”Learning glass” lyfter distansundervisningen

Frida Svelander undervisar i matematik och spelar här in en video med hjälp av learning glass. Foto: Amir Mehdi Rezaei
Publicerad 2020-08-14

I en studio på KTH laborerar man med videoinspelningar där föredragshållaren kan anteckna på en glasskiva. Med en air av magi lyfter ”Learning glass” distansundervisningen till nya höjder.

En ny typ av filmade föreläsningar har börjar dyka upp på KTH. I en studio med dämpad belysning står en lärare med en penna i handen och pratar och antecknar samtidigt i luften framför sig. På ett nästan magiskt sätt växer skriften fram i en vitt och anteckningarna svävar mot den mörka fonden.

Det här är ingen ny lösning som dykt upp i kölvattnet av corona och den digitala undervisningen, även om Amir Reza som står bakom KTH:s Learning glass tillstår att det passar bra när mycket av undervisningen sker på distans.

Learning glass är framtaget på Institutionen för lärande som ett verktyg för lärarna på KTH. När dragningen filmas står personen bakom en glasskiva som det går att rita och anteckna på, som en svart tavla, men genomskinlig. Anteckningarna är förvånande nog rättvända mot tittarna. Tekniken har testats sedan i höstas, främst i KTH:s matematikundervisning.

– I stället för att ha lärarassistenter som går runt i en klass och hjälper till och förklarar kunde man spela in alla instruktioner, vilket har passat dem bra.

Inspirationen har Amir fått från ett amerikanskt universitet. Men trots att konceptet är relativt enkelt har man ställts inför olika utmaningar när man skulle bygga upp studion på KTH: Vilket slags glas var är optimala, hur stort ska det vara, hur ska det placeras, vilken slags pennor fungerar bäst och vilken belysning måste till för att det ska funka i studion?

– Vi har provat oss fram. Men vi kan konstatera att svenskar är långa - i nästa version kommer glasets höjd vara justerbart, säger Amir Reza.

Och från första början blev Learning glass-tekniken omtyckt av användarna.

– Det är konstigt, men många som annars är obekväma framför en kamera är hjälpta av att det är en glasskiva emellan dem själva och kameran, berättar Amir.

Däremot måste man förbereda sig på ett lite annat sätt än vid ett föredrag, bland annat måste man tänka ut hur man vill disponera glasytan.

– Men fördelen är ju att det går att redigera filmen, sudda på tavlan när den är full och sedan fortsätta filma. Det har gått fort att coacha de som spelats in. Alla som provat är väldigt nöjda och vill göra mer.

Ryktet om den nya studion och de nya filmerna har uppenbarligen spridits fort. Chalmers vill nu ha hjälp att rigga upp en likadan studio och Amir delar gärna med sig av sina erfarenheter. Under hösten kommer dessutom en uppdaterad version av Learning glass, där man förutom justerbar höjd och ett lite större glas även ska kunna göra projiceringar på det.

Men frågan återstår: vari består magin med skriften som blir rättvänd när en person antecknar?

– Enkelt, säger Amir, som du märker är alla vänsterhänta. Man spegelvänder filmen i redigeringen.

Text: Anna Gullers