KTH:s vattenforskning visades upp på Nobelmuseet

Publicerad 2017-06-09

Lördagen den 3 juni visade forskare från hela KTH upp banbrytande vatteninnovationer under en utställning organiserad av Nobelmuseet i samarbete med WaterCentre@KTH.

WaterCentre@KTH

KTH Vattencentrum (WaterCentre@KTH) är en ny plattform för innovation och tvärvetenskapligt samarbete över vetenskapliga och organisatoriska gränser. Centret startade i februari 2017 med finansiering från KTH, i samverkan med Stockholms Stad, IVL Svenska Miljöinstitutet och Stockholm Environment Institute SEI.

WaterCentre@KTH

Bland annat illusterades växters förmåga att rengöra vatten från exempelvis tungmetaller och en ny vattenbehandlingsteknik som utnyttjar och förstärker naturens egna reningsprocesser visades upp. Besökare i alla åldrar visade stort intresse för utställningen och fick också chansen att testa på några praktiska experiment, inklusive en tävling i "bakterie"-fångst. Ett roligt och informativt event - och förhoppningsvis en inspiration till en mer hållbar framtid!

Innehållsansvarig:infomaster@abe.kth.se
Tillhör: Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE)
Senast ändrad: 2017-06-09