Brandbergsskolan fick besök av Kungliga Tekniska högskolan och Vetenskapens Hus

K-ulf logo
Publicerad 2023-02-23

Eleverna i Brandbergsskolan fick besök av studenter från Kungliga Tekniska högskolan (KTH) och Vetenskapens Hus och sen åkte årskurs 8 på besök till KTH.

Haninge Kommun logo

Bakgrund

Besöket är ett resultat av regeringsprojektet K-ULF (kompensatorisk undervisning för lärande och forskning) där Brandbergsskolan är involverad i projektet via NO-läraren Ulrika Eriksson. Genom K-ULF vill man undersöka hur undervisningen i naturvetenskap, teknik och matematik kan utformas för att stödja alla elevers lärande och utveckling samt hur man kan kompensera för de skillnader som finns inom områdena studieresultat, digitalisering och språk.

- Det är verkligen roligt att det praktiknära forskningsprojekt K-ULF får ringar på vattnet och kan erbjuda Brandbergsskolans elever detta, säger Eva Hartell , forskningsledare/lektor på utbildningsförvaltningen vid Haninge kommun.

- Det känns fantastiskt roligt att Brandbergsskolan och lärarna i arbetslaget får möjlighet till detta efter att ha arbetat fokuserat under en väldigt lång tid med att utveckla de naturorienterande ämnena. Vilken skjuts för lärarna och eleverna!, säger Helen Forsström Norén, biträdande verksamhetschef för grundskolan.
Källa: Haninge Kommun

- Vi (Vetenskapens Hus och ESERO Sverige) träffade elever i åk 4-9, totalt 12 klasser och en förberedande klass. Alla elever fick besöka vårt mobila, uppblåsbara planetarium som vi satt upp i idrottshallen. I det tittade vi på stjärnhimlen och reste ut i vårt solsystem. De lite äldre eleverna fick lyssna på en föreläsning om ”Universums historia och framtid" och de yngre byggde och sköt iväg pappersraketer. Vi träffade många intresserade och nyfikna elever! säger Cecilia Kozma  , Föreståndare ESERO Sverige  & Projektledare K-ULF

Besök på KTH

Senare fick årskurs 8 besöka KTH och lyssna till Marcus Lithander  som berättade om hur man kan plugga lite smartare, träffa en professor Arnold Pears  som byggde om sina föräldrars TV till en dator när han var i deras ålder, Eva berättade om KTH vad man kan plugga där och några kända alumnis och eminenta Elisabeth Keller tog oss med på en rundtur på fina campus. Eleverna och lärarna var fånigt nöjda.

Läs mer om K-ULF här