Skip to content

30 new professors and a revision of the educational offer

In English further down.

30 nya professorer och en översyn av utbildningsutbudet 

De senaste två veckorna har varit händelserika på KTH. Den 10 april antog rektor nya riktlinjer för granskning och revidering av KTH:s utbildningar och kurser. KTH:s utbildningsportfölj ska vara av högsta kvalitet och internationellt konkurrenskraftig. Utbildningen bör därför bygga på följande sex principer:

  • Social relevans och främjande av ett hållbart samhälle
  • Unicitet inom KTH, dvs en profilering som inte täcks av andra program på KTH
  • Tillräckligt söktryck och genomströmning av studenter
  • Integration med KTH:s forskning
  • Tillgänglighet för studenter med olika bakgrund vad gäller kön, akademisk bakgrund och nationalitet
  • Arbetsmiljö och ekonomi ska vara hållbara.

Mot den bakgrunden har alla skolor vid KTH uppdraget att se över sin utbildningsportfölj vilket vi på ITM-skolan snart kommer ta fram planer för.

Mer om beslutet

Från ett mer personligt perspektiv kan jag berätta att jag installerades som professor vid en ceremoni på Grand Hotel den 12 april, där även hedersdoktorerna fick utmärkelser. Det var ett fantastiskt evenemang, mycket välorganiserat och festligt. I år installerades nästan 30 nya professorer. Som en del av ceremonin visades korta videor av de nya professorernas forskning. Många arbetar inom områden som är relevanta för ett hållbart samhälle. Detta är verkligen inspirerande och det belyser den viktiga roll som KTH spelar.

Alla nya professorer och filmer

/Frauke Urban, Grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

30 new professors and a revision of the educational offer

The last two weeks have been very interesting at KTH. On 10 April, KTH’s president adopted new guidelines for the reviewing and revision of KTH’s educational programs and courses. The educational portfolio should be of the highest quality and internationally competitive. The education should therefore be based on the following six principles:

  • Social relevance and promoting a sustainable society
  • Uniqueness within KTH, i.e. with a profile that is not covered by other programs at KTH
  • Adequate student numbers and progression
  • Integration with KTH’s research
  • Accessibility for students with different backgrounds regarding gender, academic background and nationality
  • Sustainable in terms of the working environment and finances.

Against this background, all schools at KTH have been asked to review their educational portfolio. At the ITM school we are in the process of developing plans for starting the review process soon.

About the decision

On a more personal note, I was inaugurated as a professor at the professors’ ceremony at Grand Hotel on 12 April. It was an amazing event, very well organized and very festive. The ceremony also included awards to the honorary doctors. This year nearly 30 new professors were installed. As part of the ceremony, short videos of the research of each of the new professors was shown. Many of the newly installed professors are working in areas that are relevant for a sustainable society. This is truly inspirational and it highlights the important role that KTH plays.

All new professors and videos

/Frauke Urban, Director of First and Second Cycle Education at the ITM School

Change of weather, change of KTH

In Swedish further down.

Föränderligt väder och ett föränderligt KTH

Efter en påskhelg med solsken och en påtaglig känsla av vår i luften kom så ett av senvinterns sedvanliga bakslag med snö och kyla. Så här års är vädret i Stockholm ofta väldigt föränderligt och jag tror också att vi är många som känner att det är väldigt mycket som också håller på att förändras på KTH och på vår skola.

De flesta är vid det här laget medvetna om den stundande campusflytten, att verksamhetsstödet får ny organisation, att vi får nytt kvalitetssystem och förtätar kontorsutrymmen. Många av oss har också alldeles nyligen arbetat med kursbudgetar, ett viktigt första steg mot att få en grundutbildning i ekonomisk balans. Även om det är stora skillnader mellan våra institutioner har vi på skolnivå ett stort budgeterat underskott för vår grundutbildning. För att nå en övergripande ekonomi i balans måste vi komma tillrätta med detta vilket kräver arbetsinsatser på alla nivåer. Som ett första steg behöver vi anpassa den arbetstid vi lägger på kurser, så att den på övergripande nivå är i linje med den ersättning vi de facto erhåller för utförd utbildning. Detta innebär inte att varje enskild kurs måste gå runt ekonomiskt. Vi ska även framöver kunna ge kurser av strategiska skäl, men då behöver det också finnas några andra kurser som genererar ett överskott som kan täcka ”dyrare” kurser.

Jag fick själv en ögonöppnare när jag gick igenom mina egna kurser och insåg att de definitivt behövde effektiviseras. Därför kommer jag att minska antalet traditionella föreläsningar i sal något och istället använda andra pedagogiska medel. Min förhoppning är att dessa förändringar inte bara minskar kostnaderna utan också kommer att leda till bättre kurser som är mer i linje med idéerna i ”Framtidens utbildning”. På sikt kommer vi att behöva ta ett större grepp om skolans hela utbildningsutbud, men som alltid i förändring gäller det att ta sig an lagom stora utmaningar åt gången.

Förändringar som kanske inte är lika påtagliga, men likväl väldigt viktiga, är de som pågår inom forskarutbildningen. Inom kort kommer våra doktorsprogramsansvariga att lägga fram nya studieplaner. Dessa kommer att vara mer lika varandra än tidigare. Förutom att vår skolgemensamma introduktionskurs kommer att vara obligatorisk för alla ITM-doktorander införs också fler obligatoriska seminarietillfällen. Avsikten är att öka doktorandernas synlighet och därigenom kunna erbjuda bättre stöd till doktorander och handledare när det behövs. En annan viktig insats i detta sammanhang är att förbättra kursutbudet för våra doktorander. Vi har på sistone rensat ut ett stort antal inaktiva forskarutbildningskurser och det är nu hög tid att inrätta nya, som också ges tillräckligt regelbundet. Eftersom forskarutbildningskurser inte finansieras på samma sätt som grundutbildning behöver de schemaläggas för att komma in i bemanningsmatriser och finansieras med de medel vi faktiskt tilldelas för forskning och forskarutbildning. En vänlig uppmaning till alla lärare är därför att inkomma med förslag på nya forskarutbildningskurser till våra doktorsprogramansvariga.

/Mats Magnusson, andre vice skolchef på ITM

Change of weather, change of KTH

After a weekend of Easter sunshine and a tangible feeling of spring in the air, one of the typical late winter setbacks arrived with snow and cold. At this time of year, the weather in Stockholm often fluctuates greatly, mirroring the changes occurring at KTH and within our school.

By now, most of us are aware of the upcoming campus move, the reorganization of university support, the implementation of a new quality system, and the densification of office space. Many of us have also recently been involved in working on course budgets, which mark an important initial step towards achieving financial balance in first and second cycle education. Despite significant differences between our departments, we are facing a substantial budget deficit at the school level for first and second cycle education. To rectify this, concerted efforts are required across all levels. As a first measure, we need to align the time we devote to courses with the compensation we receive for educational provision, ensuring overall financial balance. This doesn’t imply that every single course must be financially profitable. While we will continue to offer courses for strategic reasons, some should generate a surplus to offset the costs of “more expensive” courses.

Upon reviewing my own courses, I realized the need for streamlining. Consequently, I will slightly reduce the number of traditional lectures in favor of alternative pedagogical methods. My aim is for these adjustments not only to reduce costs but also to enhance the quality of courses in line with the principles of the “Future Education.” In the long run, we must adopt a broader perspective on the school’s entire educational portfolio. However, as with any change, it’s crucial to tackle just the right amount of challenges at a time.

Changes that may be less obvious but are nonetheless crucial are taking place in third-cycle education. Soon we will introduce new study plans, which will be more standardized than before. Alongside making our school-wide introductory course mandatory for all ITM doctoral students, we will introduce more compulsory seminars. The aim is to enhance the visibility of doctoral students and provide better support to them and their supervisors when necessary. Another significant endeavor is to enhance the range of courses available to our phd students. We have recently discontinued numerous inactive third-cycle courses, and it’s now imperative to establish new ones that are consistently offered. Since third-cycle courses aren’t funded in the same manner as first-and second cycle courses, they need to be incorporated into staffing matrices and financed using allocated funds for research and third-cycle education. Therefore, I kindly urge all teachers to propose new courses to our doctoral program coordinators.

/Mats Magnusson, Second Deputy Head of the ITM School

A busy start as your new GA

In English further down.

En hektisk start som er nya GA

Jag började min nya tjänst som Grundutbildningsansvarig (GA) för ITM-skolan i januari. Det är ett stort uppdrag att arbeta med skolans cirka 25 program: sju civilingenjörsutbildningar, tre högskoleingenjörsutbildningar och upp till femton masterprogram/spår. Samtidigt ska GA-rollen svara upp mot de komplexa undervisningsbehoven hos ITM’s sex institutioner. Det har varit många möten med programansvariga, studierektorer, utbildningskansliet, prefekter, skolledning, fakultetsnämnd, GA och vice GA på KTH:s övriga skolor och många andra som är engagerade i undervisningen på ITM och KTH.

Samtidigt som jag sätter mig in i min nya roll genomgår KTH stora förändringar. Skolornas nya fakultetsnämnder ska hitta sitt sätt att arbeta. Nya rutiner och processer måste tas fram när vi lämnar gamla arbetssätt bakom oss.

Det är också en tid som präglas av budgetrestriktioner. ITM-skolan har som mål att anta cirka 10 procent fler studenter än tidigare för att ekonomin ska förbättras. Antagnings- och urvalsprocessen för masterprogrammen har pågått under de senaste veckorna, medan antagningsprocessen för andra program sker senare under våren. Visionen för undervisningen vid ITM är att upprätthålla den höga kvaliteten och det fantastiska undervisningsarbete som görs, även i tider av utmanande budget.

För mig personligen har det varit en intensiv tid då min nya GA-roll sammanföll med undervisning i master- och doktorandkurser (inklusive en veckas doktorandkurs om hållbara energiomställningar) och mycket har hänt i mina forskningsprojekt: som att presentera min forskning i Riksdagen, presentera projektresultat för Riksbanken, boklansering och slutrapportering för IRIS. När vi går mot våren pågår mycket arbete med kursrevideringar och kvalitetssäkringsarbete för undervisningen. Men när dagarna blir ljusare kommer vissa av mina andra uppdrag förhoppningsvis också att bli lättare och mer hanterbara.

/Frauke Urban, Grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

A busy start as your new GA

I started my new post as Director of First and Second Cycle Education (Grundutbildningsansvarig GA) for the ITM school in January. It is a big task to oversee the roughly 25 programmes of the school, namely seven MSc in engineering programmes, three BSc in engineering programmes and up to 15 Master programmes / tracks. At the same time, the GA role requires responding to the complex teaching needs of the six departments at the ITM school. It has been a busy time meeting with programme directors, heads of teaching, office for student affairs, heads of departments, school management, faculty board, GAs and Deputy GAs at KTH’s other schools and many others who are involved at teaching at ITM and KTH.

While I find my way into the new role, at lot is changing at KTH. The schools’ faculty boards are newly formed and have to establish their way of working. New routines, new timelines and new processes have to be developed, to replace some earlier ways of working.

It is also a time that is formed by budget constraints. Due to the budget situation, the ITM School has the aim to admin about 10 percent more students than before. The admission and selection process for Master’s programmes has been on-going over the last few weeks, while the admission process for other programmes will happen later in the spring. The overall vision for teaching at ITM is to upkeep the high quality and the great teaching work that is being done, even in times of challenging budgets.

For me personally it has been an intense time as my new GA role coincided with teaching duties for Master and PhD courses (including a one-week long PhD course on sustainable energy transitions) and a lot happened in my research projects: presenting my research at the Swedish Parliament, presenting project results several times for the Swedish Central Bank, a book launch and the end of IRIS reporting. As we move towards the spring, a lot of work on course revisions and quality assurance work for teaching is coming up. Yet, as the days get lighter some of my other duties will hopefully also get lighter and more manageable.

/Frauke Urban, Director of First and Second Cycle Education at the ITM School

New roommates during “fake spring”

In English further down.

Nya rumskompisar under fejkvåren

Kära kollegor,

2024 har vi satt igång med en rad aktiviteter. En av de mest utmanande aktiviteterna är att arbeta med en “ekonomi i balans”. Som ni har hört i olika bloggar från ITM och från KTH:s rektor under 2023, har kostnaderna, särskilt för kontor och laboratorier, ökat dramatiskt på grund av inflationen. På de flesta av ITM:s institutioner försöker vi därför utnyttja utrymmena effektivare, bland annat genom att låta medarbetarna dela rum. Många har efter pandemin vant sig vid att arbeta två dagar i veckan hemifrån, och därför är det ganska tomt i de flesta korridorer. Om vi delar rum kommer fler människor att träffas på jobbet och det kommer i sin tur att leda till fler möjligheter till fruktbara interaktioner. I mitt fall kommer jag att få en rumskamrat på mitt kontor på MSE från och med den 1 mars 2024. Jag ser fram emot detta, eftersom jag tror att fler möjligheter till intressanta diskussioner om utbildning och forskning väntar.

Vi har även startat upp fakultetsnämnden på ITM. Ni har kanske läst om de valda personerna i tidigare: Ledamöter i ITM-skolans fakultetsnämnd

Vi har haft både ett möte och en workshop, hittills mest fokuserat på grundutbildningen. Min bedömning efter dessa första möten är att denna grupp är mycket villig att hjälpa till att utveckla kvaliteten på ITM. Förutom att hantera löpande frågor om utbildningskvalitet, till exempel att godkänna nya kurser, kommer nämnden att arbeta med mer långsiktiga kvalitetsfrågor. Som du kanske har läst på intranätet har KTH tagit fram KTH:s vision och övergripande mål 2024-2028. Fakultetsnämnden kommer att ha en viktig roll i att ge input till hur den framtida utbildningen ska utformas för att vi ska kunna möta de krav som ställs av KTH och samhället. Detta är både svårt och spännande.

Slutligen måste jag kommentera mitt arbete som trädgårdsmästare hemma. I takt med att dagarna blir längre och temperaturen stiger känner jag ett starkt behov av att förbereda den kommande växtsäsongen. Jag längtar också efter att se ett tecken på blommor i naturen – en indikation att det finns en chans att våren kommer även i år. Hittills har jag inte sett några, men flera av mina kollegor har sett blommor när de promenerat i olika delar av Stockholm. Jag måste erkänna att jag i år bestämde mig för att prova något nytt, eftersom jag inte hade tålamod att vänta på att blommorna skulle dyka upp i naturen. Så när jag planterade tulpanlökar i trädgården i höstas sparade jag några som jag planterade i krukor i början av året. Nu kan jag se en grupp röda tulpanblommor öppna sig, vilket får mig att känna att min “låtsasvår” har börjat inomhus!

/Pär Jönsson, skolchef för ITM-skolan

New roommates during “fake spring”

Dear colleagues,

We have started 2024 with many activities. One of the most challenging ones is to work with a “balanced economy”. As you may have heard in different blogs from ITM and from the KTH President during 2023, the costs for especially offices and laboratories have increased dramatically due to the inflation. Thus, in most of the ITM departments intense efforts are ongoing to utilize the space more efficiently, by, for example, letting people share rooms. At the same time, it is clear that after the pandemic many people are used to work two days a week from home. Thus, it is quite empty in most corridors. If we share rooms, more people will meet at work and this, in turn, will lead to more possibilities to fruitful interactions. In my case, I will get a roommate in my office at MSE from March 1, 2024. I am looking forward to this, because I can foresee that I will have more opportunities to have interesting discussions about education and research.

We have also started up the faculty board at ITM. You might have read about the elected people in earlier information from ITM: Members of the Faculty Board at ITM

We have had one meeting and one workshop, so far mostly focused on the First and second cycle education. My judgement after these first meetings is that this group is very willing to help to develop the quality at ITM. Besides dealing with ongoing educational quality issues, such as approving new courses, the group will work with more long-term quality matters. As you might have read on the intranet, KTH has formed KTH’s vision and overall goals 2024–2028. The faculty board will have an important role in providing input on how the future education on all levels should be designed in order for us to meet these demands set by KTH and the society. This is both difficult and exciting.

Finally, I need to comment on my work as a gardener at home. As the days are getting longer and the temperatures are getting higher, I feel this strong urge to prepare for this growing season. I also long for seeing a sign of flowers in the nature to indicate that there is a chance that the spring will arrive even this year. So far, I have not seen any, but several of my office mates have seen flowers when walking in different parts of Stockholm. I must admit that this year I decided to try something new, because I did not only want to wait for the flowers to show up in the nature. So last autumn when I planted tulips in the garden, I saved some which I planted in pots in the beginning of the year. Now I can see a group of red tulip flowers open up, which make me feel that my “fake spring” has started indoors!

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

A changing organisation

The Faculty Board at ITM had its first meeting the other week. Christina’s management office will, among other things, prepare matters for them. 

In English further down.

En förändrad organisation

Om två månader, den 1 april, är jag inte längre administrativ chef vid ITM-skolan, vilket innebär att jag inte längre kommer vara styra över ekonomi, HR och kommunikation. I stället blir jag chef för skolans ledningskansli. Mig kommer man ännu inte undan! Många har undrat hur det nya kansliet kommer att vara sammansatt och fungera, och de senaste veckorna har bilden så smått börjat klarna. Där kommer finnas en kanslichef, vice kanslichef, controller på skolnivå, controller vid varje institution och sist men inte minst kansliets ledningsstöd. Det innebär att tio personer på ITM-skolan kommer att ha som uppgift att stötta skolans samt institutionernas ledningar framöver.

Dessa funktioner finns redan vid ITM idag eftersom vi redan för två år sedan organiserades oss på detta vis. Så för oss blir förändringen mindre än på vissa andra skolor.

Delar av ledningskansliet, den som framförallt stöttar skolans ledning, sitter i Sing-Sing. Skolans verksamhetscontrollers blir kvar fysiskt ute på våra sex institutioner.

Exakt vilka arbetsuppgifter som kommer att falla under ledningskansliet är ännu inte helt fastslaget, men jag tänker mig att kansliet kommer att stötta skolans ledningsfunktioner med att bereda och samordna skolans verksamhetsplanering, liksom att följa upp verksamhetsplanerna. Vi ska bereda ärenden till skolans fakultetsnämnd, bereda och samordna skolans ekonomistyrning, fördela resurser och ha budgetuppföljningar. Exakt vad som ingår är som sagt ännu inte beslutat. Dock vet vi att skolornas kanslier ska ge ett likvärdigt stöd till skolornas ledningar.

ITM:s nya ledningskansli har redan haft sitt första planeringsmöte. Alla i ledningskansliet ska nu få en bättre inblick i de gemensamma utmaningar som institutionerna har, som att exempelvis få en ekonomi i balans.

Utbildningskansliet och servicecenter kommer fortfarande att ligga kvar inom ITM:s verksamhetsstöd. Skolans utbildningshandläggare kommer att planera och bereda de frågor som ska upp till skolans fakultetsnämnd för beslutsfattande. Naturligtvis kommer arbetet göras tillsammans med skolchef, vice ordförande i fakultetsnämnden, Grundutbildningsansvarig (GA) samt Forskarutbildningsansvarig (FA).

Det första mötet i fakultetsnämnden har också gått av stapeln. Det var en lite trevande start, får man nog säga. Det är ett nytt sätt att arbeta på, ingen av oss vet riktigt vad det innebär och hur processer, mandat etc kommer att fungera.  Det tar nog några möten innan vi hittat formen för det hela. Ärenden måste fortsättningsvis vara kvalitetssäkrade innan det läggs fram för nämnden på ett helt annat vis än hur det fungerat tidigare. Förhoppningsvis får vi en bra och öppen diskussion där vi visar respekt för varandras kompetenser och att det blir en bra förankring mellan kollegiet och linjeorganisationen. Jag hoppas att jag kommer att tycka att det är lika spännande, utmanande och roligt att närvara vid skolans fakultetsnämnd som jag tycker att det är att arbeta med skolans ledning och dess prefekter.

/Christina Carlsson, Administrativ chef på ITM-skolan

A changing organization

In two months, on 1 April, I will no longer be the Head of administration at the ITM School, which means that I will no longer be in charge of finance, HR and communication. Instead, I will be the Head of the school’s management office. You won’t get rid of me just yet! Many people have wondered how the new office will be composed and function, and in recent weeks the picture has begun to emerge. There will be a head of office, vice head of office, controller at school level, controller at each department and, last but not least, the office’s management support. This means that ten people at the ITM school will have the task of supporting the management of the school and the departments in the future.

These functions already exist at ITM today, two years ago we organized ITM in this way. Thus, for us, the change will be less comprehensive than for some other schools.

Parts of the management office, which primarily supports the school’s management, are located in Sing-Sing. The department’s controllers will remain physically at our six departments.

Exactly what tasks will fall under the management office is not yet fully determined, but I imagine that the office will support the school’s management functions in preparing and coordinating the school’s operational planning, as well as following up on the operational plans. We will prepare matters for the school’s faculty board, prepare and coordinate the school’s financial management, allocate resources and monitor the budget. Exactly what is included has not yet been decided. However, we know that the schools’ new offices will provide equal support to the schools’ managements.  ITM’s new management office has already had its first planning meeting. Everyone in the management office will now have a better insight into the common challenges faced by the departments, such as balancing their finances.

The School’s Office for student affairs and Service Center will remain in the ITM organisation. The School’s Office for student affairs will plan and prepare the matters that will go to the school’s faculty board for decision-making. Of course, the work will be done together with the Head of School, the vice chair-person of the faculty board, the Director of First and Second Cycle Education (GA) and the Director of Third-Cycle Education (FA).

The first meeting of ITM’s Faculty Board has also taken place. It was a bit of a shaky start, one might say. It is a new way of working, none of us really know what it means and how processes, mandates, etc. will work.  It will probably take a few meetings before we find our way. Cases must continue to be quality assured before they are presented to the board in a completely different way than how it was done before. Hopefully we will have a sound and open discussion where we show respect for each other’s competencies and that there will be a useful link between the faculty and the line organization. I hope that I will find it as exciting, challenging and fun to attend the school’s faculty board as I find it to work with the school’s management and its heads of department.

/Christina, Head of the Administration at the ITM School