Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Viggo Kann 2022-02-22 12:43

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Kursanalys adk21

Detta är bara preliminära anteckningar och inte den slutliga kursanalysen

Resultatdata för adk21

Kursenkät för adk21 (61 svar)

Kursmöte för kursens lärare och assistenter och studentrepresentanter

Några observationer från resultaten i adk21 jämfört med tidigare år

  • Färre kursdeltagare än 2020, ungefär lika många som 2019. Detta kan delvis förklaras med att den särskilda behörigheten för kursen kontrollerades noga före antagning.
  • Något bättre examinationsgrad (dvs andel studenter klara med hela kursen: 68% mot 66%)
  • Bättre prestationsgrad (andel godkända på varje moment) än 2020 och samma prestationsgrad som 2019 (83%)
  • Ungefär samma medelbetyg för slutbetyget som 2020 och 2019 (2,7 gentemot 2,6 respektive 2,8).
  • Fler redovisade labbteoriuppgifterna, förutom labbteori 3.

Några kommentarer till kursenkäten

Flera studenter uttrycker att labb 1 och mästarprov 1 tog för mycket tid, så att arbetsbelastningen under period 1 blev för hög.

Labb 1 ändrades till adk21 genom att textfilen var mycket större utan att tidskravet på sökningen ändrades. Det gjorde att program som inte använder latmanshashning på rätt sätt inte uppfyllde tidskravet. Därmed blev labben på sätt och vis svårare eftersom långsamma lösningar exkluderas, men å andra sidan övar och examinerar den nu rätt sak. Vi vill att studenterna ska lägga ner tid på rätt saker och inte på att stångas med saker som inte tillhör kursen. Att kunna hantera datastrukturer på fil i olika format är en del av kursen, men teckenkodningsproblem verkar ta onödigt mycket tid för vissa studenter, trots att mer ledning om hur man hanterar teckenkodningen har lagts till i instruktionerna. Troligen har studenter som haft dessa problem inte gjort som i ledningen. En perfekt hashfunktion av trebokstavskombinationer har gåtts igenom på föreläsning 3, men vissa studenter tycks ha missat det.

Vid kursmötet berättade assistenter att vissa studenter som löst labb 1 på egen dator haft problem med att få den att fungera på Ubuntuservern där redovisningen sker.  

Använd skarpare formuleringar i labb 1-instruktionerna om hur teckenkodningen ska hanteras vid filöppning, så att inga studenter försöker använda andra metoder för det. Länka till mer material om teckenkodning. Överväg att lägga hashfunktionsberäkningen som en förberedelseuppgift i labbteori 1. Informera i instruktionerna om att det är viktigt att testa att programmet fungerar i redovisningsmiljön i god tid före redovisningen.

Uppgifterna på mästarprov 1 var som vanligt granskade av både lärare och assistenter innan dom publicerades. Ändå ansågs uppgift 1 svår och tidskrävande. Uppgiften skilde sig från föregående års uppgift genom att algoritmen krävde mer pseudokod för att beskrivas fullständigt. Själva huvudalgoritmen var ungefär lika i svårighet och omfång (runt 20 rader), men ett antal algoritmiskt sett enkla hjälpfunktioner behövde också beskrivas. Trots en ganska detaljerad ledning uppfattades uppgiften som svår. En annan anledning kan ha varit att det i analysen av lösningens längd krävdes ett argument baserat på en insikt om problemet. Medelbetyget för dom som redovisade ordinarie mästarprov 1 var samma som 2020, men andelen av alla registrerade studenter som redovisade det var lägre. Det var 10% färre som redovisade ordinarie mästarprov 1 jämfört med ordinarie mästarprov 2. Efter ommästarproven var resultaten aningen bättre än 2020.

Utforma uppgift 1 på mästarprov 1 så att den inte kräver så många rader pseudokod att beskriva. Ge lägre tid för arbete med mästarprovet. Lägg om möjligt sista inlämningstiden en vecka senare, på tisdagen efter sista läsveckan och ha redovisningarna under tentaveckan.

Genom att ledningarna till labb 1 ökar och omfånget av pseudokoden i mästarprov 1 minskar blir arbetsmängden i period 1 mindre, och eftersom publiceringstiden för mästarprov 1 ökar med en vecka blir det möjligt att planera in arbetsinsatsen så att det inte krockar med inlämningar i andra kurser.

En kommentar säger att föreläsningen om FFT är onödig eftersom den inte behövs för mästarprov eller labbar.

Det stämmer. Att FFT är med beror på att det är en praktiskt sett oerhört viktig algoritm som bygger på metoder som gås igenom i kursen. Dock bör FFT också ingå i fortsättningskursen DD2440, så man kan argumentera för att ta bort den från DD2350. Dessutom vill vi gärna lägga in en datastrukturföreläsning om persistenta datastrukturer. 

Ersätt FFT-föreläsningen med en datastruktursföreläsning 2021.

En student efterfrågar offentlig indata och utdata för första Kattistestet på varje labb. Detta skulle vi kunna införa, förutom för labb 4, där det ingår i uppgiften att lista ut vilket problem som ska reduceras och vad det innebär för indata och utdata.

Det finns enstaka kommentarer om att olika assistenter bedömer mästarproven olika hårt. Statistik för andelen godkända redovisningar per assistent visar inte att det finns några stora skillnader mellan assistenternas bedömningar. Att bedömningen blir lika hos olika assistenter har vi säkerställt genom

  1. rättningsprotokoll, gemensamma bedömningsregler och assistentmöte då dessa diskuterats,
  2. diskussion av oklara bedömningsfall med andra assistenter eller lärare,
  3. testrättning då samma inlämning bedömdes av alla assistenter - alla bedömde lika,
  4. testredovisning då samma elev fick redovisa för alla assistenter - alla bedömde lika.

Några studenter kommenterar att det är svårt att klara teoritentan eftersom godkäntgränsen är så hög (13 poäng krävs för godkänt och 11 poäng för att få komplettera till godkänt genom en 10-minuters muntlig komplettering). På själva teoritentan kan man få 14 poäng, och genom att göra labbteoriuppgifter och övningsmästarprov kan man få ytterligare 7 teoripoäng. Vid ordinarietentan var det 164 av 169 tentander på adk21 som klarade teoritentan, varav 12 godkändes efter komplettering. 97% klarar alltså tentan, trots att kraven vid bedömningen är hårda (till exempel måste definitioner vara utformade som definitioner och inte innehålla exempel eller ovidkommande text).

En student upplevde att poängsättningen vid tentan var godtycklig, eftersom det under rättningssessionen diskuterades om rättningsmallen skulle uppdateras så att en lösning som inte var förutsedd i mallen skulle kunna få en halv poäng. Detta är dock en inblick i hur rättning går till i verkligheten, och att det inte går att förutse alla tänkbara svar på förhand. Det är helt normalt att rättningsmallen behöver uppdateras under rättningens gång.