Muriel Beser Hugosson, KTH och Carlo Ratti MIT leder det gemensamma forskningsprojektet om staden på plats i Stockholms stadshus. Foto: Marc Feminia

KTH och MIT gör Stockholm öppnare

Publicerad 2019-03-29

På fredagen signerades ett samarbetsavtal med det världsledande universitetet MIT och Stockholm stad under festliga former i Stadshuset. Ett forskningssamarbete inleds för att minska segregationen, utveckla vatten- och energiförsörjning, förbättra transporter med mera.

– Det här ett unikt samarbete och med två toppuniversitet. Det finns ingen gräns för vad vi kan uppnå, sade Anna König Jerlmyr, finansborgarråd i Stockholm i sitt inledningsanförande.

Forskare inom stadsplanering och stadsutveckling från KTH och MIT, Massachusetts Institute of Technology, ska tillsammans ta sig an de utmaningar som en växande stad står inför med hjälp av AI och Big Data.
Forskarna ska använda Stockholm och stockholmarna som testbädd. Navet för forskningen blir KTH-MIT Senseable Stockholm Lab. I samarbetet ingår också Stockholm stad, Stockholms handelskammare och Newsec.
( www.kth.se/aktuellt/nyheter/kth-och-mit-bygger-framtidens-stad-1.885274 )

– KTH och MIT passar perfekt ihop. Vi har samma DNA och synsätt när det gäller att genom forskning utveckla och förbättra samhället, sade Carlo Ratti, professor, och ansvarig för samarbetet från MIT:s sida.

Han påpekar att en avgörande ingrediens är att med teknikens hjälp göra de som bor i staden delaktiga i forskningen. Dels genom kommunikation via digitala och sociala nätverk, dels genom att resultaten kommer att delas och bli tillgängliga.

Sigbritt Karlsson signerar avtalet omgärdad av de andra parterna.

På frågan om vad som utmärker en drömstad sade han att det snarare är en kombination av fyra städer. Singapore för dess mobilitet, Boston för att människorna är så delaktiga i formandet av sin stad, Milano för att man satsar på gröna områden och natur i stadsbilden och Stockholm för att här genereras mycket innovationer och många start-up företag.

Muriel Beser Hugosson, ansvarig från KTH:s sida och chef för Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad sa i sitt anförande att Sverige har en lång tradition av öppen och tillgänglig data. Detta motsvaras idag av digitala data, ”internet of everything”, som kan användas i forskningen för att skapa en modern och attraktiv stad.

För Sigbritt Karlsson, KTH:s rektor, var de tre viktigaste ingredienserna att staden ska vara öppen, lätt att leva i och det ska finnas värme människor emellan.

– Det är fantastiskt att projektet nu är verklighet. Jag ser fram emot resultaten och känner mig både stolt och ödmjuk inför detta samarbete.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se