
In English further down.
Dagens och morgondagens studenter är nyckeln till ITM:s framtida framgång!
Kära kollegor,
Vi är nu i slutet av den första läsperioden. De flesta lärare är upptagna med att planera och rätta tentor. Det gäller även mig, som har varit ansvarig för två kurser med fokus på cirkulära material, en på andra året i ett Högskoleingenjörsprogram (HING) och en valfri masterkurs.
Jag vill dela med mig av några reflektioner om HING-kursen. Eftersom det var första gången jag undervisade i den var det också en chans att prova nya sätt att examinera studenterna. Innan kursen började insåg jag att jag behövde stöd och hade turen att få Gabriel Montgomery som assistent. Han bidrog inte bara med administrationshjälp utan också genom att se till att vi byggde vidare på studenternas tidigare kunskaper. Jag har aldrig sett en så effektiv användning av verktyg och kunskapsöverföring mellan kurser. Till exempel fungerade projektarbetet effektivt tack vare studenternas tidigare utbildning i projektledning, tidsloggning och planering.
Kursen avslutades med en ”flipped-location”-tentamen – en postersession hos vår strategiska partner Alleima Kanthal i Hallstahammar. Fyra KTH-lärare och 15 företagsrepresentanter bedömde studenterna, som imponerade på alla med sin förmåga att svara på frågor och ta emot feedback. Studenterna uppskattade själva att kunna presentera sina idéer i en realistisk miljö och få synpunkter från Alleimas erfarna ingenjörer.
Studenterna examinerades också på de föreläsningar som har hållits i klassen. Här samarbetade vi med Framtidens utbildning för att låna surfplattor och assistenter. Grupper på upp till 12 studenter gjorde ett 50-minuters digitalt prov med automatiskt rättade frågor och en öppen fråga som rättades manuellt.
Sammantaget lärde jag mig mycket av dessa pedagogiska metoder. Det starka stödet från Gabriel, assistenterna och diskussionerna med kollegor som Mikael Ersson bidrog verkligen till att stimulera studenternas lärande.
ITM:s ekonomi har förbättrats avsevärt tack vare två års hårt arbete inom alla avdelningar. Nu är det dags att blicka framåt och planera för fortsatt positiv utveckling. Fredrik Asplund leder en grupp med representanter från alla institutioner för att reformera den framtida utbildningen, med hänsyn till faktorer som programmens popularitet, examensfrekvens, lärarkompetens och nya samhällsbehov. Deras idéer kommer att presenteras före sommaren 2026.
På forskningssidan genomför professor emeritus Ulf Sandström en djupgående analys för att identifiera de mest framgångsrika vetenskapliga resultaten och samarbetena inom varje avdelning, samt möjligheter till framtida samarbeten inom ITM. I början av 2026 kommer vi att börja utveckla en femårsplan för att säkerställa att ITM fortsätter att attrahera morgondagens studenter.
Slutligen några ord från hobbyodlaren. Som jag nämnde i min blogg i juni planterade jag yacon, en växt som kommer från Peru. Under den varma sommaren insåg jag att dessa växter verkligen behöver mycket vatten och kräver omsorg. I helgen skördade jag grödorna, som ni kan se nedan. Nu ska jag låta dem stå inne i huset i ett par veckor tills de blir sötare, enligt rekommendationer från experter på Odlarhyllan. Således blev mitt sommarförsök lyckat!
/Pär Jönsson, Skolchef vid ITM
The students today and tomorrow are the key to ITM:s future success!
We are at the end of the first lecturing period. Most teachers are busy organizing and correcting exams. The same is true for me, who has been responsible for two courses focusing on circular materials, namely a course in the second year of a Bachelor of Science in Engineering programme (HING) and an elective master’s course.
I want to share some reflections on the HING course — my first time teaching it, and a chance to try new ways of examining students. Before the course began, I realized I needed support and was lucky to bring in Gabriel Montgomery as an assistant. He contributed not only with administration but also by ensuring we built on the students’ prior knowledge. I’ve never seen such effective use of tools and knowledge transfer between courses. For example, the project work ran efficiently thanks to their previous training in project management, time logging, and planning.
The course ended with a “flipped-location” examination — a poster session at our strategic partner Alleima Kanthal in Hallstahammar. Four KTH teachers and 15 company representatives assessed the students, who impressed everyone with their ability to respond to questions and feedback. The students themselves appreciated pitching their ideas in a realistic setting and getting feedback from experienced Alleima engineers.
The students were also examined with respect to the lectures given in the class. Here, we collaborated with Framtidens utbildning to borrow tablets and assistants. Groups of up to 12 students took a 50-minute digital exam with automatically graded questions and one open response graded manually.
Overall, I learned a lot from these pedagogical approaches. The strong support from Gabriel, the assistants, and discussions with colleagues such as Mikael Ersson really helped stimulate the students’ learning.
The ITM economy has improved significantly thanks to two years of hard work across the departments. Now it’s time to look ahead and plan for continued positive development. Fredrik Asplund is leading a group with representatives from all departments to reform future education, considering factors such as programme popularity, graduation rates, teacher competence, and emerging societal needs. Their ideas will be presented before summer 2026.
On the research side, Professor Emeritus Ulf Sandström is conducting an in-depth analysis to identify the most successful scientific achievements and collaborations within each department, as well as opportunities for future cooperation across ITM. In early 2026, we will begin developing a five-year plan to ensure ITM continues to attract the students of tomorrow.
Finally, some words from the hobby gardener. As mentioned in my June blog I planted yacon, which is a plant originating from Peru. I used three large containers and put the plants outside. During the hot summer, I realized that these plants really need a lot of water so they needed care. This weekend I harvested the crop, as you can see below. Now I will let them sit inside the house for a couple of weeks until they become sweeter, as recommended by experts on Odlarhyllan. Thus, my summer experiment was successful!
/Pär Jönsson, Head of the ITM School
No comments yet. Be the first to comment!
Leave a comment