Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Erik Jenelius

Professor i kollektivtrafiksystem

Erik Jenelius forskning handlar om att utveckla våra transportsystem mot att bli hållbara och klimatneutrala samtidigt som de är effektiva, inkluderande och tillförlitliga. Det privata bilresandet förbrukar mycket resurser i form av energi och utrymme och har negativa effekter som utsläpp, barriärer och trafikolyckor. Jenelius forskning är inriktad på att utveckla ett mer resurseffektivt system som bygger på kollektivt resande, mikromobilitet och aktiva färdmedel. En viktig del består av att förbättra vår förståelse av människors resmönster och behov, ett område där automatiska datakällor som digitala biljettsystem, GPS-spår och mobilappar öppnar nya dörrar. Teknikutveckling möjliggör också nya former av system, till exempel efterfrågestyrda självkörande fordon i kollektivtrafiken, som behöver analyseras och utformas för att nå störst potential. Andra viktiga frågor för Jenelius är hur trängsel ombord fordon och på stationer kan minskas, hur punktligheten kan förbättras och resiliensen mot störningar ökas genom planering, trafikstyrning och information i realtid.

Anders Andersson
Madeline Balaam
Karin Bradley
Véronique Chotteau
Jens Edlund
Karin Edvardsson Björnberg
Henrik Ernstson
Kerstin Forsberg
Šarūnas Girdzijauskas
Stefan Grönkvist
Dilian Gurov
Kristinn B. Gylfason
Patrik Hilber
Milan Horemuz
Erik Jenelius
Fredrik Johansson
Magnus Johnson
Johan Karlsson
Stefano Markidis
Daniel Månsson
Jenny Paulsson
Christopher Peters
Stephan Roth
Jennifer Ryan
Ragnar Thobaben
Frauke Urban
Francisco Vilaplana
Ming Xiao
Ozan Öktem