In English further down.
Nu ljusnar det
Sakta börjar dagarna bli lite längre och man kan äntligen konstatera att det inte är alldeles mörkt när man tar sig till och från KTH. Även på det ekonomiska planet börjar det se lite ljusare ut på ITM-skolan. Efter några år med ganska stora ekonomiska underskott ser vi att vårt ekonomiska resultat för 2024 hamnade ovanför nollstrecket. Denna förbättring är resultatet av allas ansträngningar att effektivisera undervisningsinsatser och lokalutnyttjande och ett omfattande – och framgångsrikt – arbete att dra in extern forskningsfinansiering. Nästa steg blir att fortsätta på den inslagna vägen och successivt skapa en stabil situation som tillåter oss att göra satsningar framåt. ITM-skolan har i många avseenden gått före de övriga skolorna i arbetet mot en ekonomi i balans och jag vill i detta sammanhang tacka alla som med sina insatser bidragit till att öka intäkter och minska kostnader.
Jag har just haft förmånen att undervisa om författarskap för våra nya doktorander i skolans gemensamma introduktionskurs. Det är alltid lika spännande att få en möjlighet att lära sig mer om den spännande forskning som bedrivs på våra olika institutioner. Den här terminen ges kursen för fjärde gången. Även antalet nyantagningar till vår forskarutbildning ser nu ut att ligga på en bra och stabil nivå efter den kraftiga minskning vi upplevde just efter pandemin. Flera av våra doktorsprogram har uppdaterat sina allmänna studieplaner, och i dessa finns nu ett antal gemensamma komponenter som förhoppningsvis kommer att ha positiva effekter för våra doktorander. Förutom att innehålla en obligatorisk gemensam introduktionskurs har nu samtliga doktorsprogram samma omfattning på utbildningens kursdel (60hp). Det finns även i alla program obligatoriska seminarier där doktoranderna förväntas presentera sina planer och sin progress i arbetet med avhandlingen. Syftet med seminarierna är att göra doktorandernas arbete mer synligt och att kunna identifiera eventuella problem på ett tidigt stadium och på så sätt undvika onödiga problem och förseningar.
På initiativ av skolans fakultetsnämnd kommer vi i år att undersöka hur vi kan förbättra vår forskarutbildning ytterligare. Här är vi beroende av input från såväl doktorander som handledare. Alla handledare kommer att bjudas in till skolgemensamma möten om detta, med start nu i mars. Vi hoppas att många tar möjligheten att delta och bidra till framtida förbättringar. Jag ser också fram emot att KTH inom kort kommer att genomföra en ny doktorandenkät för att på så sätt få en uppdaterad och tydlig bild av styrkor och svagheter i vår forskarutbildning. Den nya enkätundersökningen har tagits fram tillsammans med THS. Även jag har bidragit till utformningen av enkäten och jag tror att den kommer att ge oss mycket användbar information. Som alltid med enkäter är värdet helt beroende av att vi får tillräckligt hög svarsfrekvens så jag vill slutligen uppmuntra alla doktorander att avsätta de minuter som behövs för att svara på frågorna.
/Mats Magnusson, vice skolchef på ITM
Skies are clearing
As the days slowly grow longer, it’s finally noticeable that it’s not completely dark when arriving at or leaving KTH. And just as the daylight lingers a little more, the financial outlook at the ITM School is also brightening. After several years of significant deficits, our financial results for 2024 have finally landed above zero. This improvement is thanks to everyone’s efforts in streamlining teaching, optimizing space utilization, and successfully attracting external research funding. The next step is to build on this momentum and gradually establish a stable financial foundation that enables future investments. In many respects, the ITM School has been ahead of other schools in working toward a balanced economy. I would like to take this opportunity to thank everyone whose efforts have contributed to increasing income and reducing costs.
Recently, I had the privilege of teaching academic writing to our new PhD students as part of the School’s joint introductory course. It’s always inspiring to gain insight into the exciting research happening across our departments. This semester marks the fourth time the course is being offered- Also, admissions to our doctoral programs seem to have stabilized after the sharp decline following the pandemic.
Several of our doctoral programs have recently updated their general study plans, incorporating new common components aimed at benefiting our PhD students. In addition to a mandatory introductory course, all programs now have a standardized 60-credit coursework requirement. Furthermore, all doctoral programs now include mandatory seminars, where PhD students present their research plans and progress. These seminars are intended to make doctoral research more visible and to identify potential challenges early, helping to prevent unnecessary delays.
As part of a Faculty Board initiative, we are also exploring how we can further improve our doctoral education. This will be a collaborative effort, requiring input from both doctoral students and supervisors. To facilitate this, we will host school-wide meetings for supervisors, starting in March, and we hope many will participate and share their perspectives. Additionally, KTH will soon launch a new doctoral student survey, developed in collaboration with THS, to provide an updated and comprehensive view of our PhD education’s strengths and areas for improvement. I have been involved in designing the survey, and I believe it will provide valuable insights.
Of course, as with any survey, its value depends on a high response rate. I strongly encourage all PhD students to take the time to share their experiences—your input is crucial for shaping the future of doctoral education at KTH.
/Mats Magnusson, Deputy Head of the ITM School