we are lucky to have Arnold Pears and his co-workers at the Department of Learning in Engineering Sciences, since they are experts in this area.
Finally, I wish to thank all of you at ITM for your efforts during 2024! I hope that you will have a relaxing holiday with friends and family!
/Pär Jönsson, Head of the ITM School
Author
In English further down.
En GA:s roll – att spana mot framtiden
Uppdraget som Grundutbildningsansvarig (GA) på en av KTH:s skolor är spännande! En GA ingår i många olika sammanhang vilket betyder att jag får vara en del av mycket av det som händer framöver på KTH. De så kallade ”reformagendorna” ska ge oss ramverk för de närmaste årens utveckling.
ITM:s Reformagenda
Rektors inriktningsbeslut avseende KTH:s utbildningsutbud
Mycket av GA-arbetet de kommande åren handlar om att omvandla innehållet i de båda planerna till aktiviteter vi gör tillsammans för att ta oss till framtiden.
Arbetet som vice GA de senaste åren har ofta handlat om ITM:s (och KTH:s) kvalitetsarbete. I denna första blogg tar jag mig friheten försöka ge en överblick av hur de olika delarna i vårt kvalitetsarbete hänger ihop. Ni som läser detta får gärna ge mig feedback på om ni ser att det fungerar på ett annat sätt från ert perspektiv.
Internt på ITM
På ITM har Fakultetsnämnden ett övergripande ansvar för kvalitetssystemet i utbildningen medan FA och GA har ansvaret att tillämpa systemet på ett genomtänkt sätt.
Under hösten har vi genomfört programanalyser som sammanställts och kompletterats till en skolrapport för GRU. Tack alla PA, SR, programhandläggare och andra som bidrog till att allt underlag kom fram och sammanställdes. Utan era insatser hade vi inte kunnat lämna in en genomtänkt skolrapport.
Till skolrapporten fogas en handlingsplan som visar vilka prioriterade aktiviteter för GRU-utveckling ITM planerar att genomföra de närmaste två åren. Dessa aktiviteter landar under de olika delarna av ITM:s reformagenda.
I handlingsplanen som vi lämnade in finns följande punkter:
- Fortsatt utveckling av hur vi arbetar med målmatriser i syfte att komma djupare in i den konstruktiva länkningen av examensmål över hela programmet. Målmatriserna är bra om de fungerar men det blir lätt en övning där man sätter kryss i rutor. Det fulla värdet kommer när vi går djupare in i vad kryssen betyder i form av kursers genomförande i programmen.
- Stöd till fakultetsnämnden i form av utvecklade underlag för inrättande och revidering av kurser. I dagsläget får fakultetsnämnden ett mycket begränsat underlag för sitt beslutsfattande. Det gör att det blir nästan omöjligt att avgöra om kurser kommer möta kriterierna i KTH:s styrande dokument vad gäller kvalitet i grundutbildningen.
- Programutvecklingsråd i samverkan med SCI. Många av kurserna på programmen ITM förvaltar ges av SCI-skolan. Så en samverkan kring programutveckling bör bli ganska naturligt.
- Verktyg och processer för kursutveckling. Under 2025 kommer det nya, mer automatiserade, IT-verktyget för kursvärdering och kursanalys tas i drift. Med det kommer också former för att flagga kurser för krav på åtgärdsplaner. Den flaggningen kan ske både av studenter och oss själva. Formaliseringen av kravet på åtgärdsplanen kommer kräva ett genomtänkt arbetssätt på institutionerna för att minimera risken för att kravet på åtgärdsplanen upplevs som ett hinder snarare än ett stöd.
- Utvecklad förmåga att arbeta med ”konfliktrika problem”. Vi vet alla att det finns många målkonflikter i vår vardag. Om vi prioriterar ett perspektiv är risken stor att vi missar ett annat. Frågan om ekonomi i balans v. hållbar arbetsmiljö är bara ett exempel. Här behöver vi tänka igenom vilka sorters målkonflikter som finns i vår egen vardag, sätta ord på dessa och börja leta former för att ta oss igenom situationen trots målkonflikterna. Ju duktigare vi blir på detta själva desto enklare blir det sedan att ta med sig erfarenheterna in i undervisningen.
- Kompetensutveckling inom JML. Enhetscheferna började och alla PA har fortsatt med en JML-kurs i syfte att arbeta med dessa frågor på ett bra sätt. Denna kompetens behöver sedan spridas vidare så att det i slutändan leder till att även våra studenter blir duktiga på att agera JML-positivt.
Många av oss som är involverade i grundutbildningen på olika sätt kommer att bli delar av arbetet med punkterna ovan. Det går kanske inte att säga exakt hur i dagsläget men målbilden är att vi ska genomföra detta arbete på ett så kollegialt (inklusive studentsamverkan) sätt som möjligt. Delar av det har redan startat.
Gemensamt på KTH
Parallellt med att vi gör aktiviteter på ITM så pågår ett arbete på KTH-nivå. Fakultetsrådet har ett övergripande ansvar för att KTH:s forskning och grundutbildning håller rätt kvalitet. Men fakultetsrådet har inga egna resurser för att utföra arbete. Arbetet sker i andra sammanhang:
- Ett sådant sammanhang är Framtidens utbildning där det drivs ett antal projekt som alla syftar till att utveckla KTH:s förmåga att möte omvärldens krav på oss på ett genomtänkt och hållbart sätt.
- Nästa sammanhang där samordning sker är Grundutbildningsutskottet. Där diskuterar Dekanus och GA-gruppen kvalitetsfrågor som sedan kan tas vidare till aktiviteter i andra sammanhang. Främst är det på skolorna som dessa aktiviteter sedan genomförs med även verksamhetsstödet kan bli involverat.
Fakultetsrådet genom Dekanus, GA-gruppen och kollegorna inom Framtidens utbildning samverkar om hur vi tillsammans kan underlätta arbetet med att förverkliga KTH:s utvecklingsstrategier.
Den stora utmaningen
Det är relativt lätt att rita upp ett teoretiskt kvalitetssystem på papper: några rutor som beskriver steg i en process och sedan lite feedback-pilar så har de flesta fattat principen. Att skapa ett fungerande systematiskt kvalitetsarbete i vår komplexa verksamhet som upplevs som ett stöd av oss, och inte en belastning, är en helt annan sak.
I dagsläget har vi utvecklade verktyg och metoder för att möta de legala krav vi har på oss som statlig myndighet som bedriver högre utbildning. Det vi har kvar att åstadkomma är att skapa arbetsformer som vi själva upplever gör det enklare för oss att göra ett bra arbete.
Denna senare del ser jag fram mot att arbeta fram tillsammans med alla duktiga medarbetare på ITM-skolan under det kommande året.
/ Gabriel Montgomery, Grundutbildningsansvarig på ITM-skolan
The role of a GA – looking to the future
Being a Director of First and Second Cycle Education (GA) at one of KTH’s schools is an exciting assignment! The role involves participating in various contexts, allowing me to be part of much of KTH’s future development.
The so-called “reform agendas” will guide our work over the coming years.
ITM’s Reform agenda
The President’s Orientation decision regarding the design of KTH’s programme offerings (Swe)
Much of the GA’s work in the coming years will involve translating these reform agendas into tangible actions that move us toward our goals.
In recent years, the Deputy Director of First and Second Cycle Education’s focus has often been on quality work at ITM and KTH. In this first blog post, I’ll try to provide an overview of how the various parts of our quality work fit together. Please feel free to share any feedback or perspectives you may have.
Internally at ITM
At ITM, the Faculty Board holds overall responsibility for the educational quality system, while the FA (Director of doctoral education) and GA are responsible for applying it thoughtfully. This fall, we’ve conducted programme analyses, which we’ve compiled and supplemented into a school report for GRU (undergraduate education). Many thanks to all the program directors, directors of studies, program administrators, and others who contributed; your efforts made a comprehensive report possible.
An action plan accompanies the school report, detailing the priority GRU development activities ITM intends to implement over the next two years. These activities are aligned with ITM’s reform agenda and include:
- Goal Matrices Development: Further improving how we use goal matrices to link program objectives more constructively across programs. While the matrices are useful if done well, they can sometimes become simple box-ticking exercises. Real value comes when we interpret what these checks mean for course completion within the programs.
- Faculty Board Support: Enhancing documentation for course establishment and revision. Currently, the Faculty Board’s limited information makes it difficult to assess whether courses meet KTH’s quality standards.
- Program Development Council Collaboration with the SCI School: Working closely with the SCI school, which provides many courses in ITM’s programs, to foster program development.
- Tools and Processes for course development: Launching a more automated IT tool in 2025 for course evaluation and analysis, with options to flag courses needing action plans. Both students and faculty will contribute to this. Action plan requirements need thoughtful departmental approaches to ensure they are seen as supportive rather than burdensome.
- Working with “conflictual problems”: Managing conflicting objectives, such as balancing economic goals with a sustainable work environment, is a common challenge. The more we practice handling these tensions in our daily lives, the more we can bring that experience into our teaching.
- JML competence development: JML training has begun for unit managers and PAs to improve handling these issues. This expertise will then extend to students, equipping them to act in JML-positive ways.
Many of us involved in first and second cycle education will contribute to this work. While exact roles are still being defined, the goal is to proceed in a collegial way that includes student collaboration. Some parts are already underway.
Together at KTH
Parallel to ITM’s activities, KTH is also working on quality improvements. The Faculty Council holds overall responsibility for ensuring the quality of KTH’s research and first and second cycle education but does not carry out the work itself. Instead, this happens in different contexts:
- Future Education: Projects within this initiative are focused on developing KTH’s capabilities to meet external demands sustainably.
- First and Second Cycle Education Committee: The Dean and GA group discuss quality issues here that are then implemented primarily within the schools, sometimes with the support of operational units.
The Faculty Council, together with the Dean of Faculty, GA group, and colleagues in the Future Education, collaborate on realizing KTH’s development strategies.
The Big Challenge
It’s easy enough to outline a quality system on paper, with boxes for steps and arrows for feedback. But creating a functional quality system that supports rather than burdens us in our complex environment is quite another task.
Currently, we have tools and methods to meet our legal requirements as a government higher education institution. But we still need to establish working methods that we feel genuinely help us do our best work.
I look forward to focusing on this latter goal together with all the talented employees at the ITM School in the coming year.
/ Gabriel Montgomery, Director of First and Second Cycle Education at ITM
Author
Bild: KTH:s ledning och rektor Anders Söderholm besöker ITM-skolan.
Efter att i helgen ha växlat över till vintertid är det denna vecka dags för såväl höstlov som kursstart. Jag hoppas att alla ni som är lediga får en välförtjänt paus från arbete och att ni kommer tillbaka med fulladdade batterier. Själv hade jag i måndags nöjet att köra igång en ny kurs, något jag alltid ser lika mycket fram emot. På grund av campusflytten har det i år varit lite svårare än vanligt att hantera schemaläggning och salsbokning men jag hoppas att det löst sig på ett bra sätt för alla.
Förra veckan hade vi i skolledningen besök av KTH:s ledning med rektor Anders Söderholm i spetsen för årets skoldialog. Fokus för mötet var till största del ekonomin och kvalitetsuppföljning av våra utbildningar. Vad gäller utbildningskvaliteten vill jag först och främst tacka alla som bidragit till arbetet. Vi har i år använt ett nytt system för kvalitetsuppföljningen, vilket för forskarutbildningen inneburit att handledning, studiemiljö och progressuppföljning ägnats mer uppmärksamhet. Jag ser detta som en väldigt positiv utveckling då vi vet att dessa faktorer har stor inverkan på hur forskarutbildningen fungerar. Nästa år kommer vi lägga mer fokus på uppföljningen av kurserna på forskarutbildningsnivå, där kan vi fortfarande bli mycket bättre. Vi ser fortfarande att det erbjuds alltför få kurser för våra doktorander. Därför vill jag uppmuntra er att anmäla de FU-kurser ni vill ge under våren, deadline för detta är 11 november. Under diskussionerna med rektorn om vår grundutbildning framkom det tydligt att det mesta fungerar väl och att kvaliteten på den utbildning vi erbjuder är hög. Trots det verkar vi tappa attraktionskraft inom vissa områden och det är viktigt att vi verkligen kommer igång med att se över och förnya vår programportfölj, ett arbete som redan påbörjats. För att vi i framtiden ska kunna leverera relevant och högkvalitativ utbildning på ett effektivt sätt, behöver vi ta ett helhetsgrepp om frågan och inte bara arbeta med enstaka kurser och program, utan hela utbildningsutbudet liksom våra arbetsprocesser. Utvecklingsarbetet kommer alltså att beröra många av oss, och er energi och kompetens kommer att behövas.
De ansträngningar som vi har gjorts kring ekonomin börjar synas väldigt tydligt i våra prognoser och resultat! Efter två år med betydande negativa resultat ser det nu ut som att denna tråkiga trend brutits. Detta har givetvis inte hänt av sig själv. Bakom förbättringen ligger alla de ansträngningar som gjorts på skolan för att få ekonomin i balans. Här vill jag i synnerhet lyfta fram de insatser som gjorts för att höja TAK-beloppet, vilket medfört en påtaglig ökning av studentantalet på våra program och kurser, och arbetet med kursbudgetar för att kunna anpassa kostnaderna efter de intäkter får för våra kurser. Vi har också fått betydligt fler beviljade externfinansierade projekt, en direkt följd av den möda och tid som många kollegor lagt ned på ansökningsskrivande. Vi kan också konstatera att våra lokalkostnader nu är nere på de nivåer vi hade för några år sedan, trots de senaste årens ohemula hyreshöjningar från Akademiska Hus. Man ska ju inte ropa hej för tidigt, men sammantaget ser det ekonomiska läget lovande ut. Min förhoppning är att det ska ge ITM-skolan det handlingsutrymme som behövs för att under de kommande åren förnya och utveckla vår verksamhet i en positiv riktning, inom såväl forskning som utbildning.
/Mats Magnusson, andre vice skolchef på ITM
Efforts starting to pay off
After the switch to winter time, this week marks both the autumn break and the start of new courses. I hope those of you taking time off are enjoying a well-deserved rest and will return fully recharged. On Monday, I had the pleasure of kicking off a new course—something I always look forward to. This year, due to the campus relocation, scheduling and room booking have been a bit more challenging than usual, but I hope it’s gone smoothly for everyone.
Last week, the school’s management team hosted a visit from the KTH management, led by President Anders Söderholm, for this year’s school dialogue. The focus of the meeting was mainly on finances and quality monitoring of our programs. Regarding educational quality, I want to start by thanking everyone who has contributed to this work. This year, we’ve implemented a new system for quality monitoring, which has allowed us to place greater emphasis on supervision, study environments, and progress tracking in third-cycle education. I see this as a very positive development, as we know these factors significantly impact the success of our doctoral programs. Next year, we’ll place more emphasis on following up on third-cycle level courses, where we still have room to improve. We continue to see that not enough courses are being offered to our doctoral students, so I’d like to encourage you to register the FU courses you plan to offer this spring—the deadline for this is November 11.
During discussions with the president about our first and second-cycle education, it became clear that most areas are running smoothly and that the quality of our education remains high. However, we’ve noticed a decline in attractiveness in some areas, and it’s crucial that we get moving on reviewing and renewing our program portfolio—a process that’s already underway. To effectively deliver relevant and high-quality education in the future, we need to take a holistic approach, focusing not only on individual courses and programs but also on our entire range of offerings and work processes. This development effort will involve many of us, and your energy and expertise will be essential.
The efforts we’ve made to improve our finances are starting to pay off clearly in our forecasts and results! After two years of significant losses, it looks like we’ve finally reversed this unfortunate trend. Of course, this didn’t happen on its own. The improvement is thanks to all the hard work at the school to bring the budget back into balance. I particularly want to highlight the work done to increase the “TAK amount,” which has led to a substantial rise in student numbers in our programs and courses. The efforts around course budgeting have also helped align costs with the revenue received. We’ve also secured significantly more externally funded projects, which is a direct result of the effort and time many colleagues have invested in writing applications. Additionally, we’ve managed to bring our premises costs back down to levels we had a few years ago, despite the outrageous rent increases from Akademiska Hus in recent years. We’re not out of the woods yet, but overall, the financial outlook is promising. My hope is that this will give the ITM School the space needed to renew and advance our operations positively in the coming years, both in research and education.
/Mats Magnusson, Second Deputy Head of the ITM School
Author
Photo by Krzysztof Niewolny on Unsplash
Nu är hösten här så jag hoppas ni alla njuter av skogspromenader, frisk luft och svamp 🙂 . I min roll som vice skolchef på ITM arbetar jag främst med två stora förändringsuppdrag; projektledning av verksamhetsflytten från Södertälje campus samt ITM:s utvecklingssatsningar inom programmet Framtidens utbildning.
Inom ramen för styrelsens beslut att flytta vår verksamhet på campus Södertälje till campus KTH på Valhallavägen arbetar vi främst med att:
- identifiera, tidplanera och allokera resurser för alla nödvändiga aktiviteter,
- identifiera och utreda vilka förändringar som behöver genomföras i labbhallarna som ITM/IPU har på Brinellvägen 68 och
- identifiera och utreda vilka investeringar som krävs för att vi ska kunna bibehålla kvaliteten för utbildning och forskning och 4) skapa översikt av samt påbörja genomförandet av de HR-aktiviteter som måste genomföras när man flyttar personal från ett campus till ett annat.
Nu till terminsstarten 2024 såg vi i princip en fördubbling av studenter till civilingenjörsprogrammet CITEH, det nya högskoleingenjörsprogrammet TINTE fick också ett högt söktryck och många nyantagna. Utöver dessa program kommer också masterprogrammet TITHM flytta sin labbverksamhet till campus KTH så det är många olika utbildningsprogram som ska använda de laborativa miljöerna vid IPU i Stockholm efter att campusflytten genomförts. Alla dessa kurser & studenter har labbverksamhet som måste tillgodoses samtidigt som forskning genomförd av IPU medarbetare både från Södertälje och Stockholm ska integreras och samsas i samma lokaler. I samband med att ITM/IPU nu samlar all forskning inom produktion på ett campus, lanseras skolan & institutionen också i januari 2025 en ny centrumbildning med stort stöd av bl a Scania. Ett välfungerande labb är kritiskt för att detta centrum ska lyckas.
Målet för de lokalanpassningar som KTH den 4e oktober godkände starten av, syftar alltså till att behålla funktionalitet men samtidigt minska ytan för respektive maskin eller utrustning, och byta ut viss utrustning för att öka kapaciteten och få plats med både forskning och utbildning.
Nu till lite av det som händer i Framtidens utbildning 🙂 . Jag hoppas ni alla lyssnar på Framtidens utbildnings livepodd ”Fikasnack om framtidens utbildning” som ges på onsdagar kl. 15.00–15.30. Sedan premiären 15/2 2023 har närmare 5000 lyssningar fördelats på totalt 42 poddavsnitt, som finns tillgängliga på Spotify, Youtube och textat i KTH Play.
Sedan KTH etablerade F@KTH har ett av programmets huvudaktiviteter varit att samordna, underlätta genomförande och stödja synergier av utvecklingsprojekt som finansieras helt eller delvis av Framtidens utbildning. ITM har genomfört två omgångar av öppna utlysningar där alla medarbetare fått möjlighet föreslå satsningar som på olika sätt bidrar till att utveckla våra utbildningar. För år 2024 inkom 17 förslag varav ITM:s ledningsgrupp valde ut nio utvecklingsprojekt som tillsammans genererar kunskap inom fyra av fem områden i Framtidens utbildningsramverket.
Framtiden utbildning (intra.kth.se)
I år har det också funnits möjlighet att få finansiering för KTH-gemensamma utvecklingsprojekt vilka exempelvis initieras efter förslag av enskilda medarbetare på utveckling som behöver genomföras men som inte kan genomföras med resurser enbart från en skola. Ett sådant projekt som ITM varit med och initierat och som genomförs nu är E-mobility. Det projektet genomförs med resurser från flera olika skolor och syftar till att skapa ett ”elektromobilitetstema” hos KTH baserat på kurser inom befintliga masterprogram. KTH täcker redan in samtliga områden som kan sägas utgöra elektromobilitet, så projektet ska skapa synlighet som gör att presumtiva och inskrivna studenter skulle kunna skapa en egen profil av elektromobilitet på sitt program.
Utöver allt detta har Framtidens utbildning också varit engagerade i att ta fram inriktningsbeslutet för genomlysning av KTH:s utbildningsutbud samt bidragit till arbetet med KTH:s framtida lärmiljöer tillsammans med grundutbildningsutskottet på uppdrag av rektor. Arbetsgruppen har särskilt beaktat KTH:s vision samt hur KTH:s gemensamma lärandemiljöer skall, kan och bör utvecklas och rustas i samklang med parallella pågående utvecklingsprojekt såsom Framtidens utbildning, utfall av tentamenspiloten, skolornas och KTH:s reformagendor och e-lärande. Dessutom har den förväntat ökande mängd studenter på KTH Campus i samband med inflyttningen från KTH Kista och KTH Södertälje beaktats. Den slutrapport som presenterades den 15 september kommer säkerligen fortsätta diskuteras på KTH under den närmaste tiden.
Avslutningsvis vill jag också berätta att mina arbetsuppgifter kommer förändras från den 1 november, eftersom jag då ska tillträda som programledare för Framtidens utbildning på 50%. Detta ser jag verkligen fram emot, även om det innebär att jag kommer kliva av som projektledare för campusflytten.
/Anna Jerbrant, vice skolchef och grundutbildningsansvarig på ITM-skolan