Generativ-AI Chatbot för unga vuxna bankkunder
Unga vuxna står inför ekonomiska utmaningar som kreditkortsskulder, bristande finansiell kunskap som leder till överkonsumtion, avsaknad av buffertsparande och problem vid hantering av studielån. Dessa utmaningar kan påverka unga vuxnas mentala hälsa och framtida ekonomiska möjligheter. Traditionella finansiella tjänster som erbjuds av banker fokuserar dessutom ofta på komplexa produkter, vilket innebär unga vuxna saknar vardagligt ekonomiskt stöd. Den snabba utvecklingen av AI-driven teknik (t.ex. generativ AI, stora språkmodeller, maskininlärning, etc) har evolutionerat möjligheterna för de tjänster som banker kan erbjuda i relationen till sina under.
Projektnamn: Generative-AI Chatbot for Young Adult Bank Customers
Projektledare: Inga-Lill Söderberg
Andra deltagare i projektet från KTH: Hui Zhu, Kent Eriksson, Eva-Lotta Sallnäs Pysander
Deltagande företag: Swedbank
Projektperiod: 2025 - 2026
Vi söker bankkunder som vill delta i vår intervjustudie eller enkätundersökning. Om du är intresserad, vänligen registrera dig genom att fylla i några grundläggande uppgifter i formuläret. Vi kommer att kontakta dig med mer information senare. Det tar ca 2 minuter. All rapportering om projektet kommer bara att göras på gruppnivå och anonymiseras.
Genom att fylla i skicka detta formulär samtycker du till att KTH behandlar och lagrar inskickade personuppgifter enligt informationen på sidan KTH:s behandling av personuppgifter via formulär.
Genom att fokusera på unga vuxna som målgrupp avser detta samarbetsprojekt att undersöka potentialen hos AI-driven teknik, särskilt generativ AI (Gen-AI), vid implementering för vardagliga finansiella tjänster. Projektet kommer också att studera effekter för unga vuxnas finansiella välmående och deras upplevelsen av finansiell oro. Dessutom kommer användarupplevelse och implementering att undersökas, för att generera designlösningar och principer som banker kan användas vid utveckling av finansiella tjänster riktade mot målgruppen tjänster.
Projektet kommer att undersöka:
a) unga vuxnas ekonomiska oro och förväntningar på ekonomiskt stöd från en generativ AI-driven tjänst i vardagen;
b) hur dessa behov kan designas och implementeras i finansiella tjänster ur både bankes och slutanvändares perspektiv; samt
c) vilka designstrategier som skulle kunna implementeras och hur dessa funktioner positivt skulle kunna påverka unga vuxnas finansiella välmående och minska deras ekonomiska oro.
Projektets förväntas:
a) bidra till affärsutveckling genom att identifiera riktlinjer för utvecklingen av en generativ-AI-chatbot med syfte att förbättra unga vuxnas finansiella välmående och minska deras ekonomiska bekymmer; samt
b) bidra till forskningen genom att utveckla ny kunskap inom ett snabbt framväxande nytt område.
KTH:s behandling av personuppgifter via formulär.