Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Viggo Kann 2017-11-28 15:42

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

2017-12-11 Course evaluation and analysis

Pedagogiskt seminarium 11 december 2017 kl 15.15

Plats: Seminarierum 1537, Lindstedtsvägen 3, plan 5.

Kursvärdering och kursanalys - hur gör vi?

KTH införde 26 september 2017 en ny anvisning om kursvärdering och kursanalys. I den beskrivs hur kursvärdering (studenters värdering av kursen) ska gå till och hur lärarna ska arbeta vidare med kursvärderingsresultaten och kursanalysen. Arbetet är en viktig del i kursutvecklingsprocessen och en viktig kugge i KTH:s kvalitetsarbete. 

För oss lärare är det mesta i anvisningarna bekant från den process för kursutveckling som använts på Nada och CSC i många år (se Systematiskt kvalitetsarbete vid CSC). Men det finns ett nytt inslag som vi behöver införa, nämligen ett kursmöte där kursvärderingen och kursens resultat diskuteras med studeranderepresentanter och inblandade lärare. Om kursen är obligatorisk i ett program ska även PA och PAS/SNO bjudas in. Mötet ska protokollföras och resultatet av mötet ska sammanfattas i kursanalysen.

På seminariet inleder Viggo Kann med att berätta om dom nya anvisningarna. Därefter diskuterar vi tillsammans hur vi ska införa dom på ett praktiskt hanterbart sätt.

Seminariet är slut senast 16.30. FIka kommer att serveras.

************************************************************************
English version
************************************************************************

Pedagogical seminar December 11 2017 at 15:15

Place: seminar room 1537, Lindstedtsvägen 5, level 5.

Kursvärdering och kursanalys - hur gör vi?

KTH införde 26 september 2017 en ny anvisning om kursvärdering och kursanalys. I den beskrivs hur kursvärdering (studenters värdering av kursen) ska gå till och hur lärarna ska arbeta vidare med kursvärderingsresultaten och kursanalysen. Arbetet är en viktig del i kursutvecklingsprocessen och en viktig kugge i KTH:s kvalitetsarbete. 

För oss lärare är det mesta i anvisningarna bekant från den process för kursutveckling som använts på Nada och CSC i många år (se Systematiskt kvalitetsarbete vid CSC). Men det finns ett nytt inslag som vi behöver införa, nämligen ett kursmöte där kursvärderingen och kursens resultat diskuteras med studeranderepresentanter och inblandade lärare. Om kursen är obligatorisk i ett program ska även PA och PAS/SNO bjudas in. Mötet ska protokollföras och resultatet av mötet ska sammanfattas i kursanalysen.

På seminariet inleder Viggo Kann med att berätta om dom nya anvisningarna. Därefter diskuterar vi tillsammans hur vi ska införa dom på ett praktiskt hanterbart sätt.

Seminariet är slut senast 16.30. FIka kommer att serveras.