Till innehåll på sidan

Varför vi inte vill "attrahera" fler kvinnor till KTH Innovation

Porträtt av Lisa Ericsson
Lisa Ericsson är chef för KTH Innovation.
Publicerad 2023-03-08

2016 insåg vi att KTH Innovation hade levt som vi lärde: vi hade anpassat vårt stöd till våra kunder. Det enda problemet? Den kunden var en man. Sedan dess har vi arbetat hårt för att förändra oss själva och innovationsekosystemet inifrån. Här är hur.

KTH Innovation startade 2007 och sedan dess har vi byggt ett välfungerande stödsystem med tydliga steg för att gå från idé till marknad. Antalet idéer vi mötte ökade för varje år, och vi hjälpte till att grunda företag som skapade riktig impact.

Men det var något som skavde. 2016 var bara 41 kvinnor aktiva i KTH Innovations stödprocess. Vi frågade oss själva: "Varför använder så få kvinnor KTH Innovations stöd?" och "Vad kan vi göra åt det?"

Följande text har anpassats från en presentation av Anna Isoz.

Anpassa inte attrahera

Från början var vi överens om att vi inte ville "attrahera" fler kvinnor till KTH Innovation. Istället bestämde vi oss för att arbeta utifrån antagandet att anledningen till att kvinnor inte använde vårt innovationsstöd i ett betydande antal inte hade något att göra med att de behövde mer uppmuntran, utan att stödet inte uppfyllde deras behov.

Att locka fler kvinnor till ett system byggt för män utan att ändra något i själva systemet skulle bara resultera i att kvinnorna skulle behöva anpassa sig till ett system som inte är var byggt för dem. Det är orättvist, och det är inte förenligt med verklig mångfald.

Många antaganden om kvinnor och entreprenörskap

Så vad var det med vårt stöd som inte fungerade? Vad skulle vi göra istället?

För att ta reda på det började vi prata med folk och med tiden började ett antal antaganden bli uppenbara. De delades av många människor och var i stort sett tvärtemot vad den manliga normen säger om en entreprenör.

Vad vi hörde var:

  • Kvinnor tror inte på sina idéer på samma sätt som män gör
  • Kvinnor tror inte heller på sig själva som män gör
  • Kvinnor vill göra gott, de vill inte bara tjäna pengar
  • Kvinnor är inte dedikerade till sina idéer på samma sätt som män är
  • Kvinnor gillar inte att ta risker som män gör
  • Kvinnor gillar inte att ta åt sig äran för sitt arbete som män gör
  • Kvinnor får inte samma stöd från sina kompisar när de pratar om sina idéer
  • Kvinnor ber inte om och får inte lika mycket pengar som män för sina idéer

Vad vi hörde var i princip att många av de utmärkta egenskaper som alla är överens om att en entreprenör helt enkelt måste ha, anses saknas hos kvinnor. Vi jämför dem med normen och de kommer till korta.

Inte ett speciellt spår för kvinnor

Vi var väldigt medvetna om tendensen att se innovationsstödsprocessen i sig som könsneutral, när den i själva verket inte var byggd för kvinnors behov. Om vi skulle lägga till ett speciellt spår för kvinnor skulle vi bara förstärka det mönstret. Istället ville vi förändra vårt stöd till att vara användbart för både kvinnor och män.

Om vi skulle förutsätta att antagandena människor hade om kvinnor och entreprenörskap var korrekta, behövde vi tänka annorlunda om våra processer, ändra hur vi kommunicerar och titta närmare på vilka metoder som förstärkte detta mönster.

Hur ser det ut nu?

Så sedan 2016 är det vad vi har gjort. Vi är långt ifrån klara, men siffrorna ser mycket bättre ut idag jämfört med 2016.

  • Idag har antalet team med kvinnliga grundare som får finansiering från KTH Innovation ökat med över 200 % .
  • Antalet team med kvinnliga grundare ökat till 40 %.
  • Representationen i program, som Discovery-programmet  och förinkubatorprogrammet , har stigit till 59 % jämfört med 65 % team med kvinnliga grundare.

Hur vi jobbat

Så vad har vi gjort för att komma hit? Här är några exempel:

Risktagande

Vi bestämde oss för att sluta säga "Ta steget!" eller ”Våga drömma!”, uttalanden som signalerar att det finns någon form av risk med att utveckla en idé. Sanningen är att om du studerar eller jobbar på KTH så behöver du bara ägna lite av din egen tid åt att börja verifiera din idé med stöd från KTH Innovation.

Även om det är sant att du någon gång måste ta någon form av risk om du vill gå hela vägen till marknaden, tar det lång tid att komma till den punkten. Vid den tiden kommer du att ha utvecklats som entreprenör och din idé kommer att vara verifierad.

Sänka trösklar

KTH-logga på en tjocktröja, med en pin med texten "Curious about innovation"?

Vi brukade säga ”När du har en idé, kom till KTH Innovation!”, en uppmaning som uppenbarligen inte bara riktar sig till ett kön. Men om kvinnor har svårt att tro på sina idéer till att börja med kan det vara ett stort hinder att boka ett möte med en affärscoach och hoppa direkt in.

Vi bestämde oss för att försöka säga "Om du vill ha en idé, kom till KTH Innovation!" också. Vi började anordna Ideation-workshops där vi pratar om hur man får en idé, nätverksevent för alla som är nyfikna på innovation och utveckla program där forskare kan lära sig mer om innovationsprocessen.

Finansiering

Att kvinnor inte får lika mycket pengar som män är väldokumenterat, men att de ber om mindre pengar var mer överraskande för oss. Vi började sätta en prislapp på de vanligaste verifieringsaktiviteterna som vi finansierar så att behovet för individer att bestämma vad de skulle ansöka om togs bort. Vi arbetade också hårt för att utöka antalet team med kvinnliga grundare som fick medel. Under 2013 hade endast 12 % av de finansierade projekten minst en kvinnlig gruppmedlem. Den siffran har ökat till att ligga stadigt över 40 % under de senaste tre åren.

Fortsatt arbete

Den starka manliga normen visar sig i alla aspekter av innovationsstöd och vi är så vana vid det att vi ofta inte märker det. Vi måste hela tiden fortsätta att ifrågasätta hur och varför vi gör saker.

Vi kommer att fortsätta granska vårt arbete och jobba för att skapa ett inkluderande och välkomnande innovationsstödssystem på KTH.

Vill du hjälpa till eller har funderingar? Hör av dig till oss på innovation@kth.se .

Text: Anna Isoz och Lisa Bäckman