KTH Logo

The students today and tomorrow are the key to ITM:s future success!

A group of students in orange vests in industry building.
The HING students had a“flipped-location” examination at KTH’s strategic partner Alleima Kanthal in Hallstahammar.

In English further down.

Dagens och morgondagens studenter är nyckeln till ITM:s framtida framgång!

Kära kollegor,

Vi är nu i slutet av den första läsperioden. De flesta lärare är upptagna med att planera och rätta tentor. Det gäller även mig, som har varit ansvarig för två kurser med fokus på cirkulära material, en på andra året i ett Högskoleingenjörsprogram (HING) och en valfri masterkurs.

Jag vill dela med mig av några reflektioner om HING-kursen. Eftersom det var första gången jag undervisade i den var det också en chans att prova nya sätt att examinera studenterna. Innan kursen började insåg jag att jag behövde stöd och hade turen att få Gabriel Montgomery som assistent. Han bidrog inte bara med administrationshjälp utan också genom att se till att vi byggde vidare på studenternas tidigare kunskaper. Jag har aldrig sett en så effektiv användning av verktyg och kunskapsöverföring mellan kurser. Till exempel fungerade projektarbetet effektivt tack vare studenternas tidigare utbildning i projektledning, tidsloggning och planering.

Four students at a posterKursen avslutades med en ”flipped-location”-tentamen – en postersession hos vår strategiska partner Alleima Kanthal i Hallstahammar. Fyra KTH-lärare och 15 företagsrepresentanter bedömde studenterna, som imponerade på alla med sin förmåga att svara på frågor och ta emot feedback. Studenterna uppskattade själva att kunna presentera sina idéer i en realistisk miljö och få synpunkter från Alleimas erfarna ingenjörer.

Studenterna examinerades också på de föreläsningar som har hållits i klassen. Här samarbetade vi med Framtidens utbildning för att låna surfplattor och assistenter. Grupper på upp till 12 studenter gjorde ett 50-minuters digitalt prov med automatiskt rättade frågor och en öppen fråga som rättades manuellt.

Sammantaget lärde jag mig mycket av dessa pedagogiska metoder. Det starka stödet från Gabriel, assistenterna och diskussionerna med kollegor som Mikael Ersson bidrog verkligen till att stimulera studenternas lärande.

ITM:s ekonomi har förbättrats avsevärt tack vare två års hårt arbete inom alla avdelningar. Nu är det dags att blicka framåt och planera för fortsatt positiv utveckling. Fredrik Asplund leder en grupp med representanter från alla institutioner för att reformera den framtida utbildningen, med hänsyn till faktorer som programmens popularitet, examensfrekvens, lärarkompetens och nya samhällsbehov. Deras idéer kommer att presenteras före sommaren 2026.

På forskningssidan genomför professor emeritus Ulf Sandström en djupgående analys för att identifiera de mest framgångsrika vetenskapliga resultaten och samarbetena inom varje avdelning, samt möjligheter till framtida samarbeten inom ITM. I början av 2026 kommer vi att börja utveckla en femårsplan för att säkerställa att ITM fortsätter att attrahera morgondagens studenter.

GrödorSlutligen några ord från hobbyodlaren. Som jag nämnde i min blogg i juni planterade jag yacon, en växt som kommer från Peru. Under den varma sommaren insåg jag att dessa växter verkligen behöver mycket vatten och kräver omsorg. I helgen skördade jag grödorna, som ni kan se nedan. Nu ska jag låta dem stå inne i huset i ett par veckor tills de blir sötare, enligt rekommendationer från experter på Odlarhyllan. Således blev mitt sommarförsök lyckat!

/Pär Jönsson, Skolchef vid ITM

The students today and tomorrow are the key to ITM:s future success!

We are at the end of the first lecturing period. Most teachers are busy organizing and correcting exams. The same is true for me, who has been responsible for two courses focusing on circular materials, namely a course in the second year of a Bachelor of Science in Engineering programme (HING) and an elective master’s course.

I want to share some reflections on the HING course — my first time teaching it, and a chance to try new ways of examining students. Before the course began, I realized I needed support and was lucky to bring in Gabriel Montgomery as an assistant. He contributed not only with administration but also by ensuring we built on the students’ prior knowledge. I’ve never seen such effective use of tools and knowledge transfer between courses. For example, the project work ran efficiently thanks to their previous training in project management, time logging, and planning.

Four students at a posterThe course ended with a “flipped-location” examination — a poster session at our strategic partner Alleima Kanthal in Hallstahammar. Four KTH teachers and 15 company representatives assessed the students, who impressed everyone with their ability to respond to questions and feedback. The students themselves appreciated pitching their ideas in a realistic setting and getting feedback from experienced Alleima engineers.

The students were also examined with respect to the lectures given in the class. Here, we collaborated with Framtidens utbildning to borrow tablets and assistants. Groups of up to 12 students took a 50-minute digital exam with automatically graded questions and one open response graded manually.

Overall, I learned a lot from these pedagogical approaches. The strong support from Gabriel, the assistants, and discussions with colleagues such as Mikael Ersson really helped stimulate the students’ learning.

The ITM economy has improved significantly thanks to two years of hard work across the departments. Now it’s time to look ahead and plan for continued positive development. Fredrik Asplund is leading a group with representatives from all departments to reform future education, considering factors such as programme popularity, graduation rates, teacher competence, and emerging societal needs. Their ideas will be presented before summer 2026.

On the research side, Professor Emeritus Ulf Sandström is conducting an in-depth analysis to identify the most successful scientific achievements and collaborations within each department, as well as opportunities for future cooperation across ITM. In early 2026, we will begin developing a five-year plan to ensure ITM continues to attract the students of tomorrow.

GrödorFinally, some words from the hobby gardener. As mentioned in my June blog I planted yacon, which is a plant originating from Peru. I used three large containers and put the plants outside. During the hot summer, I realized that these plants really need a lot of water so they needed care. This weekend I harvested the crop, as you can see below.   Now I will let them sit inside the house for a couple of weeks until they become sweeter, as recommended by experts on Odlarhyllan.  Thus, my summer experiment was successful!

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

Back in Sweden – and at ITM!

In English further down.

Woman, Eva Björndal

Tillbaka i Sverige – och på ITM!

Hej!

Jag heter Eva Björndal och är ny kanslichef på ITM-skolan. Jag har nu varit på plats i drygt tre veckor och vill tacka alla för det varma och vänliga välkomnandet. Just nu ägnar jag mycket tid åt att träffa medarbetare runt om i verksamheten för att lära mig mer om det viktiga arbete vi gör och för att lära känna er som tillsammans utgör hjärtat i ITM.

Jag vill också passa på att rikta ett varmt tack till Jenni Hollbrink, som under det senaste året har varit tillförordnad kanslichef. Hennes engagemang och arbete har varit ovärderligt och hon har lagt en stabil grund för mig att bygga vidare på.

På ett mer personligt plan känns det fantastiskt att vara tillbaka i Sverige efter sju år i London. Jag har redan hunnit njuta av flera skogspromenader – och ja, ett par smörstekta kantarelltoasts också. Svårslaget!

Jag ser verkligen fram emot att lära känna er alla bättre och att tillsammans fortsätta utveckla och stödja ITM-skolan.

Vänliga hälsningar,
Eva Björndal, kanslichef för ITM-skolan

Back in Sweden – and at ITM!

Hej!

My name is Eva Björndal and I am the new Head of the School’s Office at ITM. I have been here for just over three weeks and would like to thank everyone for the warn and friendly welcome. At the moment, I am spending much of my time meeting colleagues across the school to learn more about the important work we do and to get to know the people who together form the heart of ITM.

I would also like to take this opportunity to extend my warm thank you to Jenni Hollbrink, who has served as Acting Head of the School’s Office over the past year. Her dedication and hard work have been invaluable, and she has laid a strong foundation for me to build on.

On a more personal note, it feels wonderful to be back in Sweden after seven years in London. I’ve already enjoyed several walks in the forest — and yes, a few chanterelle toasts too. Hard to beat!

I’m really looking forward to getting to know all of you better and to continuing to support and develop ITM together.

Vänliga hälsningar,
Eva Björndal, Head of the ITM School’s Office

It should be fun to work with quality

Det ska vara roligt att jobba med kvalitet

Jag heter Pernilla Ulfvengren, nytillträdd Vice Grundutbildningsansvarig (GA) på ITM, och jag identifierar mig som ingenjör. För mig är jobbet som bäst när vi tillsammans tar oss an något svårt – och löser det med glädje. Precis som under studietiden, där det studentikosa gjorde att man orkade. Jag är M88 och trivdes direkt på KTH tack vare Nollningen – en best practice i att skapa motivation och tillhörighet. Glada sånger, lek och äldrekursare med glimten i ögat – det funkar!

Tänk om samma arbets- och livsglädje hördes oftare från våra institutioner än vart tredje år när det är Quarneval. Då kanske fler skulle vilja bli KTH:are och ingenjörer – och bidra till en bättre värld. Det är ju faktiskt syftet med ingenjörskonsten. Det är vår kodex.

Så varför blickar jag bakåt? Kanske för att min son just upplevt Nollningen på LTH, medan jag själv suttit i Zoommöten och känt: “Det här är inte KTH” (förlåt Telia). Jag älskar KTH och tror att vi kan – och måste – göra utbildningen både smartare och roligare.

Jag tror på ett levande campus, där det mänskliga och studentikosa är en förutsättning för kvalitet. Det måste vara roligt att plugga på KTH! Vid inskrivningen sa jag till studenterna: “Ni klarar inte studierna på egen hand och ni orkar inte om ni inte har roligt under tiden.” Studentlivet är deras största hopp – och vår nyckel till breddad rekrytering.

Vad händer med kunskap när AI tar plats?

Samtidigt står vi inför större omställningar än att dra ner på intag eller förändra utgångar till program. Det handlar väl om synen på utbildning och universitet? Inte på lång sikt, utan typ igår? Förra veckan bjöd Mattias Wiggberg in till tre dagars diskussioner om en kunskapsvärld i AI-åldern. Kollegor hitresta från Singapore deltog i symposiet och vi diskuterade vilka vi akademiker och lärare blir när både kunskap, kreativitet och hantverk i hög grad utmanas av AI.

För att klara detta – och det kommer bli tufft – måste det vara roligt att arbeta tillsammans. Det kanske får bli min paroll: Det ska vara roligt att jobba med kvalitet!

 Skärpning kring särskild behörighet

Innan det blir roligare så har vi redan i höst identifierat behov av att förbättra praxis kring några funktioner som särskild behörighet (SB). I jämförelse med andra utmaningar så torde detta vara något vi inom kort kan göra smartare. När SB inte följs – oavsett om det sker av snällhet eller misstag – leder det till extraarbete och frustration. Om vi har SB på en kurs, måste den följas. Och om den inte behövs – då ska den bort.

Och får vi tid över… kanske vi kan ha ett “bludder” om vårt ekipage Framtidens utbildning inför vårens Quarneval. Fatta vad det skulle göra med kreativiteten och kvaliteten på ITMs utbildningar! För att möta framtidens utmaningar tror jag vi behöver både skärpa och skratt. Och kanske ett ekipage som får hela Stockholm att le.

/Pernilla Ulfvengren, vice grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

It should be fun to work with quality

My name is Pernilla Ulfvengren, newly appointed Deputy head of first and second cycle education (GA) at ITM, and I identify as an engineer. For me, work is at its best when we tackle something tough together – and solve it with joy. Just like during my student years, when it was the student traditions that helped us persevere. I’m M88 and felt at home at KTH from day one, thanks to “Nollningen” – a best practice in creating motivation and a sense of belonging. Cheerful songs, playful activities, and older students welcoming you with a twinkle in their eye – it works!

Imagine if that same joy and energy echoed through our departments more often than every third year when it’s time for the Quarneval. Maybe more people would want to become KTH students and engineers – and contribute to a better world. After all, that’s the purpose of engineering. It’s our code of honour.

So why am I looking back? Perhaps because my son recently experienced Nollningen at LTH, while I’ve been stuck in countless Zoom meetings thinking: “This isn’t KTH” (sorry, Telia). I love KTH and I truly believe we can – and must – make education smarter and more fun.

I believe in a vibrant campus, where the human and the student-centred aspects are prerequisites for quality. Studying at KTH should be fun! At the welcome ceremony, I told the students: “You won’t get through your studies alone, and you won’t have the energy unless you’re having fun along the way.” Student life, study buddies and playmates are their greatest hope – and our key to broader recruitment.

What happens to knowledge when AI enters the room?

At the same time, we’re facing bigger shifts than just adjusting intake numbers or programme outcomes. It’s about how we view education and universities – not in the long term, but more like yesterday. Last week, Mattias Wiggberg hosted three days of discussions on the knowledge landscape in the age of AI. Colleagues from Singapore joined the symposium, and we explored what it means to be academics and educators when knowledge, creativity and craftsmanship are increasingly challenged by AI.

To navigate this – and it will be tough – we need to enjoy working together. That might just become my motto: It should be fun to work with quality!

Time to tighten up on specific entry requirements

Before we get to the fun part, we’ve already identified a need this autumn to improve practices around certain functions, such as specific entry requirements (SB). Compared to other challenges, this is something we should be able to fix fairly quickly. When SB isn’t followed – whether out of kindness or by mistake – it leads to extra work and frustration. If a course has SB, it must be enforced. And if it’s not truly needed – it should be removed.

And if we find a bit of spare time… maybe we can have a little “bludder” about our Quarneval float Future Education. Just imagine what that could do for creativity and quality in ITM’s programmes! To meet the challenges ahead, I believe we need both sharp thinking and laughter. And maybe a float that makes all Stockholm smile.

/Pernilla Ulfvengren, Deputy Head of First and Second Cycle Education at ITM

My academic family where young scholars grow

In English further down.

Min akademiska familj där unga får växa

Jag är för 23:e gången på väg hem från den årliga konferensen för mitt akademiska ”hemmanätverk” – Continuous Innovation Network – något som alltid utgör ett roligt och stimulerande inslag efter kursstarter och den årliga avsparken för olika ledningsuppdrag. Ett gott råd jag fick tidigt från nätverkets grundare var att inte ha för höga förväntningar: om man lär sig något nytt, träffar en gammal vän och får en ny internationell kontakt – då har det varit en lyckad konferens. Det kan låta blygsamt, men är kanske en rimlig måttstock när man åker på en ny konferens lite på chans.

Men det är något helt annat att återkomma till ett nätverk man själv varit med och byggt upp – ett sammanhang som med tiden blivit som en akademisk familj.

Årets konferens var annorlunda på två sätt. För första gången kunde jag, efter 18 år som ordförande, luta mig tillbaka och se en yngre kollega ta över. Jag träffade honom första gången när han var doktorand, under en minnesvärd taxiresa från Pisa till Lucca – en resa som inkluderade en spontan middag med toscansk mat och vin hos vår italienska chaufförs familj. Kanske bidrog den oväntade starten till att han fick ett särskilt band till nätverket, men det är nog snarare den långsiktiga möjligheten att växa som forskare som gör att så många återkommer år efter år – trots att det tar av både arbetstid, fritid och egna pengar.

Det är just detta som gör nätverket meningsfullt: att få bidra till att nya doktorander utvecklas till fullfjädrade forskare. Vi försöker ju ofta fånga vilket avtryck vi gör på omvärlden, men i jakten på citeringar är det lätt att glömma det som förmodligen är allra viktigast, nämligen att förse framtiden med goda forskare.

Den andra skillnaden i år var mer känslosam. Den kollega som en gång fick mig att känna mig välkommen i nätverket är inte längre med oss. I ett minnestal försökte jag fånga hans betydelse. Han var nyfiken, kritisk och rak – aldrig dömande mot personer, bara mot idéer. Hans feedback var alltid ärlig och en del uppfattade nog honom som väldigt direkt och ofiltrerad, så även jag. Med tiden kom jag att uppskatta hans synpunkter med vissheten om att det inte fanns något dolt budskap. Det gick också upp för mig att han aldrig någonsin kritiserade personer, bara deras idéer, antaganden och texter, och under den tidvis kantiga framtoningen fanns det alltid ett stort mått av välvilja och omtanke.

Jag tror att vi skapar en bättre forskning om vi vågar vara kritiska, men för att kritik ska vara uppbygglig för individer måste den serveras med en vilja att hjälpa dem utvecklas och växa.  Den kultur min äldre kollega bidrog till lever vidare, och det märktes tydligt under konferensen: inte en enda presentation möttes av tystnad. Alla fick frågor, alla fick respons. Ett bättre eftermäle för en forskare kan jag inte tänka mig.

/Mats Magnusson, vice skolchef på ITM

My academic family where young scholars grow

For the 23rd time, I’m on my way home from the annual conference of my academic “home network” – the Continuous Innovation Network. It’s always a fun and stimulating break after the start of the academic year and the kick-off of various leadership assignments. A piece of advice I received early on from the network’s founder was not to set expectations too high: if you learn something new, reconnect with an old friend, and make a new international contact – then it’s been a successful conference. That may sound modest, but it’s perhaps a fair benchmark when attending a new conference on a whim.

Returning to a network you’ve helped build, however, is something entirely different – it becomes, over time, an academic family.

This year’s conference stood out in two ways. For the first time in 18 years, I could step back from my role as chair and watch a younger colleague take over. I first met him when he was a doctoral student, during a memorable taxi ride from Pisa to Lucca – a journey that included an impromptu dinner with Tuscan food and wine at our Italian driver’s family home. Perhaps that unexpected start helped forge a special bond with the network, but more likely it’s the long-term opportunity to grow as a researcher that keeps so many of us coming back year after year – despite the investment of work hours, personal time, and even our own money.

That’s what makes the network meaningful: the chance to support new doctoral students as they develop into fully-fledged researchers. We often try to measure our impact on the world, but in the pursuit of citations, it’s easy to forget what may be most important – equipping the future with good researchers.

The second difference this year was more emotional. The colleague who once made me feel so welcome in the network is no longer with us. In a memorial speech, I tried to capture his significance. He was curious, critical, and direct – never judging people, only ideas. His feedback was always honest, and while some may have found him blunt – myself included, at first – I came to appreciate his unfiltered views, knowing there was no hidden agenda. I also realised that he never criticised individuals, only their ideas, assumptions, and texts. Beneath his sometimes rough exterior was a deep sense of care and generosity.

I believe we produce better research when we dare to be critical – but for criticism to be constructive, it must come with a genuine desire to help others grow. The culture my late colleague helped shape lives on, and it was evident throughout the conference: not a single presentation was met with silence. Every speaker received questions and feedback. I can’t imagine a better legacy for a researcher.

/Mats Magnusson, Deputy Head of the ITM School

Here we go – a hectic term ahead

In English further down.

Vi kör igång och ett hektiskt halvår väntar

Tillbaka efter sommaren, och höstterminen startar som vanligt med ett ryck. För de som missat det har jag nu tillträtt som grundutbildningsansvarig, och vi har en ny Vice GA med fokus på kvalitet (Pernilla Ulfvengren, som kommer blogga om några veckor).

Det övergripande arbetet med KTH:s utbildningsportfölj fortsätter, och den 15 september ska ett förtydligande av KTH:s principer runt denna finnas på plats. Det förtydligandet kommer sedan användas för att göra en genomlysning av ITM:s utbildningsportfölj. Samtidigt så fortsätter arbetet med ITM:s egna principer och konsekvensanalys för att uppdatera ITM:s utbildningsportfölj. (Nästan) varje institution har en representant som deltar i den arbetsgruppen, som ni kan kontakta om ni vill diskutera detta. Det är också bestämt att CING, Masterutbildningarna och Lärarutbildningarna kommer ha egna halvårsmöten i november, i anslutning till ett kvalitetsråd för alla utbildningar. Mer detaljer om det kommer inom kort.

Kort sagt så genomförs en hel del aktiviteter det här halvåret som kommer påverka våra utbildningar under flera år framåt. Jag kan bara uppmana er alla att hålla er informerade och engagera er för att göra skillnad.”

/Fredrik Asplund, Grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

Here we go – a hectic term ahead

Back after the summer, and as usual, the autumn term kicks off with a jolt. For those who may have missed it, I have now taken up the role of Director of First and Second Cycle Education (GA), and we also have a new Deputy GA focusing on quality (Pernilla Ulfvengren, who will be writing a blog post in a few weeks).

The overarching work on KTH’s educational portfolio continues, and by 15 September a clarification of KTH’s principles in this area will be in place. This clarification will then serve as the basis for a review of ITM’s educational portfolio. At the same time, work is progressing on ITM’s own principles and impact analysis for updating our portfolio. (Almost) every department has a representative in this working group, whom you are welcome to contact if you wish to discuss the matter. It has also been decided that CING, the Master’s programmes and the Teacher Education programmes will each hold their own half-yearly meetings in November, in connection with a quality council for all programmes. More details on this will follow shortly.

In short, a great many activities are being carried out this term that will shape our education for years to come. I can only encourage you all to stay informed and to get involved in order to make a difference.

/Fredrik Asplund, Director of First- and Second Cycle Education