Till innehåll på sidan

Projekt med kunskap och praktik i ett

Undervisningen i projektkurserna på civilingenjörsutbildningen i Elektroteknik är en första erfarenhet av hur det kan se ut i verkliga arbetslivet. Här får studenterna väva samman kunskaper från grundläggande ämnen och omvandla dem i praktiken, vilket har resulterat i allt från elektriska pianon till eldrivna motorer.

Undervisningen i projekt

Även om studierna på Elektroteknikutbildningen till stor del handlar om matematik, elektroteknik, fysik, datorteknik och programmering samt andra nödvändiga teoretiska kunskaper, är det också viktigt att veta hur dessa kan användas i praktiken. En utbildning måste därför innehålla aktiviteter som skapar förståelse för hur just teori och praktik hänger ihop. Under så kallade projektkurser leder lärarna studenterna i att själva ta ansvar och gemensamt lösa konkreta uppgifter för att på så vis öva upp sin ingenjörsförmåga.

Årskurs 1 

I årskurs ett ska studenterna bygga en robot som löser ett vardagligt problem.

Årskurs 2 

Studenter undervisas i projekt.

I årskurs två ställs alla studenter inför ett och samma problem men lösningen på problemet kan se väldigt annorlunda ut från år till år. 

Utformningen varierar, en grupp har byggt in sin högtalare i en rejält tilltagen trälåda andra arbetar i betydligt mindre format. Victoria, Niklas, Robert och Jonas, har använt en vanlig kakburk som skal. Invändigt har burken klätts med sammet på sidorna och skumgummi i botten. På baksidan har den försetts med ett fotoställ för att kunna stå lutad.

– Magneten tog vi från en gammal högtalare som jag hade hemma, berättar Robert.

Högtalarbygge ger fördjupade kunskaper

Lärare berättar

Lärare Joakim Lilliesköld.
Lärare Joakim Lilliesköld

– Studenterna får en uppgift som ska lösas på en viss tid. Först kan det framstå som hyfsat enkelt, men under arbetet upptäcker många att det fanns lite mer att lösa än de först trodde. Att till exempel bygga en högtalare och få den att fungera låter kanske inte så svårt. Men om du inte får använda några färdiga komponenter och först måste beskriva hur den ska fungera – innan du bygger den – så ökar genast utmaningen. I uppgiften ingår också att beräkna hur mycket ström som krävs för att få ut ljud och hur mekanik och elkretsar ska kombineras för att alstra ljudvågor. Teori och verklighet måste helt enkelt stämma överens för att få saker att fungera.

Intervjun med Joakim Lilliesköld, som ansvarar för projektarbetet i årskurs ett

Läs mer

Elektroteknik 300 hp 

Innehållsansvarig:KTH:s studentrekrytering
Tillhör: Utbildning
Senast ändrad: 2020-01-20