Visa version

Version skapad av Johan Montelius 2015-02-01 16:28

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Typer

Erlang är ett dynamiskt typat språk vilket har sin  för och nackdelar. Det är viktigat att förstå hur typsystem fungerar, vad de kan bidra till och varför man väljer att ge ett språk ett dynamiskt eller statiskt typsystem.

Vi skall titt på hur Erlangs "records" används i brist på bättre typsystem och vad det innebär för en implementering. Som exempel skall vi implementera en lite "ray tracer" dvs ett program som generar en bild från en beskrivning av en tredimensionell värld. Om allt går vägen kanske det ser ut så här:

Ray tracing

Läs kapitel 7 i kursboken.

Under föreläsningen

Tanken är att vi under föreläsningen skall få klart en liten ray-tracer. Här är de moduler som vi skall arbeta med, en del är klara andra halvfärdiga. Vi kommer att generera bilder på ett format som heter PPM, ett tröstlöst volymiöst format där varje pixel kodas med ett RGB-värde men å andra sidan ett väldigt enkelt format att generera. Hitta bild vidare som stödjer PPM, kolla om du kan öppna och se bilderna nedan.

  • ppm.erl
  • world.erl
  • test.erl
  • tracer.erl
  • lights.erl
  • camera.erl
  • vector.erl
  • test1ppm
Feedback Nyheter