Innovationerna haglade när KTH-studenter fick chansen att sälja in de produkter eller ideér som de utvecklat.(Foto: Håkan Lindgren)

Idéer frodas bland framtidens entreprenörer

ENTREPRENÖRSKAP

Publicerad 2014-03-11

En mobilapp där gästerna väljer musik på festen eller en som underlättar vård i fattiga länder.
Det var några av de närmare 30 olika ideér som presenterades när KTH Innovation lanserade tävlingen ”The $100K competition”.

I samband med lanseringen hölls en lokal tävling på KTH för att ge studenterna både försmak och mersmak inför den stora tävlingen, som anordnas av organisationen FOUNDER.org, som KTH nyligen inlett ett samarbete med. I nätverket ingår 22 partneruniversitet i USA och Europa, vars studenter och forskarstudenter kan delta i ”The $100K competition” .De kan vinna just 100 000 dollar och ett års kurser i affärsbyggande och hur man kan lägga grunden till ett framgångsrikt företag. Tävlingen för framtidens entreprenörer pågår till den 15 april och samtliga partneruniversitet deltar i lanseringen.
– Jag tror att vi nästan är bäst i klassen med så många pitchar. Sverige är ett litet land så det är viktigt för oss att nå ut i världen. Det här är ett sätt, sade Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation.
Bland de studenter och forskarstudenter som på en minut försökte sälja in sina idéer fanns många som lockades av vinsten för kvällen som var en middag med entreprenören Michael Baum, grundare av FOUNDER.org.
I KTH:s förtävling var ett av de lag som ”pitchade”, det vill säga sålde in sin innovation Greenely AB, som utvecklat en mobilapp för att man på ett enkelt sätt ska få koll på sin elförbrukning i bostaden.

Mohammed Al Abassi och hans lag har utvecklat en applikation för att mäta elförbrukning. (Foto: Håkan Lindgren)

– Ofta är det här med elförbrukning och kilowatt-timmar alltför abstrakt och svårförståeligt. Vi vill göra det enkelt och tydligt att se hur förbrukningen hänger ihop med våra beteenden, berättade Mohammed Al Abassi.
Det ska vara lätt att se hur till exempel temperatur eller badande påverkar förbrukningen och vad man kan göra för att minska den och elräkningen. Dessutom behöver ingen extern utrustning installeras utan allt görs via en applikation.
Sedan januari ingår företaget i Student Inc och framtiden ser lovande ut, enligt Mohammed Al Abassi:
– Om fem år är vi etablerade i Sverige och övriga Europa.
Vill ni bli rika eller rädda världen?
– Båda delarna. Vi hoppas på en beteendeförändring i stor skala.
En annan idé var en gps för inomhusbruk Lokk app som Maria Lindström pitchade för:
– Hur mycket tid går inte åt att leta reda på folk på en arbetsplats till exempel ett sjukhus och den eviga frågan är: Var är du?

Maria och Anders Lindström ingår i ett lag som håller på att utveckla ett positioneringssystem för inomhusbruk. (Foto: Håkan Lindgren)

Med hjälp av utvecklad inomhusteknologi kan exempelvis en sjuksköterska spara mycket tid genom att lätt kunna lokalisera sina kollegor.
– I dagsläget går det nästan två timmar per dag att leta och här finns mycket pengar att spara, berättade Maria Lindström, som under sex månader studerat verkligheten på ett storsjukhus inifrån bland annat för att se flöden och behov.
Under våren kommer ett första test av prototypen att göras och framtidsoptimismen är det inget fel på:
– Inom fem år kommer det här vara lika stort som Skype, sade Maria Lindström och fick medhåll av sin bror Anders Lindström, som ingår i samma team.
Han tyckte att event av den här typen är väldigt bra, inte minst med tanke på möjligheten att knyta nya kontakter:
– Alla vägar leder till Silicon Valley. Man måste över till andra sidan för att lyckas – det är dit alla vill.
Text: Jill Klackenberg

Läs mer om samarbetet