Sök på tagg
Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.
Antal träffar: 7
-
Seminarium om järnvägens framtid
Den 26 maj är det dags för KTH:s järnvägsgrupps årliga seminariedag. I år är det järnvägens framtid som står på agendan med frågeställningar som "Vad tillför nya persontrafiksoperatörer på spåren?" samt "Hur ska framtidens utmaningar mötas?".
-
Dubbelspår behövs på Västkustbanan
Tågresandet på längre sträckor ökade med 40 procent när SJ körde tågtrafik parallellt med Öresundstågen. En undersökning som forskare gjort bland resenärerna på tågen på Västkustbanan visar att kortare restider värderas högt. Särskilt snabbtågsresenärer utmärker sig.
-
De utreder framtidens järnvägar och trafikleder
Nu dras en infrastrukturkommission igång för att titta närmare på alternativa former för finansiering och organisering av Sveriges infrastruktur. Fokus ligger på transportsystemet och KTH-forskaren Björn Hasselgren leder arbetet.
-
Examensarbete om järnvägsspår gav pris
Underhåll av järnvägsnätet kostar varje år stora summor pengar, och utgör en betydande del av de banavgifter som tågoperatörer betalar. KTH-studenten Tomas Karis studerade de svenska järnvägarna i sitt examensarbete och kom fram till vilken nivå spårunderhållet måste ligga på.
-
Höghastighetsbanor i Sverige - problem och möjligheter
Den 25 maj håller KTH Järnvägsgruppen sitt årliga seminarium och temat för i år är de omdebatterade höghastighetsbanorna i Sverige. KTH-forskarna kommer i sin presentation argumentera för just höghastighetsbanor, och lägger samtidigt fram en färsk rapport som visar att det borde vara möjligt att bygga dessa för under 200 miljarder kronor.
-
Nytt höghastighetståg ger färre förseningar
Nu har den stora forskningsstudien Gröna tåget nått sin slutdestination. Några av de fördelar med framtida höghastighetståg som forskarna kommit fram till är betydligt större intäkter för tågoperatörerna än idag, färre förseningar och upp till 30 procent fler resor.
-
Därför behövs nya stambanor i Sverige
Debatten runt höghastighetståg har gått varm den senaste tiden. Nu har fyra forskare vid KTH författat en rapport om varför Sverige bör investera i nya stambanor för snabba persontransporter.