Spännande möten på Music Tech Fest

Publicerad 2018-09-13

Music Tech Fest på KTH förra veckan ledde till en mängd spännande möten och många nya kontakter som knöts. Totalt deltog omkring 600 personer i olika labs, hackathons, intervjuer och samtal, närmare 200 av deltagarna var från KTH.

På forskningssymposiet #MTF Research Symposium på fredagen diskuterade KTH-forskaren Hedvig Kjellström, artificiell intelligens och musik med AI-forskaren, musikern och hackaren CJ Carr tillsammans med åhörarna/deltagarna i Ångdomen i KTH-biblioteket.

Hedvig Kjellström är professor vid avdelningen för robotik, perception och lärande på KTH. Tillsammans med sina kollegor Åsa och Carl Unander-Scharin håller hon på och utvecklar en robotkör som leds av en robotdirigent (som demonstrerades i reaktorhallen R1 under fredagskvällen).

– Man kan träna en maskin att känna igen och lära sig en dirigents rörelser, sa Hedvig Kjellström.

CJ Carr har utvecklat en beatbox som genereras av ett neuralt nätverk. Det neurala nätverket lär sig hur exempelvis ett popband låter och successivt återskapar bandets sound.

Han spelade upp ett exempel där det neurala nätverket lät som Beatles. I det första steget lät det rätt skräpigt, men allt eftersom nätverket lärde sig lät det bättre och mer likt.

– Ju mer du tränar dem, desto mer låter de som bandet, sa han.

I år hade KTH valt att förlägga Tekla, teknikfestivalen för unga tjejer som initierades av Robyn för några år sedan, på Music Tech Fest helgen 8–9 september.

På lördagen genomfördes två workshops där tjejerna fick turas om att i grupper delta i först den ena och sedan den andra. I den ena workshopen lödde tjejerna kretskort med kondensatorer, transistorer och ett IC-chip. Det färdigmonterade kretskortet kan sedan sättas på en penna och olika delar av kretskortet triggas beroende på hur man rör pennan som då ger det ifrån sig ljud i olika frekvenser. Det hela är en byggsats för en pennsynth som heter Drawido.

I den andra workshopen - Popkollo-workshopen - producerade tjejerna varsin låt med hjälp av programmet Logic Pro X. De fick använda sju ljud- och midispår och låten skulle vara en minut lång.

Under Music Tech Fests hackathon #MTFHacks i Undervisningshuset blev KTH-deltagarna hårdvaluta när KTH Innovation utlyste en tävling där hackets bästa idé belönades med 25 000 kronor i finansiering. Kravet var att minst en deltagare per team skulle komma från KTH.

Det vinnande bidraget bottnade i KTH:s ledord vetenskap och konst och stod ut bland mängden när juryn hade träffat alla team. Med så skilda bakgrunder som teknisk vetenskap, musikproduktion, neurovetenskap, mjukvaruutveckling, grafisk design, molekylärbiologi, systemutveckling och kreativ kod, kom teamet Brain Signatures of Chakras and Celestial Spheres fram till ett resultat som gav alla gåshud. Med data från bland annat European Space Agency lyckades teamet kombinera avancerad matematik och rymddata för att bevisa kosmiska samband. En hög nivå av kreativitet, teknologisk innovation, vetenskaplig dataanalytisk skicklighet och internationell samarbetsförmåga gjorde att de till slut stod som segrare.

Medlemmarna i det vinnande teamet på KTH Innovations tävling på #MTFHacks kom från USA, Kroatien, Sverige, Portugal och Bulgarien. Foto: Lisa Bäckman.

– Teamet kom långt både tekniskt och lösningsmässigt på väldigt kort tid, Deras höga tekniska och vetenskapliga kompetens gör att idén med rätt stöd kan utvecklas till att ha genomslag inom flera olika områden, sa Donnie S.C. Lygonis, affärsutvecklingscoach på KTH Innovation.

Nu öppnas KTH Innovations tävling upp för hela KTH. Fram till den 25:e september kan alla som har en music tech-idé tävla om 50 000 kronor i finansiering.

Vid en intervjusession på lördagen i Undervisningshuset intervjuades Leif Handberg och Roberto Bresin, båda från medieteknik på KTH, av regissören Airan Berg, en av deltagarna under Music Tech Fest. Leif Handberg, som presenterades av MTF:s grundare Michela Magas som ”The Lord of the Reaktorhallen” berättade om vad reaktorhallen är, historien bakom det hela och hur det gick till när den utvecklades från Sveriges första kärnreaktor till den experimentscen den är idag. Leif är föreståndare för reaktorhallen där en mängd aktiviteter (invigningen, framträdande av Imogen Heap och #MTFLabs) ägde rum under veckan. Han berättade att det 1988 kom en utlysning från Universitetskanslerämbetet där man kunde ansöka om finansiering för samarbeten med konstnärliga högskolor. Leif och hans kollegor bollade idéer om vad man skulle kunna göra och ett av förslagen var ett etablera en experimentscen där människor från olika discipliner skulle kunna mötas och skapa saker tillsammans.

– Och då sa jag att jag vet ett ställe, reaktorhallen. Så vi frågade Akademiska Hus om vi kunde få låna nycklarna. När vi kom dit såg vi vilken enorm potential som fanns där. Vår första installation hade vi 1998, sa Leif Handberg.

Roberto Bresin, som är professor vid avdelningen för mediteknik på KTH, berättade att han och hans kollegor på Medieteknik arrangerar ett hackathon för studenterna på masterprogrammet i interaktiv medieteknik första veckan de är på KTH. De har hundratals sensorer som studenterna jobbar med när de bygger multimodala installationer – en modalitet för input och en för output, sa han.

– Precis som i hacket idag ska de åstadkomma något under väldigt kort tid.

Håkan Soold/Lisa Bäckman