Frustration över parkeringsböter ledde till innovation

Publicerad 2023-04-25

En frustration över parkeringsböter ledde till en innovativation: En parkeringsapp som läser skyltar och talar om vad som gäller så du slipper få böter.
Nu siktar KTH studenterna Maximillian Claesson och Zakarias Hedefalk mot Europa.

För tre år sedan hade både Maximillian Claesson och Zakarias Hedefalk tagit körkort men bara några timmar senare fick Zakarias sin första bot.

– Efter det fick jag bot efter bot och kände att det fick vara nog, berättar han.

Zakarias som läser datateknik på KTH beslöt sig därför att göra något åt det tillsammans med sin gamla kompis Maximillian som läser Industriell ekonomi också på KTH. Resultatet blev appen ”Nofine” som de utvecklat med maskininlärning och en algoritm som kan tolka parkeringsskyltarnas information. Det är mycket arbete bakom appen och ett stort antal parkeringsskyltar som fotats på olika platser i olika väderlek.

– Vi har byggt allt själva men fått mycket hjälp av KTH innovation med marknadsundersökningar, finansiell hjälp och hur man ska göra en pitch, berättar Maximillian Claesson.

Lanserades i början på året

Appen lanserades i januari i år och har redan fått 35 000 nerladdningar och 1000 betalande användare. Appen baseras på en prenumerationsmodell och kostar i nuläget 19 kr i månaden och finns både på svenska och engelska. Och mottagandet har varit blandat.

– Många är otroligt glada över att vi har utvecklat det här eftersom det är en stor frustration för många att få en parkeringsbot medan andra tycker det är självklart att man ska kunna förstå informationen men just den biten är inte alltid så enkel, berättar Zakarias Hedefalk.

Reglerna kring parkeringsskyltar är ganska vaga, förklarar båda, det finns inget regelverk kring vad som gäller vilket ofta leder till missförstånd mellan de på en kommun som beställer en parkeringsskylt och de som sedan designar den.

– Man kan egentligen skriva vad som helst och det är ganska förvirrande, berättar Maximillian Claesson.

Siktar på Europa

Appen och arbetet med den är i start fasen men redan nu finns stora planer. Bland annat genomförs just nu en marknadsundersökning om lansering i Europa tillsammans med KTH Innovation .

– Det vi har sett är att många som kan engelska har stor nytta av appen. Är du på besök i Sverige eller om du inte kan svenska så blir parkeringsskyltarna ännu svårare att förstå. Vi skulle vilja utveckla den till andra länder och ser att det finns ett behov av det. Vi planerar även att utveckla vår API-tjänst så att andra företag kan använda vår teknik, berättar Zakarias Hedefalk.

Emelie Smedslund