Skip to content

Fill the programmes and read the Vancouver Protocol

In English further down.

Fyll programmen och läs på Vancouverprotokollet

Nyligen samlades ITM-skolans ledare för ett tvådagars internat. I fokus stod skolans ekonomi, grundutbildning och jämställdhet, mångfald och lika villkor. Vi står just nu inför betydande utmaningar för att nå en ekonomi i balans, i synnerhet gäller det vår utbildning. Medan skolans finansiering av forskning ser bra ut, mycket tack vare många flitiga kollegors enträgna ansökningsarbete, så ser ekonomin för vår grundutbildning väldigt mörk ut. För att komma tillrätta med årets budgeterade underskott och nå ”grundutbildning i balans” behöver vi reducera kostnaderna radikalt! Det ser visserligen väldigt olika ut på olika institutioner, men sammantaget måste vi göra stora förändringar. Det kommer att kräva allas medverkan. En första åtgärd som vi alla måste arbeta för är att se till att studentantalet ökar så att vi kommer upp till det takbelopp vi har fått och därigenom får in de utbildningsintäkter som både ITM och KTH behöver. Detta är något som i slutändan beror på de enskilda beslut som fattas av varje lärare och programansvarig. I nuläget är det således viktigt att kurser genomförs enligt plan och att vi verkligen fyller våra program med studenter.

Det är också viktigt att vi konsekvent arbetar med våra kursbudgetar för att kunna fastställa rätt kursutbud för kommande år. Vi ska givetvis inte kompromissa med kvaliteten i vår utbildning, men i nuläget kan vi helt enkelt inte bortse från den ekonomiska realiteten.

Ett helt annat ämne som jag vill ta upp är resultaten från den senaste doktorandenkäten, som nu genomförts på samtliga skolor på KTH. Även om mycket ser bra ut på ITM sticker några ting ut på ett oväntat och tråkigt sätt. Först och främst kan man notera att ITM:s doktorander är mindre nöjda med sin handledning än andra doktorander på KTH. Orsaken till detta tycks huvudsakligen vara att det är många doktorander som inte får så mycket handledning som de känner att de egentligen behöver. Ett annat negativt resultat är att en bekymmersamt stor andel av ITM-doktoranderna upplever att det finns tveksamheter kring hur handledarna hanterar frågan om författarskap. Jag vill påminna om att handledarskap och författarskap är två olika företeelser och handledare ska inte inkluderas som författare på artiklar där de inte uppfyller de krav på författarskap som återfinns i KTH:s etiska policy. Vad gäller just författarskap grundar den sig på det så kallade Vancouverprotokollet som tydligt slår fast att man för att kvalificera sig som författare av ett alster ska uppfylla samtliga av dessa krav:

  1. Ge ett betydande bidrag till arbetets uppkomst eller design, eller bidra på ett påtagligt sätt till insamling, analys och tolkning av data.
  2. Göra utkast till arbetet eller kritiskt granska det avseende viktigt intellektuellt innehåll.
  3. Slutgiltigt godkänna den version av arbetet som ska publiceras.
  4. Ta ansvar för alla delar av arbetet genom att försäkra sig om att allt är korrekt utfört.

Att enbart ge feedback på ett arbete som doktoranden utför relativt självständigt utgör alltså inte grund för författarskap, inte ens om det sker upprepade gånger, och att som handledare sätta sitt namn på en sådan artikel utgör således oredlighet i forskning. I skolans nya introduktionskurs för doktorander går vi givetvis igenom KTH:s riktlinjer för författarskap och andra forskningsetiska frågor. Medvetenheten och kunskapen om detta kommer därför att öka hos våra doktorander framöver och jag hoppas givetvis att även våra handledare friskar upp sin kunskap om författarskap.

Vancouverprotokollet

/Mats Magnusson, andre vice skolchef på ITM

Fill the programmes and read the Vancouver Protocol

Recently, ITM leaders met for a two-day off-site conference centering on school finances, first- and second-cycle education, and gender equality, diversity and equal conditions. We face significant challenges in balancing our finances, particularly in our education program. While the school’s funding for research looks good, thanks to the persistent application work of many diligent colleagues, our first- and second-cycle educational programme’s finances look bleak. We need to radically reduce costs to overcome this year’s budget deficit and achieve a “balanced first and second cycle-education,” we need to reduce expenses radically! Although the situation varies significantly from one department to another, we need to make significant changes overall. This requires everyone’s involvement. A first measure that we all have to work for is to ensure that the number of students increases so that we reach the ceiling amount we have been given and get the education income that both ITM and KTH need. This ultimately depends on the individual decisions each teacher and program manager makes. Therefore, it is essential that courses are carried out according to plan and that we fill our programmes with students.

We must also work consistently with our course budgets to determine the right range of courses for the coming year. Of course, we should not compromise the quality of our education, but at this point, we simply cannot ignore the economic reality.

A completely different topic I would like to address is the results from the latest doctoral student survey, which has now been conducted at all schools at KTH. Even though many things look good at ITM, some things stand out in an unexpected and sad way. First, we notice that ITM’s doctoral students are less satisfied with their supervision than other doctoral students at KTH. The main reason for this seems to be that many doctoral students don’t receive as much supervision as they feel they need. Another negative result is that a worryingly large proportion of ITM doctoral students think there are doubts about how supervisors handle the issue of authorship.

I would like to remind you that supervision and authorship are two different phenomena, and supervisors should not be included as authors on articles where they do not fulfill the requirements for authorship found in KTH’s ethical policy. Concerning authorship, it is based on the so-called Vancouver Protocol, which clearly states that to qualify as an author of an article, one must fulfill all these requirements:

  1. making a significant contribution to the conception or design of the work or making a significant contribution to the collection, analysis, and interpretation of data.
  2. Draft the work or critically review it for important intellectual content.
  3. Final approval of the version of the work to be published.
  4. Taking responsibility for all work aspects by ensuring everything is done correctly.

Simply giving feedback on a work that the doctoral student carries out relatively independently does not constitute a basis for authorship, even if it happens repeatedly, and as a supervisor, putting your name on such an article thus constitutes misconduct in research. In the school’s new introductory course for doctoral students, we naturally go through KTH’s guidelines for authorship and other research ethics issues. Awareness and knowledge of this will, therefore, increase among our doctoral students in the future, and I hope, of course, that our supervisors will also refresh their knowledge of authorship.

Vancouver Protocol

/Mats Magnusson, Second Deputy Head of the ITM School

 

A decision is made

In English further down.

Nu är beslutet fattat!

Skolornas HR, Ekonomi samt Kommunikation kommer från den 1 april att tillhöra SAK-områdena och inte skolorna. Jag respekterar naturligtvis beslutet och kan förstå att det kanske är nödvändigt att genomföra denna förändring. Men, nog känns det lite snopet. Jag kommer så väl ihåg när skolorna bildades. Varje skola skulle bygga sitt eget verksamhetsstöd. Bengt, som då blev skolchef kom en dag in i mitt rum och slängde sig ner i fåtöljen och sa: “Vill du bli administrativ chef vid ITM-skolan?” Svaret på detta var naturligtvis ja. Jag minns också svårigheterna med att bilda VS ITM. Jag var administrativ chef men hade inget personalansvar, vilket innebar att på möten var vi överens, men sedan gick alla ut till respektive institution och där var mina medarbetare också överens, dock inte alltid om samma saker. Så, jag förstår att VS KTH är svårt att styra utan att ha mandatet att kunna styra SAK-området. Inte heller hade vi som ”blev” administrativa chefer ett gemensamt formulerat uppdrag, så det är inte konstigt att skolorna allteftersom har kommit att organiseras helt olika trots att uppdraget och arbetsuppgifterna naturligtvis är desamma över skolorna.

Läs om beslutet här

Nu får vi administrativa chefer på skolorna ta ett steg tillbaka, det känns viktigt att inte ha fingrarna i syltburken efter april. Det blir viktigt att de personer som blir linjechefer får rätt förutsättningar att tillsammans utforma det administrativa stöd som KTH bestämt sig för. Men nog kommer jag att sakna mina medarbetare som jag arbetat tillsammans med under en så lång tid. Vi har ju tillsammans byggt VS ITM till det stöd som finns idag. Om man läser av medarbetarundersökningen så är det tre saker som sticker ut vid VS ITM; tydlighet, inkludering och utveckling! Enligt min mening är det just de parametrarna som gör en organisation till en arbetsplats där man trivs, har högt i tak och där man har möjlighet att påverka.

Från 1 januari ska jag tillsammans med några medarbetare bygga ett ”ledningskansli” vid ITM. Ett kansli som ska ge stöd till skolledningen, nämnderna samt institutionernas ledningar. Jag känner stor tillförsikt om att vi ska komma att behålla den miljö vid byggt upp samt ge ett verksamhetsnära stöd till skolans ledningsfunktioner. Detta blir ett nytt uppdrag, vilket jag hoppas och tror ska bli lika spännande att utveckla, precis som det var att bygga VS ITM. Man ska komma ihåg att inget varar för alltid.

God Jul och Gott Nytt år till er alla!

/Christina Carlsson, Administrativ chef på ITM-skolan

The decision is now made!

As of 1 April, the schools’ HR, Finance, and Communication departments will belong to the KTH university administration, not the schools. Of course, I respect the decision and understand that it may be necessary to make this change. However, it is a bit of a bummer. I remember so well when the schools were formed. Each school was to build its own local university administration. Bengt, who became head of school, walked into my room one day, sat down in the armchair, and said: “Do you want to be the administrative head of the ITM school?”. The answer to this was, of course, yes. I also remember the difficulties forming ITM’s administration. I was Head of administration but had no responsibility for personnel, which meant that in meetings, we agreed. After that, everyone returned to their respective departments, and my colleagues also agreed, although not always on the same things. So, I understand that KTH’s University Administration is difficult to control without having the mandate to control the departments. Nor did we, who became administrative heads, have a jointly formulated mission, so it is not surprising that the schools have gradually come to be organized entirely differently, even though the mission and tasks are the same across the schools.

Read about the decision here

Now, the administrative heads at the schools have to take a step back, and it feels important not to interfere after April. It will be important that the people who become line managers are given the right possibilities to jointly design the administrative support that KTH has decided on. But I will certainly miss my colleagues who I have worked with for such a long time. Together we have built VS ITM into what we have today. If you read the employee survey, there are three things that stand out at ITM administration: clarity, inclusion and development! In my opinion, it is precisely these parameters that turn an organization into a workplace where you thrive, have an open-door policy and where you have the opportunity to influence.

From 1 January, together with a few colleagues, I will build a “management office” at ITM, an office that will provide support to the school management, the committees and the management of the departments. I feel very confident that we will maintain what we have built up and provide support to the school’s management functions. This will be a new mission, which I hope and believe will be as exciting to develop, just as it was to build ITM’s University Administration. One should keep in mind that nothing lasts forever.

Merry Christmas and Happy New Year to you all!

/Christina, Head of the Administration at the ITM School

Ready to lead another four years

In English further down.

Redo att leda i fyra år till

Kära kollegor, jag har nu fått besked från rektor att jag kan fortsätta leda ITM i ytterligare fyra år, med start den 1 januari 2024. Jag är mycket glad över chansen att fortsätta på den här positionen. Det är ett sant nöje att arbeta med er, mina kollegor på ITM, och fortsätta utveckla ITM-andan med en öppenhet och samarbetsvilja som vi har lagt grunden för det senaste decenniet.

Som vi alla vet har många förändringar skett under de senaste fyra åren, där kanske pandemin var den största utmaningen då vi var tvungna att övergå till att utföra arbetet hemifrån. Vi kommer naturligtvis behöva hantera utmaningar även under de kommande fyra åren.

Från och med den 1 januari 2024 kommer vi att införa ITM:s fakultetsnämnd som består av representanter från fakulteten, studenter, externa organisationer och fackföreningar. Denna nämnd kommer att fokusera på hur kvalitén i forskning och undervisning kan förbättras. Möten kommer att hållas en gång i månaden. Den nya fakultetsnämnden kommer att hjälpa ITM:s skolledning att utveckla skolan i framtiden. ITM:s skolledning kommer naturligtvis också att fortsätta att arbeta med den viktiga ledningsgruppen där prefekter och administrativ chef diskuterar skolans framtid ur en strategisk och operativ synvinkel.

När vi nu går över från höst- till vintersäsong blir dagarna kortare för varje dag. Jag tycker att det är extra viktigt att ta tillfället i akt och promenera för att njuta av solen eller åtminstone det ljus som finns tillgängligt. På kvällarna hamnar jag ofta framför brasan för att få lite ljus och värme från elden. För mig är det en sorts meditation där jag slappnar av och njuter av livet. Kanske var det likadant för de första människorna, som lärde sig att tända en eld, efter att ha ägnat hela dagen åt att samla mat och ved?

Jag ser fram emot att fortsätta arbeta med er alla under de kommande fyra åren. Tack än en gång för att ni tror på mig!

/Pär Jönsson, skolchef för ITM-skolan

Ready to lead another four years

Dear colleagues,
I have received the decision from the President that I can continue to lead ITM for another four years, starting from January 1, 2024. I feel very happy to have a chance to continue at this position. It is a pleasure to work with you my colleagues at ITM and continue to develop the ITM spirit with an openness and collaboration willingness we have laid the foundation for the last decade.

As we all know, many changes have taken place in the last four years, where maybe the pandemic was the biggest challenge where we had to make a transition to carry out our work from home. We will, of course, also have to deal with challenges during the coming four years.

From January 1, 2024 we will introduce the ITM Faculty Board consisting of representatives from the faculty, students, external organisations and unions. This board will focus on how the quality in research and teaching can be improved. Meetings will be held once a month. This new faculty board will assist the ITM School Management to develop the school in the future. The ITM School Management will, of course, also continue to work with the important group ITM Management Group where the Department Heads and the Administrative Head discusses the school’s future from a strategic and operational point of view.

As we are making a transition from the fall to the winter seasons, the days are getting shorter for every day. I feel it is extra important to take the opportunities to find time for walks to catch any of the sun or at least light available. In the evenings, I end up in front of the fire place to catch some light and warmth from the fire. For me it is some kind of meditation where I relax and enjoy life. Maybe it was similar to the first humans, who learned how to start at fire, after having spent the whole day to gather food and wood ?

I am looking forward to continue working with all of you the coming four years! Thanks again for believing in me!

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

Spreading good practices and networking

Nu sprider vi goda metoder och utökar nätverket

In English further down.

Det varma vädret till trots känns det som att det var länge sedan som höstterminen startade. Kombinationen av en hel del undervisning och allt arbete med kommande förändringar på KTH gör att tiden verkar gå extra fort. Samtidigt känns det väldigt positivt att det är en hög förändringstakt. Tanken är ju att få verksamheten att bättre matcha de krav som studenter och samhället ställer på oss som universitet.

Som ansvarig för forskarutbildningen på ITM blev jag väldigt glad när jag nyligen fick ta del av resultaten från den senaste Pulsenkäten. Där framgår det tydligt att våra anställda doktorander trivs väldigt väl och att siffrorna förbättrats sedan mätningen före sommaren. Jag noterade att doktoranderna på nästan samtliga frågor uppvisar bättre resultat än övriga anställda. Det ser jag som en god indikation på att doktoranderna har fina förutsättningar för sina studier. Visserligen inkluderas inte stipendiater och industridoktorander i pulsmätningarna och vi vet sedan tidigare att just dessa forskarstuderande stöter på fler utmaningar under studierna. Men sammantaget kan man konstatera att vi rör oss i rätt riktning. Hoppas att vi kan fortsätta på den inslagna vägen även framöver.

Förra veckan startade ITM-skolans introduktionskurs för forskarstuderande. En förhoppning med kursen är givetvis att alla forskarstuderande ska ha god kännedom om de regler och rutiner som finns för forskarutbildningen, men jag hoppas också att den ska leda till att positiva normer och effektiva arbetssätt från våra olika doktorsprogram ska kunna spridas över hela skolan. En annan förhoppning är att den ska bidra till att doktorander från olika institutioner och ämnen lär känna varandra och  hittar nya möjligheter till gränsöverskridande samarbeten. Som många vet behövs fler doktorandkurser. Förslag på nya eller etablerade kurser som är relevanta för flera olika doktorsprogram och således kan ges med högre frekvens efterlyses därför. Tveka inte att kontakta doktorsprogramsanvariga eller mig för att diskutera idéer på sådana kurser.

/Mats Magnusson, ansvarig för forskarutbildningen på ITM

 

Spreading good practices and expanding the network

Despite the warm weather, it feels like it has been long since the autumn semester started. The combination of a lot of teaching and all the work on upcoming changes at KTH makes time seem to pass quickly. At the same time, it feels very optimistic that there is a high rate of change. The idea is to make our operations better match the demands that students and society place on us as a university.

As director of third cycle education at ITM, I was delighted to see the latest Pulse survey results. It is clear that our employed doctoral students are content, and the indicators have improved since the previous survey before the summer. I noticed that, on almost all questions, the doctoral students showed better results than other employees. I see this as a clear indication that doctoral students have good study conditions. Indeed, scholarship holders and externally employed doctoral students are not included in the pulse, and we already know that these students face more challenges during their studies. However, we can conclude that we are moving in the right direction. I hope that we can continue on the path we have taken.

Last week, ITM School started its introductory course for doctoral students. One ambition is, naturally, that all doctoral students will get a good understanding of the education’s regulations and procedures. But I also hope that the course will lead to positive norms and that efficient working methods from our various doctoral programs can spread throughout the school. Another hope is that it will contribute to doctoral students from different departments and disciplines getting to know each other and finding new opportunities for cross-disciplinary collaborations. As many are aware, we need more doctoral courses. Therefore, suggestions for new or established courses relevant to several different doctoral programs that can be offered more frequently are sought. Do not hesitate to contact the program coordinators or me to discuss ideas for such courses.

/Mats Magnusson, director of third cycle education at ITM

Intense semester start with changes on the way

In English further down.

Intensiv terminsstart med förändringar på gång

Nu har period 1 precis påbörjats och våra dagar är fyllda av både undervisnings- och forskningsaktiviteter, samtidigt som vi får försöka hinna njuta av sensommaren. Det pågår en hel del förändringar relaterat till undervisning på KTH, mycket av det skriver Rektor Anders Söderholm om i sin blogg. Själv har jag en workshop om aktiviteter för att öka den breddade rekryteringen samt vilka indikatorer för grundutbildningen som KTH borde införa. Indikatorerna ska kopplas till målen och spegla utvecklingen av arbetet. Min egen undervisning den här perioden består av en kurs i organisation och ledarskap för cirka 200 årskurs 2-studenter på Datateknikprogrammet – intensivt och roligt.

Av denna anledning blir veckans blogg ganska kort. Men jag vill gärna lyfta de två senaste Fika-poddarna om Framtidens utbildning eftersom de handlar om utvecklingsaktiviteter som görs på ITM-skolan. Lyssna på dem här:

Fikasnack med CBH:s och ITM:s GA om utvecklingsprojekt som startar 2023

Fikasnack med Marcus Lithander om livslångt lärande och kognitiv psykologi

Ni som är intresserade av att få veta mer om de pilotprojekt ITM gör inom ramen för F@KTH kan titta på denna sida:

Framtidens utbildning på skolan för industriell teknik och management ITM

/Anna Jerbrant, vice skolchef och grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

Intense semester start with changes on the way

Period 1 has just started and our days are filled with both teaching and research activities, while at the same time we enjoy the prolonged summer. There are a lot of changes going on related to teaching at KTH, much of which President Anders Söderholm writes about in his blog (Swe). As for me, I have a workshop on activities to increase broader recruitment and which indicators for the for the first and second cycle education that KTH should introduce. The indicators will be linked to the goals and reflect the progress of the work. My teaching this term consists of a course in organization and leadership for around 200 year 2 students on the Computer Technology program – intensive and fun.

For this reason, this week’s blog will be quite short. But I would like to highlight the two latest Fika podcasts about Future education since they focus on the development activities at the ITM school. Listen to them here:

Coffee talk with CBH’s and ITM’s GA about development projects starting in 2023

Coffee talk with Marcus Lithander about lifelong learning and cognitive psychology

Those of you who are interested in finding out more about the pilot projects at ITM within the framework of F@KTH can look at this page:

Framtidens utbildning på skolan för industriell teknik och management ITM (Swe)

/Anna Jerbrant, Deputy Head of School & Director of First and Second Cycle Education