Flygande start för GRADE

Foto: Franck V. on Unsplash
Publicerad 2019-06-18

Den nationella forskarskolan GRADE (Graduate school for digital technologies in education) startade hösten 2018. Redan nu finns ett vetenskapligt råd på plats, och nyligen publicerades en artikel om Artificiell Intelligens i utbildning - med 15 författare.

Forskarskolan GRADE är ett fyraårigt projekt som ursprungligen var dimensionerat för tolv doktorander men som totalt nu inkluderar 19 affilierade och antagna studenter på forskarnivå. Inom ramen för GRADE ges de möjlighet att läsa olika kurser, nätverka och publicera sig tillsammans.

På mindre än ett år har GRADE fått extern finansiering till alla doktorander, skapat samarbeten och knutit till sig internationella kontakter för ett vetenskapligt råd.

Engagemanget för att snabbt etablera GRADE inom den svenska högskolesektorn har varit stort i projektet. Några av landets starkaste forskningsmiljöer kring IT och lärande är också med i samarbetet, vilket har inneburit att erfarenhet, kompetens och en stark publiceringstradition kunnat gå direkt in i forskarskolan som kunnat få fart i rätt riktning.

KTH bidrar i ”experimentartikel”

Inom ramen för forskarskolan publicerades nyligen artikeln Critical Imaginaries and Reflections on Artificial Intelligence and Robots in Postdigital K-12 Education  författad av 15 deltagare från olika lärosäten. Stefan Hrastinski från Digitalt lärande på KTH är en av medförfattarna.

Hur har det funkat med samarbetet här?

Stefan Hrastinski, professor vid Lärande på KTH.

– Artikeln var lite av ett experiment, med tanke på antalet författare, men det gick över förväntan. För många av doktoranderna som var med var detta deras första artikel. För dem var det ett bra sätt att få erfarenhet av hela forskningsprocessen, från idéstadiet till publicering.

Vad bidrar KTH med till forskarskolan GRADE?

– De flesta institutioner fokuserar på antingen pedagogik eller teknik. Det som är unikt för KTH:s forskargrupp inom digitalt lärande är att vi kombinerar kompetens inom lärande och digital teknik. Vissa av oss är lärare i grunden medan andra har en teknisk bakgrund.

Varför är GRADE-projektet viktigt?

– Forskning om digitala teknologier inom utbildning har tidigare inte varit särskilt omfattande i Sverige. Forskningen har skett i små forskningsmiljöer. Nu har vi äntligen fått en möjlighet att lyfta forskarutbildningen till en nationell nivå så att vi kan dela med oss av de olika lärosätenas kompetens och resurser.

Text: Anna Gullers

Fakta

Bakgrunden till forskarskolan är en utlysning våren 2017 av Vetenskapsrådet med syftet att organisera nationella forskarskolor inom utbildningsvetenskapliga områden. Sex lärosäten (Kungliga Tekniska Högskolan, Göteborgs universitet, Umeå universitet, Mittuniversitetet, Högskolan i Gävle, Högskolan Väst) gick då samman med en ansökan inom området digitala teknologier som beviljades hösten 2018.

En ny ansökan med arbetsnamnet UPGRADE har skickats till Vetenskapsrådet tillsammans med ytterligare tre lärosäten. Denna gång söker man även lönemedel till doktoranderna.

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se
Tillhör: Institutionen för lärande