Nytt och noterat

Publicerad 2020-11-18

Vem har fått vilka anslag? Vilka rön, resultat och forskare har uppmärksammats i omvärlden? Under vinjetten Nytt och noterat ges ett axplock av senaste nytt och händelser från KTH.

Innovation minskar matsvinn

Porträtt av Niklas Wallhed.
Niklas Wallhed.

Niklas Wallhed, student vid masterprogrammet i Teknik och hållbar utveckling, vann första pris i idétävlingen ThinkTank 2030 för en innovation som ska motverka matsvinn i livsmedelsbutiker. Idén är att skapa digital koll på varors bäst före-datum. Via streckkoden, som står i kontakt med en skärm, får kunderna i realtid veta var man kan hitta varor som närmar sig utgångsdatum. Varorna säljs till billigare pris när bäst före-datumet är på väg ut. Tävlingen arrangeras av fackförbundet Naturvetarna.

Forskare utvärderar klimatpolitik

Cecilia Hermansson , forskare vid institutionen för fastigheter och byggande, har utsetts till ny vice ordförande för Klimatpolitiska rådet. Rådet har till uppgift att utvärdera hur regeringens samlade politik är förenlig med de klimatmål som riksdag och regering har beslutat. Hermansson, som bland annat varit chefsekonom hos Swedbank och ledamot av Finanspolitiska rådet, tillträder sin nya roll vid årsskiftet. Sedan tidigare sitter även Sverker Sörlin, professor i miljöhistoria, med i Klimatpolitiska rådet.

Två unga forskare till akademi

Porträtt av Lucie Delemotte och Shervin Bagheri.
Lucie Delemotte och Shervin Bagheri.

Shervin Bagheri , professor i strömningsmekanik och Lucie Delemotte , docent i biofysik, har valts in i Sveriges unga akademi. Akademin är ett nationellt oberoende forum för yngre, ledande forskare från alla forskningsområden. Verksamheten är inriktad mot forskningspolitik, internationalisering, tvärvetenskap och utåtriktade aktiviteter och har 35–40 ledamöter. Sedan tidigare är fem andra forskare från KTH ledamöter i akademin.

Mer forskning med industripartner

Tre forskare vid KTH har fått medel för finansiering av industridoktorander. Medlen, 2,5 miljoner per doktorand, kommer från Stiftelsen för strategisk forskning. Forskarna respektive projekttitel och industripartner är: Jonas Faleskog , Brottmekanisk modell för belagda hårdmetallskär, AB Sandvik Coromant; Jana Tumova , Begränsad förstärkningslärande för nätverkskontroll, Ericsson och Lars Jonsson , Interoperabilitet mellan antenner på stora plattformar, Saab AB. En handledare ska också finnas vid företaget där doktorandprojektet ska utföras.

Belönas för arbete om virus

Janosch Hauser , doktorand vid institutionen för mikro- och nanosystem, har belönats med utmärkelsen Widmer Award vid MicroTas, en internationell konferens om miniatyriserade system inom kemi och life science. Hauser belönas för ett arbete om hur man kan förbättra provförberedningen för elektronmikroskopi, en kraftfull teknik som möjliggör visualiseringen av form och storlek på viruspartiklar och att identifiera virusfamiljen i syfte att förbättra exempelvis provtagning av coronavirus. Forskningsartikleln, A microfluidic device for TEM sample preparation  (doi.org/10.1039/D0LC00724B) är publicerad i tidskriften Lab on a Chip.

Veteran inom materialvetenskap prisas

Porträtt av John Ågren.
John Ågren.

John Ågren , professor i materialvetenskap, har tilldelats utmärkelsen ASM International Gold Medal för sina mångåriga insatser inom materialvetenskap. ASM, världens största organisation inom materialvetenskap, betonar Ågrens bredd, som innefattar både vetenskap – över 200 publiceringar – innovation och entreprenörskap.

Miljonbidrag till humaniora och samhällsvetenskap

Tre forskare vid KTH får tillsammans drygt 29 miljoner kronor i anslag i Vetenskapsrådets stora utdelning inom humaniora och samhällsvetenskap. Bidragen sträcker fram till och med 2024 och går till Sven Ove Hansson , filosofi (4 miljoner), Eva Szekely , jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik (3,5 miljoner), och Jens Edlund , språkteknologi (22 miljoner).

Text: Christer Gummeson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se