Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Digitalt lärande - forskningsområdet

Forskningen om digitalt lärande på KTH undersöker hur teknik kan stödja utbildning och lärande. Forskargruppens styrka är vår tekniska kompetens kompletterat av vår kompetens inom lärande. Forskningen är ofta designinriktad. Detta innebär att vi beforskar användning av framväxande teknik i lärandesammanhang och utvecklar prototyper och metoder som en del av forskningen. Vi har även som målsättning att bidra till att utveckla metoder och tekniker som kan användas i praktiken.

Forskning om digitalt lärande

Forskningen om digitalt lärande på KTH undersöker främst hur teknik kan stödja utbildning och lärande. Men forskningen sträcker sig även bortom utbildningskontexten och undersöker digitalt lärande i andra sammanhang. Ett exempel är barns skrivande i digitala miljöer.

Matematik

Forskargruppen är särskilt intresserad av handledning och matematisk problemlösning i digitala miljöer. Gruppen är forskningsansvarig för projektet Mattecoach.se , vilket är ett internationellt projekt där lärarstudenter på flera lärosäten handleder elever i matematik. Vi driver projektet TalkMath.org  (på engleska) där vi experimenterar med olika möjligheter att handleda och diskutera matematik i en nätbaserad miljö.

Utveckling av digitalt lärande på KTH

Forskningen bidrar till kvaliteten på digitalt lärande vid KTH genom att bedriva forskning och utveckling (FoU) om bland annat universitetslärares professionella utveckling, design av digital utbildning samt storskaliga nätbaserade kurser.

Forskarskolor

Forskargruppen deltar inom nationella forskarskolor med inriktning mot digitala teknologier i skola och lärarutbildning  (på engleska)samt det skandinaviska nätverket Högre utbildning och e-lärande. Vi är aktiva inom forskarskolor särskilt inriktade mot lärare i skolan, vilka arbetar deltid som lärare och deltid som forskarstudenter.

Publikationer och finansiärer

Forskargruppen publicerar internationellt i de mest framträdande tidskrifterna i området, exempelvis Computers & Education och Internet and Higher Education, samt har tilldelats flertalet internationella utmärkelser. Forskningen finansieras av olika finansiärer, däribland Vetenskapsrådet, Forte, Vinnova, Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenberg och EU.

Ansvarig kontaktperson

Stefan Hrastinski
Stefan Hrastinski professor

Vi arbetar i forskargruppen 

Fredrik Enoksson
Fredrik Enoksson forskare
Hanna Skarelius
Hanna Skarelius
Iosif Gidiotis
Iosif Gidiotis doktorand
Jeongin Yoon
Jeongin Yoon doktorand
Malin Strihagen
Malin Strihagen doktorand, forskningsingenjör
Marcus Lithander
Marcus Lithander forskare
Malin Jansson
Malin Jansson pedagogisk utvecklare, universitetslektor, bitr
Patricia Cirera Diaz
Patricia Cirera Diaz pedagogisk utvecklare
Richard Lee Davis
Richard Lee Davis universitetslektor, bitr
Stefan Stenbom
Stefan Stenbom universitetslektor, docent
Thashmee Karunaratne
Thashmee Karunaratne universitetslektor, docent

Alumni

Emma Riese
Eva-Lena Forslind
Kathy Tian
Tiina Leino Lindell

Publikationer

[1]
E. Paul och A. Åkerfeldt, "Att navigera i (digitala) lärmiljöer – synliggörande av en komplex undervisningsform," i Kvalitet, lärmiljöer och distanslärarprofession inom komvux, : Ifous, 2025.
[2]
P. Diaz, "From Purpose to Practice: Digital Response Systems in Teacher Education : Experiences of teacher educators and teacher students," Doktorsavhandling Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-ITM-AVL, 2025:35, 2025.
[3]
J. M. Cock et al., "One Code to Predict Them All : Universal Encoding for Inquiry Modeling," i International Conference on Artificial Intelligence in Education, 2025, s. 60-67.
[4]
T. Karunaratne, A. Jalali och L. Assom, "What, Why, And How Of Datafication In Education : A Scoping Review," i 17th International Conference on Education and New Learning Technologies, 2025, s. 3745-3756.
[5]
V. Loboda et al., "Teaching amidst Turmoil : Challenges for Online Higher Education in Ukraine from the Teachers’ Perspective," ijEDict - International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, vol. 21, no. 1, s. 226-242, 2025.
Fullständig lista i KTH:s publikationsportal