KTH Logo

Time to take a break

Pär Jönsson
Pär Jönsson.

(In English further down.)

ITM rider ut den ekonomiska stormen, byter ledarskap till sjöss och hämtar inspiration till hemträdgården från Peru

Kära kollegor,

Vi har nått slutet av vårterminen. Det här är en av de mest intensiva perioderna under året, eftersom vi måste avsluta viktiga saker innan vi kan njuta av semestern. Jag är säker på att alla lärare rättar såväl tentor som kandidat- och masteruppsatser. Jag vet också att administrationen redan nu börjar planera för uppstarten av verksamheten efter sommaren.

Ekonomi i balans – det verkar som om de senaste årens kamp mot den ekonomiska situationen äntligen har börjat betala sig! Efter att ha tittat på resultaten efter årets första fyra månader står det klart att ITM har en just balanserad ekonomi. Vi har ett positivt resultat på 12 miljoner kronor. Det är vår övertygelse att det kommer att hålla i sig och att vi kan avsluta året med ett positivt resultat (prognosen: 24 miljoner kronor, men oväntade saker kan hända under hösten). Två viktiga parametrar bidrar till att vi är här idag, nämligen att våra forskare framgångsrikt har ökat forskningsuppdragen och att vi har minskat ytan för kontor och laboratorier. Här vill jag verkligen tacka er alla för era ansträngningar att hjälpa till att förbättra den ekonomiska situationen. Jag vill också säga att ITM:s ledning är medveten om problem med försämrad ventilation nu när vi är fler på mindre yta. Vi arbetar på att lösa detta tillsammans med KTH.

Vi hade vårt sista fakultetsnämndsmöte före sommaren den 9 juni i Saltsjöbaden. Som vanligt hade vi en fullspäckad agenda där vi behandlade anställningar, kurser, program, en plan för studentengagemang, etc. Här vill jag särskilt påminna om att fakultetsnämnden är ansvarig för kvalitetsfrågor inklusive anställning av lärare och utnämning av docenter. Sedan januari ska alla nyanställningar av lärare att gå från ITM:s ledningsgrupp till ITM:s fackliga grupp och slutligen till fakultetsnämnden. Observera att det är prefekten eller en enhetschef som presenterar den nya fakultetsanställningen vid alla tre tillfällena. På så sätt får institutionen värdefull feedback från olika grupper, vilket förbättrar kvaliteten på dokumentationen. Här är det viktigt att påpeka att institutionerna också får ett stort stöd från Andrew Martin, Kristina Andersson och Sara Andersson.

Pelle Lundqvist
Captain Pelle giving out recommendations to the crew after the completion of the crash course in sailing.

Efter att det officiella fakultetsnämndsmötet avslutats tog två ledamöter över rodret: Pelle Lundqvist och Mattias Wiggberg hade organiserat två segelbåtar och blev kaptener på var sin båt. Deltagarna delades in i två grupper som skulle vara besättning för kaptenerna. De flesta av oss hade ingen eller mycket liten erfarenhet av segling, så vi fick lära oss mycket av våra kaptener. Personligen hade jag ingen aning om alla de intressanta tekniska detaljer som man måste hålla reda på när man seglar. Jag kommer säkert att prova det här igen i framtiden!

Sommaren är den mest spännande tiden på året för en hobbyträdgårdsmästare som jag. I år har jag hämtat inspiration från Peru när jag skulle välja ut ett sommarprojekt. Jag hittade den intressanta växten yakonplantan, som jag har börjat odla. Jag tror att jag kommer att vara en av de få i Sverige som odlar denna spännande växt, men jag är inte bäst. Du kan till exempel titta på den här videon från Omberg, som ger dig ett exempel på hur man odlar yakon:

Odla yacon – roten med spännande egenskaper (se på YouTube)

Jag önskar er alla en riktigt skön sommar!

Pär Jönsson, skolchef, ITM

 

Successfully riding out the economic storm at ITM, changing leadership at sea, and getting inspiration from Peru in the home garden

Dear colleagues,

We have reached the end of the spring semester. This is one of the most intensive periods during the year, since we need to finish important things before we can enjoy a vacation. I am sure that all teachers are correcting the exams and the Bachelor and Master Theses being presented. I also know that the administration already starts to plan the start-up of the activities after the summer.

A balanced economy – it seems as the last years struggle to battle the economic situation finally has started to pay off! After looking at the results after the first four months of the year, it is clear that ITM has reached a balanced economy. We have a positive result of 12 million SEK. Furthermore, it is our strong feeling is that this situation will hold and that we can end the year with a positive result (the prognosis: 24 million SEK, but unexpected things might happen during the fall). We can see two important reasons for reaching this situation, namely that our researchers successfully have increased the research contracts and we have decreased the area for offices and laboratories. Here, I really wish to thank all of you for your efforts in assisting in improving the economic situation. However, I also wish to say that the ITM leadership are aware of that some issues with a worsen ventilation has occurred when we have decreased the office space. We are working on solving this together with KTH.

We had our last faculty board meeting before the summer on June 9 in Saltsjöbaden. As usual, we had a busy agenda where we handled faculty hiring, courses, programs, a plan for student engagement, etc. Here, I want to especially remind you of that the faculty board is responsible for quality issues including hiring of faculty and appointing of Docents. Since January, all new faculty hirings will pass from the ITM management group to the ITM trade union group, and finally to the faculty board. Note, that it is the department head or a unit leader that presents the new faculty position at all three occasions. Therefore, the department will get valuable feedback from different groups which improves the quality of the documentation. Here, it is important to point out that the departments also get a great support from Andrew Martin, Kristina Andersson and Sara Andersson.

Pelle Lundqvist
Kapten Pelle delar ut uppgifter till besättningen efter en crash course i segling.

After the official faculty board meeting ended, two faculty board members took over the leadership. Pelle Lundqvist and Mattias Wiggberg had organized two sail boats, where they served as captains. The participants were divided into two groups that were assigned one of the captains. Most of us did not have a great, or any, experience of sailing, so we had to learn a lot from our captains. Personally, I had no idea of all the interesting technical details one needs to keep track when sailing. I will for sure try this again in the future!

Summer is the most exciting time of the year for a hobby gardener as myself. This year I have obtained inspiration from Peru when selecting a summer project. I found the interesting plant: the yakon plant, which I started to grow. I think I will be one of the very few in Sweden growing this exciting plant, but I am not the best!

I wish you all a wonderful summer!

Pär Jönsson, Head of the ITM School

 

‘Between bird-cherry and lilac’

Lilac

In English further down.

“Mellan hägg och syren”

Uttrycket är unikt på svenska – det fångar inte bara den sena vårens skönhet i våra nordliga breddgrader, utan antyder också värme, utomhusaktiviteter och firanden som skolavslutningar och studentexamen. Och ja, snart är det sommar!

Jag kan med glädje meddela att ITM:s anställningsutskott (AU) nu är igång. AU samlas varannan vecka, och mellan dessa möten träffas vice ordförande Anne-Kathrin Peters, handläggare Sara Andersson och jag. Den här terminen har det varit ganska lugnt när det gäller rekrytering av nya lärare, men förra veckan färdigställde AU anställningsprofilen för en biträdande lektorstjänst vid IPU. Det här dokumentet är centralt för att fastställa inriktning och kvalifikationer för rekryteringen, och är det verktyg som används för att bedöma kandidater. Att hantera dokumentet på skolnivå istället för centralt, som tidigare, har inneburit flera fördelar. En viktig fördel handlar om språk. Tidigare var det endast den svenska versionen som godkändes – något märkligt, eftersom de flesta sökande inte läser den. Genom att arbeta med den engelska versionen kunde vi använda verktyg som Gender Decoder för att säkerställa en attraktiv och inkluderande beskrivning. (Tack till prefekt Magnus Wiktorsson som tog fram utkastet med hjälp av det här verktyget!) Dessutom hade en medlem i AU god kunskap om ämnesområdet, vilket hjälpte oss att skapa en träffsäker profil.

En annan viktig leverans var inlämningen av fakultetsutvecklingsplaner. Sådana planer tas fram årligen och fastställs på institutions- och skolnivå. Nytt för 2025 är att Fakultetsnämnden (FN) nu också ger vägledning och inspel i processen. Framöver kommer institutionerna att hänvisa till sina etablerade fakultetsplaner när de lämnar in förslag om att öppna nya lärartjänster. Förra veckan träffade ITM:s ledningsgrupp KTH:s rektor, dekan och prodekan för att diskutera ITM:s fakultetsutvecklingsplan. KTH:s ledning visade god insikt i vår fakultetsstruktur – en positiv utgångspunkt för diskussioner om framgångar och utmaningar.

/Andrew Martin, Ansvarig för fakultetsförnyelse (FFA) på ITM-skolan

‘Between bird-cherry and lilac’

The above phrase is unique in Swedish, capturing the beauty of late spring in our northern latitudes but also hinting at warm, outdoor activities like end-of-school and graduation celebrations. And yes, it will soon be summer!

I’m happy to report that ITM’s employment committee (AU) is up and running. AU gathers every other week while vice-chair Anne-Kathrin Peters, officer Sara Andersson and I meet in between. This semester has been a bit quiet in terms of new faculty recruitment, but last week AU finalized the employment profile for an assistant professor position at IPU. This document is central in determining the scope and qualifications of the recruitment, and is the lens through which candidates are judged. Handling this document at school level, rather than centrally as before, led to a number of advantages. One major benefit had to do with language. Previously only the Swedish version was considered for approval. A bit strange since most applicants don’t read this version. By working with the English version, tools such as the Gender Decoder could be used for ensuring an attractive and inclusive description. (Shout-out to department head Magnus Wiktorsson for preparing the draft with this tool!) Additionally one member of AU had good knowledge of the position’s subject field, allowing us to produce an accurate profile.

Another noteworthy event was the submission of faculty development plans. Such plans are produced annually and are established at department and school levels. New for 2025 is the involvement of the Faculty Board (FN) in providing insight and guidance. Going forward departments will refer to established faculty plans when presenting requests for opening new faculty positions. Last week ITM’s management group met with KTH president, dean, and vice dean of faculty to discuss ITM’s faculty development plan. KTH leadership showed good knowledge of our faculty structure – a positive starting point when discussing successes and challenges.

/Andrew Martin, Head of Faculty Renewal (FFA) at the ITM School

KTH strengthens its position

In English further down.

KTH stärker sin position

Årets antagning stängde 15 april och jag kan avslöja att KTH har stärkt sin ställning rejält för förstahandssökande till civilingenjörsprogram. Efter en svagt nedåtgående trend valde nu 28,8% av dessa KTH. För andra året i rad slår KTH också rekord i antal förstahandssökande till dessa program. Samtidigt är Chalmers minskning märkbar, på över tre procentenheter.

På den negativa sidan kan jag konstatera att andelen kvinnor som söker till KTH i första hand sjunker. Den ligger nu för första gången sedan 2014 under 31% (30,7%). Den här frågan finns det anledning att fundera över på KTH och dekanus har nu gett skolornas fakultetsnämnder i uppdrag att ta fram en handlingsplan för breddad rekrytering och breddat deltagande. Den ska vara klar vid årsskiftet och ITM-skolans fakultetsnämnd kommer strax påbörja arbetet.

Två andra trender inom våra femårsprogram är att arkitektutbildningen minskar medan civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi ökar. Hela 22% av alla som sökte civilingenjörsprogram på KTH i första hand sökte industriell ekonomi (mot 18,8% 2024 och 16,5% 2023 och 2022).

Statistik utbildning på grundnivå | KTH Intranät

Det finns mycket sagt och skrivet om dessa frågor. Det vi inte riktigt har kommit till är att fullt ut börja tillämpa all forskning och alla goda idéer. Så en del av handlingsplanen kommer behöva innehålla hur vi faktiskt tar arbetet från teori till praktik. Mer om detta i slutet av året.

Denna blogg bygger på ett material från Helena Leidebrant, Antagningen KTH.

/Gabriel Montgomery, Grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

 

KTH strengthens its position

This year’s admissions closed on 15 April, and I can reveal that KTH has significantly strengthened its position in terms of first-choice applicants to its Master of Science in Engineering programmes. After a slightly declining trend, 28.8% of these applicants have now chosen KTH. For the second consecutive year, KTH is also setting a new record for the number of first-choice applicants to these 5-years programmes. At the same time, Chalmers’ decrease is noticeable, at over three percentage points.

On the downside, I must note that the proportion of women applying to KTH as their first choice has declined. For the first time since 2014, it has fallen below 31%, now standing at 30.7%. This is a matter that warrants reflection at KTH, and the Dean has now tasked the faculty boards of the schools to develop action plans for broadened recruitment and wider participation. The plans are to be completed by the end of the year, and ITM’s Faculty Board are just about to start the work.

Two other trends in our five-year programmes are a decline in applications to the architecture programme and an increase in those to the Industrial Engineering and Management programme. As many as 22% of all applicants to KTH’s Master of Science in Engineering programmes chose Industrial Engineering and Management as their first choice (compared to 18.8% in 2024 and 16.5% in both 2023 and 2022).

Application figures for first and second cycle education (intra.kth.se, Swedish)

There has been much said and written on these issues. What we haven’t quite achieved yet is fully implementing all the research and good ideas. So, part of the action plan will need to address how we actually move from theory to practice. More on this towards the end of the year.

This blog is based on material by Helena Leidebrant, Admission office KTH.

/Gabriel Montgomery, Head of First and Second Cycle Education at the ITM School

Many signs of spring in academic life

In English further down.

Många vårtecken i den akademiska världen

Efter påsken är det dags för en veckas arbete innan nästa helg dyker upp i kalendern. Förutom de många helgerna finns en hel del andra vårtecken som ger glädje i vardagen. Ett av de mest påtagliga av dessa är att stora delar av campus är täckt av körsbärsträd i fantastisk blomsterprakt, men andra tecken skvallrar om att vi går mot varmare tider.

Som forskarutbildningsansvarig noterar jag exempelvis att det kommer in ett stort antal ansökningar om disputation, vilket betyder att vi som vanligt kan se fram emot att ett betydande antal doktorander försvarar sina avhandlingar under maj och juni.

Visst har vi alla mycket att stå i, men jag skulle vilja uppmuntra alla på skolan att prioritera att närvara vid något eller några av de disputationer som äger rum på skolan och gemensamt fira våra nybakade doktorer. Disputationerna är frukterna av allt arbete som våra doktorander och handledare lägger ned på forskarutbildningen. För doktorander är det dessutom en väldigt god förberedelse att delta vid kollegornas disputationer innan det är dags för den egna, det gör en mycket bättre förberedd på hur denna procedur går till och vilka frågor som kan dyka upp. För alla oss andra är det helt enkelt ett ypperligt tillfälle att ta del av den spännande forskning som görs och lära sig något nytt.

Jag vill passa på att tacka alla de doktorander som tog sig tid att svara på den nyligen genomförda doktorandenkäten. På ITM-skolan nådde vi nästan 50% svarsfrekvens, vilket gör att vi förhoppningsvis får en representativ och rättvisande bild av sakernas tillstånd bland våra forskarstuderande. Vi har precis påbörjat analysarbetet och jag ser fram emot att kunna delge er de viktigaste resultaten framöver, men vid en första anblick pekar det mesta på att vår forskarutbildning ser ut att fungera väl, åtminstone på en övergripande nivå. Analysen av enkätresultaten är en viktig del av de programanalyser som våra doktorsprogramsansvariga genomför fram till sommaren tillsammans med prefekter, handledare och doktorandrepresentanter och som förhoppningsvis leder till att vi kan göra vår forskarutbildning ännu lite bättre.

Ett annat säkert vårtecken är att en ny ansökningsomgång till våra grundutbildningsprogram precis är över. Vi kan konstatera att antalet sökande till utbildningar på KTH har ökat påtagligt i år och glädjande nog gäller det även för nästan samtliga program på ITM-skolan. Vi kan således se fram emot en god tillströmning av nya entusiastiska och högpresterande studenter till hösten.

Förhoppningsvis leder detta också till att vi i år lyckas nå skolans uppsatta takbelopp för grundutbildningen och att vi på så sätt kan fortsätta vårt gemensamma arbete mot en ekonomi i god balans och med möjligheter för nödvändiga satsningar på såväl forskning som utbildning.

/Mats Magnusson, vice skolchef på ITM

Many signs of spring in academic life

After Easter, it’s time for a week of work before the next holiday appears on the calendar. In addition to the abundance of spring holidays, there are other signs of the season that brighten our daily lives. One of the most striking is the cherry trees in full bloom across much of the campus, but there are other signals, too, that warmer times are on the way.

As Director of Third Cycle Education, one such sign I’ve noticed is the large number of applications for dissertation defenses now coming in. This means that, as usual, we can look forward to a significant number of doctoral students defending their theses in May and June.

We all have a lot on our plates, but I would like to encourage everyone at the ITM School to prioritize attending at least one of the upcoming thesis defenses and joining in the celebration of our newly awarded PhDs. These events represent the culmination of the hard work invested by our doctoral students and their supervisors. For doctoral students in particular, attending a colleague’s defense is excellent preparation for their own—it offers valuable insight into the process and the kinds of questions that may come up. For the rest of us, it’s simply a great opportunity to learn about exciting new research and expand our knowledge.

I’d also like to take the opportunity to thank all the doctoral students who responded to the recent doctoral student survey. At the ITM School, we achieved nearly a 50% response rate, which should provide a representative and accurate picture of the doctoral experience. We’ve just begun analyzing the results, and I look forward to sharing the key findings with you soon. At first glance, it appears that our third cycle education is functioning well, at least at an overall level. This analysis is an important part of the program reviews that our doctoral program directors are carrying out through the summer together with heads of department, supervisors, and doctoral student representatives—work that we hope will lead to further improvements in our doctoral education.

Another reliable sign of spring is the close of the latest admissions round for our first and second cycle education programs. We’re pleased to report that the number of applicants to KTH programs has increased significantly this year—and that this positive trend holds true for nearly all programs at the ITM School. We can therefore look forward to welcoming a strong influx of enthusiastic, high-performing students this autumn.

With any luck, this will also help us reach the school’s education funding cap for undergraduate education this year, allowing us to continue our joint efforts toward a balanced budget and enabling further investments in both research and education.

/Mats Magnusson, Deputy Head of the ITM School

At last, we can shut down the Mechatronics programme!

In English further down

Äntligen kan vi lägga ned Mekatronikprogrammet!

Eller kanske inte, som före detta programansvarig för Mekatronik är det inte högst på min prioritetslista, men i min nya roll som vice grundutbildningsansvarig har jag påbörjat arbetet med att titta på ITM:s utbildningsportfölj. Och det handlar kanske inte så mycket om vad vi ska lägga ned eller starta upp, som att vi behöver komma fram till vad vi behöver förändra för att ”framtidssäkra” våra utbildningar. Det har hittills främst inneburit att jag pratat med de som bär upp verksamheten ute på institutionerna: program- och masteransvariga, studierektorer och prefekter. Det bekräftar den bild som jag redan har haft – att ITM är ganska bra på att erbjuda samhällsrelevanta utbildningar med KTH-unika, eftertraktade profiler.

KTH har centralt påbörjat ett parallellt arbete med att sätta tydligare övergripande ställningstaganden för hur våra utbildningar ska utvecklas och vi kommer, som skola, ha samlat våra tankar runt detta framåt sommaren. Som jag ser det, så behöver vi jobba mer systematiskt med vår utbildningsportfölj under flera år framåt. Inte bara på programnivå, utan också utifrån vilka (nya) färdigheter som våra studenter behöver ha med sig från varje enskild kurs.

Över lag efterlyser de som jag pratat med också lite tydligare processer från att definiera vad vi ska arbeta med för att genomföra förändringar. Det känns lite tungrott och kanske saknas lite framförhållning. Som program- och masteransvarig är det inte heller så enkelt att veta vilka bollar man ska springa på, eftersom man inte vet exakt vad man ska göra i sin roll. Mitt långsiktiga mål är därför att vi ska sätta strukturer för samarbeten och rollbeskrivningar tydligare på pränt.

Klarar vi det, att ta i de stora dragen runt grundutbildningen och arbeta ihop på ett strukturerat sätt, så tror jag att det finns flera stora frågor vi kan ta tag i tillsammans. Det kommer många, mer eller mindre kloka, verksamhetsplaner, strategier och beslut från KTH centralt, och ibland saknas den där konkreta länken ner till vår verksamhet. Ska vi tolka fram en sådan länk så behöver diskussionen förankras ute på institutionerna bland de som berörs av besluten. Ibland tror jag att man glömmer att en sådan förankring kan vara minst lika viktig som att ta fram vilka möjliga val det finns att välja mellan.

Så, jag tänker att alla de jag pratat med hittills behövs för att skapa en sådan förankring, och förhoppningsvis finns det fler ute på institutionerna som också är intresserade av att tänka längre fram än till nästa kursstart. Jag ska se vad jag kan göra för att skapa möjligheter för detta.

/Fredrik Asplund, Vice grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

At last, we can shut down the Mechatronics programme!

Well, maybe not, as a former programme director for Mechatronics it is not at the top of my priority list, but in my new role as Deputy Director of First and Second Cycle Education I have started to look at ITM’s education portfolio. And it is perhaps not so much about what we should close down or start up, as we need to find out what we need to change to “future-proof” our programs. So far, this has mainly involved speaking with those who carry the day-to-day operations at the departments: programme directors, directors of studies, and heads of department. These conversations have reaffirmed what I already suspected—that ITM is rather good at offering societally relevant programmes with KTH-unique, in-demand profiles.

KTH has also begun a parallel effort at the central level to define clearer overarching principles for how our education should evolve, and by summer, we as a school aim to have consolidated our thoughts on the matter. As I see it, we need to work more systematically with our educational portfolio over the coming years—not only at the programme level, but also in terms of the (new) skills our students should take away from each individual course.

Overall, those I’ve spoken with have also expressed a need for clearer processes—from defining what we should be working on, to actually implementing changes. Things can feel a bit sluggish at times, and perhaps there’s a lack of foresight. For programme directors it’s not always easy to know which initiatives to pursue, especially when the responsibilities of the role aren’t fully clear. My long-term goal is therefore to establish well-defined structures for collaboration and clearly documented role descriptions.

If we succeed in tackling the broader questions surrounding undergraduate education and work together in a structured way, I believe there are many significant issues we can begin to address collectively. There are plenty of (more or less clever) operational plans, strategies, and decisions coming from central KTH, and sometimes the concrete connection to our daily work is missing. If we’re to interpret and implement these decisions meaningfully, the discussion needs to be anchored within the departments—among those directly affected. I believe that such anchoring can, at times, be just as important as laying out the available choices.

So, my sense is that everyone I’ve spoken to so far is essential to creating this kind of anchoring—and hopefully, there are even more people across the departments who are interested in looking further ahead than the next course start. I’ll do what I can to create opportunities for that.

/Fredrik Asplund, Deputy Director of First- and Second Cycle Education