Studenter förverkligar idéer i nytt Makerspace

Elektroder är fästa i en students arm. Studenten demonstrerar sitt projektarbete, en armprotes som reagerar på hans arms rörelser.
Elektroder är sammankopplade mellan Viktor Stedts arm och en armprotes i trä. När han spänner biceps drar protesen ihop sig. Foto: Kenneth Carlsson
Publicerad 2019-11-29

En 3D-studio, en finmekanisk verkstad och en social mötesplats ger KTH Flemingsbergs studenter möjligheter att ta sina idéer till nya nivåer.

HP, Google och Apple – alla dessa enorma företag började en gång i små garage, där deras grundare hade plats att testa fram nya idéer. Dessa ytor för skapande var en av inspirationskällorna när KTH Flemingsberg nu har invigt sitt eget Makerspace.

KTH Flemingsbergs Makerspace har olika sorters utrustning i flera lokaler. Exempelvis finns en embedded studio för IT-arbete, crafting studio för finmekaniskt arbete, och 3D-studio med 3D-printers och station för kretskortstillverkning. Tanken är att detta ska vara en mötesplats för studenter, lärare, forskare och industrin, där studenterna ska kunna ta sina projekt till en ny nivå.

Närbild på ett nytillverkat kretskort.
I 3D-verkstaden kan studenterna få hjälp med att tillverka kretskort.

I 3D-studion kan studenterna få hjälp med att tillverka kretskort.

Vad man får göra i lokalerna beror på ens erfarenheter. De som vill arbeta i Makerspace får börja på en introduktionsnivå och arbeta sig uppåt. Mest befogenhet i lokalerna har dess föreståndare Linus Remahl.

– Jag kan bland annat hjälpa studenterna med att tillverka kretskort. Maskinen jag arbetar med då är den dyraste apparat vi har köpt in till satsningen. Vi har även en äldre maskin från 90-talet, men den nya maskinen är nästan helautomatisk och förstör inte borrhuvuden lika ofta vid kretskortstillverkning, säger han.

Varit till hjälp redan innan invigningen

Ett hundratal gäster deltog i invigningen som började med några ord av vice skolchefen Sebastiaan Meijer följt av en kort bakgrund från projektets koordinator Anders Cajander. Mikael Lindström, skolchef på CBH-skolan, klippte bandet och förklarade Makerspace invigt. På plats fanns också studenter, vars projekt skvallrade om att Makerspace i praktiken varit igång ett tag.

– Vi hade inte kunnat göra 3D-printade delar utan Makerspace. Det är en stor resurs att kunna gå till Linus och få tillgång till komponenter. Vi har visserligen köpt det mesta själva, men att kunna få ta del av saker vi saknat här har sparat oss pengar, säger Jonathan Kardelind.

Tillsammans med Henrik Malmberg, Viktor Stedt och Paulo Cruz har han i sin projektkurs i medicinsk teknik byggt en myoelektrisk armprotes. Protesen är slöjdad i trä och sammanfogad med 3D-printade plastdelar. Protesen är ihopkopplad via elektroder med Viktor Stedts arm. När han spänner sina biceps drar träarmen ihop sig.

– Tiden från idé till att armen fungerade var inte lång. Vi arbetade med designen under en månad. Den senaste månaden har vi varit i Makerspace och lödat och printat. Det är verkligen inspirerande att kunna konstruera något i datorn och sedan skriva ut i 3D, säger Jonathan Kardelind.

Viktigt som fast arbetsplats

Två studenter sitter vid sitt projektarbete, som är ett startblock för sprintgrenar i friidrott.
Med Makerspace slipper Daniel Karlsson och Sanna Enmark leta efter lediga tider i labbsalar för att arbeta med sitt projekt.

Med Makerspace slipper Daniel Karlsson och Sanna Enmark leta efter lediga tider i labbsalar för att arbeta med sitt projekt.

Vid ett annat bord i Makerspace sitter medicinsk teknik-studenterna Sanna Enmark och Daniel Karlsson med startblock för sprintgrenar i friidrott. De gör ett projektarbete för Gymnastik- och idrottshögskolan. Den stora knäckfrågan för dem just nu är att få tekniken i deras startblock att kunna kommunicera med en app i telefon.

Makerspace har gett Sanna Enmark och Daniel Karlssons grupp flera fördelar i deras projektarbete.

– Exempelvis har vi fått hjälp att skriva ut kretskort. Men framför allt har vi haft en fast plats att arbeta på. Det hade varit jobbigt att försöka matcha vårt arbete med lediga tider i labbsalar, och sen bära omkring på startblocken och hitta förvaring till dem, säger Daniel Karlsson.

Tillgången till Makerspace kommer att presenteras i KTH Flemingsbergs olika grundutbildningar när det är dags för projektkurser. Daniel Karlsson tycker att det är bra om Makerspace introduceras för studenterna så tidigt som möjligt.

– Nu är det här nytt, men jag hade gärna sett att vi hade kunnat använda Makerspace redan i tvåan. Jag ser gärna att fler sådana här platser skapas på KTH, säger han.

Text: Kenneth Carlsson

Innehållsansvarig:Kenneth Carlsson
Tillhör: Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)
Senast ändrad: 2019-11-29