Pandemin gav Vetenskapens Hus nya idéer

Bild på Cecilia Kozma vid verksamhetens myondetektor.
Cecilia Kozma, föreståndare Vetenskapens Hus, vid verksamhetens myondetektor. Foto: Vetenskapens Hus
Publicerad 2021-06-02

Till hösten slår Vetenskapens Hus upp de fysiska portarna för Stockholmsområdets skolor igen. Men de digitala aktiviteterna under pandemin har givit nya lärdomar som man nu tar med sig till höstens verksamhet, enligt avgående föreståndare Cecilia Kozma.

Inbäddat i en lugn oas med Roslagstulls brus långt nedanför kullen ligger den ena delen av Vetenskapens Hus. Tillhörande Naturens hus ligger naturskönt utanför tullen, ett stenkast från Bergianska trädgården. Gemensamt för båda ställen är att här kan barn och ungdomar få uppleva och upptäcka de naturvetenskapliga ämnena, teknik och matematik på ett inspirerande sätt, och förhoppningsvis, så småningom kanske välja att plugga eller arbeta med ämnena i framtiden. Vetenskapens Hus är ett centrum som ägs och drivs i samverkan mellan KTH och Stockholms universitet, men som sorterar under ITM på KTH. Stockholms stad är den största externa finansiären.

– Här får elever och lärare prova på både det som kan ge en aha-upplevelse och det som ligger i framkant i ämnesområdena. Det får de bland annat genom skolprogram, gymnasiearbeten, fortbildningar och olika tävlingar och evenemang, säger föreståndare Cecilia Kozma.

Hon har jobbat som föreståndare i nästan nio år och håller på att knyta ihop säcken för att lämna över till en efterträdare som ännu inte är utsedd. Under Cecilias tid har centrumet vuxit en hel del och allt fler skolor och lärare upptäcker vad Vetenskapens Hus erbjuder.

– Vi jobbar hela tiden för att ha ett nära samarbete med skola, universitet och näringsliv, så vi har goda förutsättningar att utveckla vårt innehåll och våra metoder i en riktning som våra målgrupper är nyfikna på och har nytta av. Teknikämnet var alldeles nytt i verksamheten när jag tog över som föreståndare och det har verkligen vuxit och utvecklats under åren, och även matematikämnet har expanderat under perioden. Det senaste året har vi sett många fler gymnasieungdomar som vill göra sina gymnasiearbeten tillsammans med oss och med forskare på KTH och Stockholms universitet.

”Det här är det roligaste jag varit med om”

Samverkan med lärarutbildningen och den ämnesdidaktiska forskningen är andra områden som fått mer plats i verksamheten. Ett annat fokus har varit inkludering och ett kontinuerligt kvalitetsarbete, som exempelvis språkanpassning av skolprogram för elever som inte har svenska som modersmål.

Men roligast har ändå mötet med alla elever och lärare varit, menar Cecilia:

– I Vetenskapens Hus får vi uppleva utrop som ” Det här är det roligaste jag varit med om” eller ”Det här vill jag också jobba med...” och det värmer verkligen när man ser glöden och glädjen hos eleverna när de jobbar med någon utmaning i våra laboratorier eller håvar upp något spännande vid dammkanten.

– Mötena med alla fantastiska lärare är också något jag uppskattar mycket. Det finns så många duktiga lärare och det är verkligen en ”energy boost” att få ta del av deras kunskap och erfarenhet.

Nya utmaningar under pandemin

Under 2019 byggdes både laboratorier och personalutrymmen om och fram till våren 2020, då pandemin bröt ut, fylldes lokalerna med råge av elever och lärare. Det senaste året har man, liksom de flesta andra, fått styra om verksamheten.

– Vi har lärt oss mycket om att förmedla kunskap och inspirera genom olika aktiviteter online. Det har varit en rejäl utmaning, en resa som vi delar med både skolan och universiteten, men som också gett oss många nya idéer att jobba vidare med.

En utmaning av ett annat slag är att nå ut till olika områden i Stockholmsregionen för att ge alla ungdomar chansen att besöka Vetenskapens Hus.

– Vi vill ju vara en resurs för alla, kanske speciellt för de som annars inte kommer i kontakt med universiteten och de naturvetenskapliga inriktningarna, och vi vill ju visa att detta kan vara något även för dem.

Till hösten väntar något av en nystart. Trots att man öppnar fysiskt på nytt har pandemin lärt medarbetarna att den digitala delen av verksamheten har gjort Vetenskapens Hus mer tillgängligt och inkluderande för vissa av besöksgrupperna. Den erfarenheten tar man nu med sig när man startar upp till hösten igen. Men ansvaret för det kommer inte längre vila på Cecilia Kozma. Just nu söker man efter en ny föreståndare som kan fortsätta driva Vetenskapens Hus framåt.

Vad skulle du vilja säga till din efterträdare?

– Vill du jobba tillsammans med ett gäng fantastiska kollegor som brinner för att ge ungdomar utmaningar och ny kunskap inom naturvetenskap, teknik och matematik, och vill du träffa många engagerade lärare och nyfikna ungdomar, så är detta rätt arbetsplats. I det här jobbet kommer du att märka att du gör skillnad.

Text: Anna Gullers

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se