Till innehåll på sidan

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 8

  • Så råder vi bot på flygbullret

    Fredagen den 13 november invigs Centrum för hållbar luftfart vid KTH, ett forskningscentrum vars främsta syfte är att minska flygbuller.

  • Flygets gräddfil måste ses över

    När en av Sveriges mest uppmärksammade transportforskare nu lägger fram sin doktorsavhandling är det ett omfattande resultat som redovisas. Bland annat framgår det att bättre fordonsteknik och nya bränslen inte räcker för att uppnå klimatmålen, att bilresandet behöver minska med 30 procent och att flygtrafiken går om biltrafiken inom 10 år när det gäller utsläpp av växthusgaser.

  • Flygresor hotar miljömålen

    Sedan 1980 har svenskarnas utlandsresor ökat med 300 procent, och flygresandet är på väg att gå om biltrafiken vad gäller utsläpp av växthusgaser.

  • Pengar och tid viktigare än miljö

    Många företag har tydliga riktlinjer som syftar till att antalet affärsresor ska minska till förmån för resfria möten. En forskargrupp på KTH har tittat närmare på faktorer som avgör hur möten sker, och resultatet är bland annat att pengar, tid och teknikrädsla spelar en avgörande roll.

  • Nya styrmedel ska minska flygets klimatpåverkan

    Nu har en ny vetenskaplig rapport om flygets klimatpåverkan publicerats. I rapporten, som är ett samarbete mellan forskare vid KTH och Chalmers, analyseras möjliga åtgärder och styrmedel som kan leda flygsektorn mot klimatmålen som beslutades i Paris. Bland exemplen finns en kombination av klimatdeklaration, passagerarskatt och biobränsleavdrag.

  • Färre tjänsteresor ett måste för miljön

    Vilket fotavtryck på miljön gör KTH:s resande? Pendlingen till och från jobbet har begränsad påverkan, men tjänsteresorna leder till stora utsläpp. För att nå hållbarhetsmålen krävs en omsvängning i synen på hur och varför vi reser.

  • Forskare vill förändra resandet

    Hallå där Johan Gärdebo, doktorand, som gett ut en handbok, ”The Travelling Scientist’s Itinerary”, för forskare som reser. Varför då? – Därför att forskarens jobb är att resa, både i världen och i tankarna. Vi skriver ofta om forskarens tankar. Syftet med skriften är att även börja skriva om forskarens resande i världen.

  • KTHs tjänsteresor största miljöboven

    Personalens tjänsteresor är den största boven i KTHs miljöpåverkan. Detta blir de anställda på ITM-skolan varse när de går kursen Miljö och hållbar utveckling, som visar hur mycket lärare, forskare och administratörer bidrar till koldioxidutsläppet.

Tillhör: Välkommen till KTH
Senast ändrad: 2020-09-22