Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

2017-12-11 Course evaluation and analysis

Pedagogiskt seminarium 11 december 2017 kl 15.15

Plats: Seminarierum 1537, Lindstedtsvägen 3, plan 5.

Kursvärdering och kursanalys - hur gör vi?

KTH införde 26 september 2017 en ny anvisning om kursvärdering och kursanalys. I den beskrivs hur kursvärdering (studenters värdering av kursen) ska gå till, hur resultaten ska diskuteras, vad kursanalysen ska innehålla och hur den ska publiceras. Arbetet är en viktig del i kursutvecklingsprocessen och en viktig kugge i KTH:s kvalitetsarbete. 

För oss lärare är det mesta i anvisningarna bekant från den process för kursutveckling som använts på Nada och CSC i många år (se Systematiskt kvalitetsarbete vid CSC). Men det finns ett nytt inslag som vi behöver införa, nämligen ett kursmöte där kursvärderingen och kursens resultat diskuteras med studeranderepresentanter och inblandade lärare. Om kursen är obligatorisk i ett program ska även PA och PAS/SNO bjudas in. Mötet ska protokollföras och resultatet av mötet ska sammanfattas i kursanalysen.

Viggo inleder seminariet med att berätta om dom nya anvisningarna. Därefter diskuterar vi tillsammans hur vi ska införa dom på ett praktiskt hanterbart sätt.

Seminariet är slut senast 16.30. Fika kommer att serveras.

Presentationsbilder

Idéer och förslag från den efterföljande gruppdiskussionen:

  • Kursvärdering kan göras sista undervisningsveckan före slutexaminationen. Detta kan ge högre svarsfrekvens, särskilt om kursen slutar i period 4. Kursmötet kan då hållas i samband med sista undervisningstillfället i kursen.
  • En lista med mejladresser till PA och PAS för alla program skulle underlätta när dessa ska kallas. För vissa program finns funktionsadresser (pas@d.kth.se, pas@media.kth.se)
  • Assistenterna bör bjudas in till kursmötet.
  • Vem kallar till kursmötet? Kursledaren eller en central administratör?
  • Kan det vara praktiskt att hålla flera kursmöten efter varandra om det är många personer som ska vara med på flera av mötena.
  • Vi tror inte att PA och PAS normalt kommer att gå på kursmötena. Men det är bra att dom ska veta om när mötena är så att dom kan dyka upp om det är en kurs som behöver särskild tillsyn av någon anledning.
  • Vem för anteckningar vid kursmötet? Ett förslag är att ha ett gemensamt Googledokument för anteckningarna så att alla kan bidra.
  • Tidigare hade vi ämnesansvariga som kallade till och ledde kursanalysgrupperna. Ibland fungerade det mycket bra.
  • Kursanalysgrupperna får gärna bestå av kurser som hänger ihop, till exempel bygger på varandra.
  • Ge studeranderepresentanterna någon form av ersättning, till exempel biocheckar eller fika vid kursmötet.

************************************************************************
English version
************************************************************************

Pedagogical seminar December 11 2017 at 15:15

Place: seminar room 1537, Lindstedtsvägen 3, level 5.

Course evaluation and course analysis - how should we do?

September 2017, KTH introduced a new regulation on course evaluation and course analysis. This regulation describes how the students' course evaluation should be carried out, how the results should be discussed, what the course analysis should contain, and how it should be published. This work is an important part of the course development process and an important part of the quality assurance of KTH.

To us teachers, most of the regulations are familiar from the course development process that has been used at Nada and CSC for many years (see Systematiskt kvalitetsarbete vid CSC). But there is a new element that we will need to introduce, namely a course meeting where the results of the course evaluation and the course performance are discussed with student representatives and the involved teachers in the course. If the course is mandatory in a programme, the PA (program director) and PAS/SNO should be invited. There should be minutes written for the course meeting, and the result of the meeting should be summarized in the course analysis.

Viggo will open the seminar with a presentation of the new regulations. Then we will together discuss how they should be implemented in a practical and manageable way.

The seminar will end latest 16:30. Fika will be served.

Since the regulations have not been translated to English yet, the first part of the seminar will be given in Swedish.

Administratör Viggo Kann skapade sidan 28 november 2017

Viggo Kann redigerade 28 november 2017

Pedagogiskt seminarium 11 december 2017 kl 15.15 Plats: Seminarierum 1537, Lindstedtsvägen 3, plan 5.

Kursvärdering och kursanalys - hur gör vi? KTH införde 26 september 2017 en ny anvisning om kursvärdering och kursanalys. I den beskrivs hur kursvärdering (studenters värdering av kursen) ska gå till och, hur lärarna ska arbeta vidare med kursvärderingsresultatenresultaten ska diskuteras, vad kursanalysen ska innehålla och khursanalysen den ska publiceras. Arbetet är en viktig del i kursutvecklingsprocessen och en viktig kugge i KTH:s kvalitetsarbete. 

För oss lärare är det mesta i anvisningarna bekant från den process för kursutveckling som använts på Nada och CSC i många år (se Systematiskt kvalitetsarbete vid CSC). Men det finns ett nytt inslag som vi behöver införa, nämligen ett kursmöte där kursvärderingen och kursens resultat diskuteras med studeranderepresentanter och inblandade lärare. Om kursen är obligatorisk i ett program ska även PA och PAS/SNO bjudas in. Mötet ska protokollföras och resultatet av mötet ska sammanfattas i kursanalysen.

På seminariet inleder Viggo Kann med att berätta om dom nya anvisningarna. Därefter diskuterar vi tillsammans hur vi ska införa dom på ett praktiskt hanterbart sätt.

Seminariet är slut senast 16.30. FIka kommer att serveras.

************************************************************************English version************************************************************************ Pedagogical seminar December 11 2017 at 15:15 Place: seminar room 1537, Lindstedtsvägen 5, level 5.

KCoursvärdering och ke evaluation and course analysis - hur gör vi? KTH införde 26 september 2017 en ny anvisning om kursvärdering och kow should we do? September 2017, KTH introduced a new regulation on course evaluation and cours analysis. I deThis resulation bdeskcrivbes hur kursvärdering (studenters värdering av kursen) ska gå till och hur lärarna ska arbeta vidare med kursvärderingsresultaten och kursanalysen. Arbetet är en viktig del i kursutvecklingsprocessen och en viktig kugge i KTH:s kvalitetsarbete. ¶ För oss lärare är det mesta i anvisningarna bekant från den process för kursutveckling som använts påow the students' course evaluation should be carried out, how the results should be discussed, what the course analysis should contain, and how it should be published. This work is an important part of the course development process and an important part of the quality assurance of KTH.¶

To us teachers, most of the regulations are familiar from the course development process that has been used at
Nada ochand CSC i många år for many years (see Systematiskt kvalitetsarbete vid CSC). Men det finns ett nytt inslag som vi behöver införa, nämligen ett kursmöte där kursvärderingen och kursens resultat diskuteras med studeranderepresentanter och inblandade lärare. Om kursen är obligatorisk i ett program ska även PA och PAS/SNO bjudas in. Mötet ska protokollföras och resultatet av mötet skaBut there is a new element that we will need to introduce, namely a course meeting where the results of the course evaluation and the course performance are discussed with student representatives and the involved teachers in the course. If the course is mandatory in a programme, the PA (program director) and PAS/SNO should be invited. There should be minutes written for the course meeting, and the result of the meeting should be saummanfattas i krized in the course analysenis.

På seminariet inleder Viggo Kann med att berätta om dom nya anvisningarna. Därefter diskuterar vi tillsammans hur vi ska införa dom på ett praktiskt hanterbart sätt.¶ Seminariet är slut senast 16.30. FIka kommer att serverasViggo will open the seminar with a presentation of the new regulations. Then we will together discuss how they should be implemented in a practical and manageable way.¶

The seminar will end latest 16:30. Fika will be served.¶

Since the regulations have not been translated to English yet, the first part of the seminar will be given in Swedish
.