Till innehåll på sidan

Allt mer i samhället ska vara uppkopplat och kunna styras och övervakas på distans

Ibrahim Orhan, programansvarig för högskoleingenjörsprogrammet i datateknik i Flemingsberg.

Ibrahim Orhan, lärare och programansvarig.

Intervju med programansvarig lärare

Ibrahim Orhan är lärare och programansvarig. Han berättar bl a om vad som är unikt med högskoleingenjörsprogrammet Datateknik i Flemingsberg.

Vad är skillnaden mellan högskoleingenjörs- och civilingenjörsutbildningen i datateknik?

– Den största skillnaden är längden mellan dem, tre respektive fem år. Det är mindre matematik och teori i högskoleingenjörsprogrammet, men mer tillämpad teknik. Det är mycket fokus på praktiska inslag med projekt och laborationer i högskoleingenjörsprogrammet.

Vad är utmärkande för utbildningen enligt dig?

– Utmärkande speciellt för vår utbildning är att vi tillämpar teorierna från föreläsningarna rent praktiskt. Vad gäller programmet i datateknik specifikt lär sig studenterna om programmering, systemutveckling och datornätverk.

– Något nytt som vi börjat tillföra är att lära oss mer om Internet of things, som sägs vara nästa stora händelse efter Internet. Eftersom processorerna har blivit så små kan man stoppa in lite datorkraft i princip varje pryl som finns så att de kan kommunicera med varandra, men också styra andra prylar baserat på den information som erhålls.

Kan du några praktiska exempel på det?

– Allt ifrån en kaffebryggare som styrs av en väckarklocka, till tvättmaskinen hemma hos mig som jag nu kan styra genom en app. Ett stort område för Internet of things är vård i hemmet, som blir viktigt nu när vi har en stor andel äldre människor i EU som kommer att behöva ökad vård i framtiden.

Är detta något man får lära sig att tillverka och programmera?

– Ja, man får lära sig att programmera applikationer och tjänster, programmera kretsar samt att bygga upp hela systemet och få dem att prata med varandra. Det är programmering, elektroteknik, kommunikation och systemtänkande runt allt det här. Allt mer i samhället ska vara uppkopplat och kunna styras och övervakas på distans.

Betyder detta att det finns goda jobbmöjligheter för studenterna?

– Ja, bolagen satsar stora pengar i den här branschen just nu, och inte minst inom området för Internet of things. Med en examen får du bred kompetens inom programutveckling och nätverk och kan exempelvis jobba som konsult både i och utanför den traditionella IT-branschen. Efter programmet finns det även möjlighet att, efter eventuell komplettering, söka till KTH:s masterprogram för att bygga på sin utbildning.

Hur ser det ut med förkunskaper? Måste jag som student vara duktig på att programmera för att kunna börja läsa utbildningen?

– Utbildningen är lagd på det sättet att vi börjar från en grundnivå, så även om du inte kan programmera så har vi en första kurs där du lär dig från grunden. Du behöver inte ha kodat förut, även om det förstås är fördelaktigt om man har lite erfarenhet sedan tidigare.

Vad gör man de första terminerna som ny student?

– Första året är det mest grunderna inom olika ämnesområden: programmering, datornätverk, digitalteknik och matematik. Man får en bred grund under första året. Sedan blir det fördjupning i årskurs 2 och man får specialisera sig mer i årskurs 3.

– Målet är att utbilda ingenjörer som både får djupa kunskaper inom sitt område men som också får ett kunskapsområde på bredden för att lättare kunna samarbeta med människor med andra bakgrunder.

Hur arbetar ni med projekt under utbildningen?

– Vi jobbar mycket med projekt och har flera olika projektkurser. Exempelvis i första kursen ska studenterna ta fram ett grafiskt spel. Under andra året har vi nära samarbete med flera olika företag där studenterna blir delaktiga i verkliga projekt. Det är ett krav att studenter ska vara ute på företag och genomföra projekt.

– Sedan finns examensarbeten som också görs i samarbete med företag, som är den sista kursen innan man får komma ut i arbetslivet. Vi har studenter som jobbat med alltifrån nya innovativa tjänster till framtagning av effektivare systemlösningar för olika företag.

Konkurrerar högskoleingenjörerna med civilingenjörer? Får man inte jobb för att ha läst två år mindre?

– Civilingenjörerna har lättare att gå vidare till forskningsinriktade arbeten, medan högskoleingenjörerna kan bli produktiva inom ett projekt redan från dag ett. De har ju fått en stor del praktiska inslag i utbildningen, samtidigt som de har en god teoretisk grund i matematik, olika datateknikämnen och kurser inom ekonomi och hållbar utveckling.

– Många datateknikstudenter får jobberbjudanden redan under utbildningen. Stockholm är en het IT-marknad. Datateknik är numera implementerat även i områden där man minst anar det.

Finns det möjligheter till utlandsstudier?

– Jajamän, vi har alltid haft studenter som har åkt utomlands. I år har vi tre i Singapore. Tidigare år har studenter varit i Hongkong och Australien. Det är en fördel att ha varit utomlands. Vi lever i en globaliserad värld och det är jättebra att ha fått erfarenheter från andra kulturer och arbetssätt. Att kunna samtala med människor från olika kulturer är en viktig vinning.

Läs mer

Datateknik 180 hp, Flemingsberg

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:KTH:s studentrekrytering
Tillhör: Utbildning
Senast ändrad: 2024-02-09