KTH Logo

Change on the horizon – what do KTH’s new principles mean for us?

Students at Osquars backe, KTH

In English further down.

Förändring i sikte – vad betyder KTH:s nya principer för oss?

Det är höst och förändringarna hänger i luften, såväl bokstavligen som bildligt talat.

Förtydligandet av KTH:s principer för utbildningsportföljen landade i september, och sedan dess har det diskuterats intensivt vad detta de facto betyder för de olika skolorna. Det definitiva beskedet om detta väntas komma inom kort från rektorn, och efter det kommer vi ha en tydligare bild över vad vi behöver göra på kort sikt. Gissningsvis kommer vi behöva fokusera vår programutveckling på detta under våren, så att vi kan genomföra riktade förändringar i kursutbud och studieplaner under nästa höst för att möta de nya krav vi får på oss.

Samtidigt fortsätter vi vår egen genomlysning av ITM:s utbildningsportfölj, där vi är framme vid att definiera konsekvenserna av de principer vi fick ner på pränt i oktober. Jag hoppas vi kan dela med oss av detta under januari. Förhoppningsvis kan vi höja blicken lite från hanteringen av kortsiktiga förändringar, så vi inte bara reagerar utan rör oss framåt strategiskt.

Ja, ni märker, det är en hel del att hantera (gemensamt) nu.

Sist, men inte minst, så för de som inte vet det så har Sandra Tibbelin blivit utsedd till Vice GA med ansvar för lärarutbildningarna. Jag välkomnar henne in i rollen, som bara kommer bli än mer relevant nu när diskussioner pågår med Stockholms universitet om hur vi kan arbeta tillsammans runt dessa utbildningar.

/Fredrik Asplund, Grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

Change on the horizon – what do KTH’s new principles mean for us?

Autumn brings change, both literally and figuratively.

The clarification of KTH’s principles for the education portfolio was finalised in September, and since then there has been intense discussion about what this actually means for the different schools. A definitive decision from the President is expected shortly, and after that we will have a clearer picture of what needs to be done in the short term. Most likely, we will need to focus our programme development on this during the spring, so that we can implement targeted changes in course offerings and study plans next autumn to meet the new requirements.

At the same time, we are continuing our own review of ITM’s education portfolio, where we have now reached the stage of defining the consequences of the principles we documented in October. I hope we can share this in January. Hopefully, we can raise our perspective beyond managing short-term changes, so that we are not just reacting but moving forward strategically.

As you can see, there is quite a lot to handle together right now.

Last but not least, for those who may not know, Sandra Tibbelin has been appointed Vice GA with responsibility for teacher education programmes. I warmly welcome her to the role, which will only become more relevant now that discussions are underway with Stockholm University on how we can collaborate around these programmes.

/Fredrik Asplund, Director of First- and Second Cycle Education

Faculty renewal and docentships, a team effort

In English further down.

Lärartillsättningar och docentur – ett lagarbete

I mitt förra blogginlägg skrev jag om arbetet i ITM-skolans anställningsutskott (AU) tillsammans med vice ordförande Anne-Kathrin Peters och handläggare Sara Andersson. Parallellt med detta arbetar ett annat team med docenturfrågor. Min kollega Kristina Andersson, ordförande i ITM:s docentutskott (DU) och biträdande ansvarig för läratillsättningar, leder detta arbete tillsammans med vice ordförande Bengt Wittgren och Sara. För den här bloggen bad jag Kristina att berätta lite om arbetet i DU.

Kristina Andersson:

Kristina Andersson, Ordförande i ITM-skolans Docentutskott

Tack för möjligheten att få prata om docentur. Jag har arbetat med dessa ärenden under de senaste åren som biträdande FFA. Från och med i år hanteras docenturärenden i DU. Varje ärende inleds med kontakt från prefekten, som lämnar information om kandidaten. Därefter kontaktar jag kandidaten och ber om ett CV, som jag granskar för att säkerställa att de huvudsakliga kriterierna är uppfyllda. (Krav innefattar forskningsmässig självständighet, vetenskaplig kompetens på hög internationell nivå samt omfattande erfarenhet av handledning, inklusive doktorander.)

KTH:s regler för antagning som docent (Eng, PDF)

Om jag bedömer att kriterierna är uppfyllda initierar jag och DU:s vice ordförande en extern granskning. När granskningen är klar sammankallas docentutskottet, som består av lärar- och studentrepresentanter, och kandidaten bjuds in till intervju. Intervjun ger oss möjlighet att fördjupa oss i pedagogiska frågor, handledningsfilosofi samt jämställdhet, mångfald och inkludering. Docentutskottet diskuterar kandidatens meriter och lämnar en rekommendation till skolchefen. Om kandidaten antas som docent hålls en föreläsning för att uppmärksamma utnämningen.

I mina kontakter med institutioner och kandidater är det tydligt att docentur är en viktig del av karriärutvecklingen, både för individen och för KTH. Många institutioner har brist på handledare för doktorander, så nya docenter är mycket uppskattade.

Det är intressant att notera att antalet docenturer på ITM har fördubblats under 2025 jämfört med tidigare år, med omkring tio nya docenter som förväntas bli utnämnda i år. Denna trend syns även på andra delar av KTH.

/ Kristina Andersson, ordförande i ITM:s docentutskott

Tack Kristina! Vi gratulerar årets nya docenter och ser fram emot fler ansökningar framöver.

/ Andrew Martin, ansvarig för lärarförsörjning (FFA) vid ITM-skolan

Faculty renewal and docentships, a team effort

In my last blog I wrote about the work done in ITM’s employment committee (AU) with vice-chair Anne-Kathrin Peters and officer Sara Andersson. In parallel another team works with docentships. My colleague Kristina Andersson, chair of ITM’s docent committee (DU) and deputy head of faculty renewal, leads this work with vice-chair Bengt Wittgren and Sara. For this blog I’ve asked Kristina to say a few words about the work done in DU.

Kristina Andersson:

Thanks for the opportunity to talk about docentships. I have been working with such cases for the past couple of years as deputy FFA. Starting this year docentships have been handled in DU. Each case starts with contact from the head of department who provides information on the candidate. Thereafter I contact the candidate and ask to see a CV, which I review to ensure that the main criteria have been fulfilled. (Requirements include research independence, demonstration of scientific competence at a high international level, and significant experience of supervising students including PhD students.)

KTH’s regulations for admission as docent (PDF)

If I am satisfied with this then the DU vice-chair and I initiate an external review. Once the review is complete docent committee is convened, consisting of teacher and student representatives, which invites the candidate to an interview. This allows us to delve more deeply into pedagogical issues along with supervision philosophy and gender, equity, and inclusiveness. The docent committee discusses the candidate’s qualifications and provides a recommendation to the head of school. If the candidate is appointed as docent then a lecture is held to mark the achievement.

In my contacts with the departments and candidates it is clear that docentships are a critical part of career development, benefiting the individual and also KTH. Most departments have a shortage of PhD supervisors so having new docents on board are highly appreciated.

It’s interesting to note that the number of docentships at ITM has doubled for 2025 as compared to other years, with around 10 new docents expected to be appointed this year. This trend has been reported across KTH.

/Kristina Andersson, chair of ITM’s docent committee

Thanks, Kristina! We both congratulate this year’s new docents, and we look forward to new applications going forward.

/Andrew Martin, Head of Faculty Renewal (FFA) at the ITM School

The students today and tomorrow are the key to ITM:s future success!

A group of students in orange vests in industry building.
The HING students had a“flipped-location” examination at KTH’s strategic partner Alleima Kanthal in Hallstahammar.

In English further down.

Dagens och morgondagens studenter är nyckeln till ITM:s framtida framgång!

Kära kollegor,

Vi är nu i slutet av den första läsperioden. De flesta lärare är upptagna med att planera och rätta tentor. Det gäller även mig, som har varit ansvarig för två kurser med fokus på cirkulära material, en på andra året i ett Högskoleingenjörsprogram (HING) och en valfri masterkurs.

Jag vill dela med mig av några reflektioner om HING-kursen. Eftersom det var första gången jag undervisade i den var det också en chans att prova nya sätt att examinera studenterna. Innan kursen började insåg jag att jag behövde stöd och hade turen att få Gabriel Montgomery som assistent. Han bidrog inte bara med administrationshjälp utan också genom att se till att vi byggde vidare på studenternas tidigare kunskaper. Jag har aldrig sett en så effektiv användning av verktyg och kunskapsöverföring mellan kurser. Till exempel fungerade projektarbetet effektivt tack vare studenternas tidigare utbildning i projektledning, tidsloggning och planering.

Four students at a posterKursen avslutades med en ”flipped-location”-tentamen – en postersession hos vår strategiska partner Alleima Kanthal i Hallstahammar. Fyra KTH-lärare och 15 företagsrepresentanter bedömde studenterna, som imponerade på alla med sin förmåga att svara på frågor och ta emot feedback. Studenterna uppskattade själva att kunna presentera sina idéer i en realistisk miljö och få synpunkter från Alleimas erfarna ingenjörer.

Studenterna examinerades också på de föreläsningar som har hållits i klassen. Här samarbetade vi med Framtidens utbildning för att låna surfplattor och assistenter. Grupper på upp till 12 studenter gjorde ett 50-minuters digitalt prov med automatiskt rättade frågor och en öppen fråga som rättades manuellt.

Sammantaget lärde jag mig mycket av dessa pedagogiska metoder. Det starka stödet från Gabriel, assistenterna och diskussionerna med kollegor som Mikael Ersson bidrog verkligen till att stimulera studenternas lärande.

ITM:s ekonomi har förbättrats avsevärt tack vare två års hårt arbete inom alla avdelningar. Nu är det dags att blicka framåt och planera för fortsatt positiv utveckling. Fredrik Asplund leder en grupp med representanter från alla institutioner för att reformera den framtida utbildningen, med hänsyn till faktorer som programmens popularitet, examensfrekvens, lärarkompetens och nya samhällsbehov. Deras idéer kommer att presenteras före sommaren 2026.

På forskningssidan genomför professor emeritus Ulf Sandström en djupgående analys för att identifiera de mest framgångsrika vetenskapliga resultaten och samarbetena inom varje avdelning, samt möjligheter till framtida samarbeten inom ITM. I början av 2026 kommer vi att börja utveckla en femårsplan för att säkerställa att ITM fortsätter att attrahera morgondagens studenter.

GrödorSlutligen några ord från hobbyodlaren. Som jag nämnde i min blogg i juni planterade jag yacon, en växt som kommer från Peru. Under den varma sommaren insåg jag att dessa växter verkligen behöver mycket vatten och kräver omsorg. I helgen skördade jag grödorna, som ni kan se nedan. Nu ska jag låta dem stå inne i huset i ett par veckor tills de blir sötare, enligt rekommendationer från experter på Odlarhyllan. Således blev mitt sommarförsök lyckat!

/Pär Jönsson, Skolchef vid ITM

The students today and tomorrow are the key to ITM:s future success!

We are at the end of the first lecturing period. Most teachers are busy organizing and correcting exams. The same is true for me, who has been responsible for two courses focusing on circular materials, namely a course in the second year of a Bachelor of Science in Engineering programme (HING) and an elective master’s course.

I want to share some reflections on the HING course — my first time teaching it, and a chance to try new ways of examining students. Before the course began, I realized I needed support and was lucky to bring in Gabriel Montgomery as an assistant. He contributed not only with administration but also by ensuring we built on the students’ prior knowledge. I’ve never seen such effective use of tools and knowledge transfer between courses. For example, the project work ran efficiently thanks to their previous training in project management, time logging, and planning.

Four students at a posterThe course ended with a “flipped-location” examination — a poster session at our strategic partner Alleima Kanthal in Hallstahammar. Four KTH teachers and 15 company representatives assessed the students, who impressed everyone with their ability to respond to questions and feedback. The students themselves appreciated pitching their ideas in a realistic setting and getting feedback from experienced Alleima engineers.

The students were also examined with respect to the lectures given in the class. Here, we collaborated with Framtidens utbildning to borrow tablets and assistants. Groups of up to 12 students took a 50-minute digital exam with automatically graded questions and one open response graded manually.

Overall, I learned a lot from these pedagogical approaches. The strong support from Gabriel, the assistants, and discussions with colleagues such as Mikael Ersson really helped stimulate the students’ learning.

The ITM economy has improved significantly thanks to two years of hard work across the departments. Now it’s time to look ahead and plan for continued positive development. Fredrik Asplund is leading a group with representatives from all departments to reform future education, considering factors such as programme popularity, graduation rates, teacher competence, and emerging societal needs. Their ideas will be presented before summer 2026.

On the research side, Professor Emeritus Ulf Sandström is conducting an in-depth analysis to identify the most successful scientific achievements and collaborations within each department, as well as opportunities for future cooperation across ITM. In early 2026, we will begin developing a five-year plan to ensure ITM continues to attract the students of tomorrow.

GrödorFinally, some words from the hobby gardener. As mentioned in my June blog I planted yacon, which is a plant originating from Peru. I used three large containers and put the plants outside. During the hot summer, I realized that these plants really need a lot of water so they needed care. This weekend I harvested the crop, as you can see below.   Now I will let them sit inside the house for a couple of weeks until they become sweeter, as recommended by experts on Odlarhyllan.  Thus, my summer experiment was successful!

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

Back in Sweden – and at ITM!

In English further down.

Woman, Eva Björndal

Tillbaka i Sverige – och på ITM!

Hej!

Jag heter Eva Björndal och är ny kanslichef på ITM-skolan. Jag har nu varit på plats i drygt tre veckor och vill tacka alla för det varma och vänliga välkomnandet. Just nu ägnar jag mycket tid åt att träffa medarbetare runt om i verksamheten för att lära mig mer om det viktiga arbete vi gör och för att lära känna er som tillsammans utgör hjärtat i ITM.

Jag vill också passa på att rikta ett varmt tack till Jenni Hollbrink, som under det senaste året har varit tillförordnad kanslichef. Hennes engagemang och arbete har varit ovärderligt och hon har lagt en stabil grund för mig att bygga vidare på.

På ett mer personligt plan känns det fantastiskt att vara tillbaka i Sverige efter sju år i London. Jag har redan hunnit njuta av flera skogspromenader – och ja, ett par smörstekta kantarelltoasts också. Svårslaget!

Jag ser verkligen fram emot att lära känna er alla bättre och att tillsammans fortsätta utveckla och stödja ITM-skolan.

Vänliga hälsningar,
Eva Björndal, kanslichef för ITM-skolan

Back in Sweden – and at ITM!

Hej!

My name is Eva Björndal and I am the new Head of the School’s Office at ITM. I have been here for just over three weeks and would like to thank everyone for the warn and friendly welcome. At the moment, I am spending much of my time meeting colleagues across the school to learn more about the important work we do and to get to know the people who together form the heart of ITM.

I would also like to take this opportunity to extend my warm thank you to Jenni Hollbrink, who has served as Acting Head of the School’s Office over the past year. Her dedication and hard work have been invaluable, and she has laid a strong foundation for me to build on.

On a more personal note, it feels wonderful to be back in Sweden after seven years in London. I’ve already enjoyed several walks in the forest — and yes, a few chanterelle toasts too. Hard to beat!

I’m really looking forward to getting to know all of you better and to continuing to support and develop ITM together.

Vänliga hälsningar,
Eva Björndal, Head of the ITM School’s Office

It should be fun to work with quality

Det ska vara roligt att jobba med kvalitet

Jag heter Pernilla Ulfvengren, nytillträdd Vice Grundutbildningsansvarig (GA) på ITM, och jag identifierar mig som ingenjör. För mig är jobbet som bäst när vi tillsammans tar oss an något svårt – och löser det med glädje. Precis som under studietiden, där det studentikosa gjorde att man orkade. Jag är M88 och trivdes direkt på KTH tack vare Nollningen – en best practice i att skapa motivation och tillhörighet. Glada sånger, lek och äldrekursare med glimten i ögat – det funkar!

Tänk om samma arbets- och livsglädje hördes oftare från våra institutioner än vart tredje år när det är Quarneval. Då kanske fler skulle vilja bli KTH:are och ingenjörer – och bidra till en bättre värld. Det är ju faktiskt syftet med ingenjörskonsten. Det är vår kodex.

Så varför blickar jag bakåt? Kanske för att min son just upplevt Nollningen på LTH, medan jag själv suttit i Zoommöten och känt: “Det här är inte KTH” (förlåt Telia). Jag älskar KTH och tror att vi kan – och måste – göra utbildningen både smartare och roligare.

Jag tror på ett levande campus, där det mänskliga och studentikosa är en förutsättning för kvalitet. Det måste vara roligt att plugga på KTH! Vid inskrivningen sa jag till studenterna: “Ni klarar inte studierna på egen hand och ni orkar inte om ni inte har roligt under tiden.” Studentlivet är deras största hopp – och vår nyckel till breddad rekrytering.

Vad händer med kunskap när AI tar plats?

Samtidigt står vi inför större omställningar än att dra ner på intag eller förändra utgångar till program. Det handlar väl om synen på utbildning och universitet? Inte på lång sikt, utan typ igår? Förra veckan bjöd Mattias Wiggberg in till tre dagars diskussioner om en kunskapsvärld i AI-åldern. Kollegor hitresta från Singapore deltog i symposiet och vi diskuterade vilka vi akademiker och lärare blir när både kunskap, kreativitet och hantverk i hög grad utmanas av AI.

För att klara detta – och det kommer bli tufft – måste det vara roligt att arbeta tillsammans. Det kanske får bli min paroll: Det ska vara roligt att jobba med kvalitet!

 Skärpning kring särskild behörighet

Innan det blir roligare så har vi redan i höst identifierat behov av att förbättra praxis kring några funktioner som särskild behörighet (SB). I jämförelse med andra utmaningar så torde detta vara något vi inom kort kan göra smartare. När SB inte följs – oavsett om det sker av snällhet eller misstag – leder det till extraarbete och frustration. Om vi har SB på en kurs, måste den följas. Och om den inte behövs – då ska den bort.

Och får vi tid över… kanske vi kan ha ett “bludder” om vårt ekipage Framtidens utbildning inför vårens Quarneval. Fatta vad det skulle göra med kreativiteten och kvaliteten på ITMs utbildningar! För att möta framtidens utmaningar tror jag vi behöver både skärpa och skratt. Och kanske ett ekipage som får hela Stockholm att le.

/Pernilla Ulfvengren, vice grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

It should be fun to work with quality

My name is Pernilla Ulfvengren, newly appointed Deputy head of first and second cycle education (GA) at ITM, and I identify as an engineer. For me, work is at its best when we tackle something tough together – and solve it with joy. Just like during my student years, when it was the student traditions that helped us persevere. I’m M88 and felt at home at KTH from day one, thanks to “Nollningen” – a best practice in creating motivation and a sense of belonging. Cheerful songs, playful activities, and older students welcoming you with a twinkle in their eye – it works!

Imagine if that same joy and energy echoed through our departments more often than every third year when it’s time for the Quarneval. Maybe more people would want to become KTH students and engineers – and contribute to a better world. After all, that’s the purpose of engineering. It’s our code of honour.

So why am I looking back? Perhaps because my son recently experienced Nollningen at LTH, while I’ve been stuck in countless Zoom meetings thinking: “This isn’t KTH” (sorry, Telia). I love KTH and I truly believe we can – and must – make education smarter and more fun.

I believe in a vibrant campus, where the human and the student-centred aspects are prerequisites for quality. Studying at KTH should be fun! At the welcome ceremony, I told the students: “You won’t get through your studies alone, and you won’t have the energy unless you’re having fun along the way.” Student life, study buddies and playmates are their greatest hope – and our key to broader recruitment.

What happens to knowledge when AI enters the room?

At the same time, we’re facing bigger shifts than just adjusting intake numbers or programme outcomes. It’s about how we view education and universities – not in the long term, but more like yesterday. Last week, Mattias Wiggberg hosted three days of discussions on the knowledge landscape in the age of AI. Colleagues from Singapore joined the symposium, and we explored what it means to be academics and educators when knowledge, creativity and craftsmanship are increasingly challenged by AI.

To navigate this – and it will be tough – we need to enjoy working together. That might just become my motto: It should be fun to work with quality!

Time to tighten up on specific entry requirements

Before we get to the fun part, we’ve already identified a need this autumn to improve practices around certain functions, such as specific entry requirements (SB). Compared to other challenges, this is something we should be able to fix fairly quickly. When SB isn’t followed – whether out of kindness or by mistake – it leads to extra work and frustration. If a course has SB, it must be enforced. And if it’s not truly needed – it should be removed.

And if we find a bit of spare time… maybe we can have a little “bludder” about our Quarneval float Future Education. Just imagine what that could do for creativity and quality in ITM’s programmes! To meet the challenges ahead, I believe we need both sharp thinking and laughter. And maybe a float that makes all Stockholm smile.

/Pernilla Ulfvengren, Deputy Head of First and Second Cycle Education at ITM