Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

KTH Bibliotekets vision – Prioriterade områden 2025–2029

KTH ska ta ledningen för en hållbar samhällsutveckling och för att lyckas behövs ett välfungerade framåtlutat bibliotek som utvecklar verksamheten med fokus på studenter, lärare och forskares behov men också utifrån en föränderlig omvärld. Biblioteken är en del av det allmänna biblioteksväsendet och verkar för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning.

På biblioteket finns beständiga samlingar för studier och forskning. Biblioteket bidrar till att studenter utvecklar kritiska förmågor och vidgar sina perspektiv och medverkar till att fler tar sin examen. Biblioteket ger också förutsättningar för att forskning blir öppen och tillgänglig så att den kan komma fler till del. Vår akademiska frihet och våra principer om öppenhet och transparens är grundläggande för kunskapsutveckling och demokrati. Vi är modiga, kreativa och ansvarstagande, drivna av att möjliggöra ett hållbart och jämställt samhälle.

Bibliotekets verksamhet utgår från

• Högskolelagen

• Bibliotekslagen

• KTH:s vision och mål

• Verksamhetsstödets arbets- och delegationsordning

KTH Bibliotekets vision

Biblioteket är en självklar samarbetspart på KTH för lärande, utforskande och skapande av ny kunskap.

Bibliotekets verksamhetsområden

KTH Biblioteket har tre områden som är basen för bibliotekets verksamhet:

Informationsförsörjning och kunskapshantering

Biblioteket ger tillgång till beständig vetenskaplig information för dagens och morgondagens akademiska studier och forskning. Biblioteket utvecklar samlingarna genom att förvärva, aktivt förvalta och tillgängliggöra informationsresurser i dialog med studenter, lärare och forskare på KTH.

Lärande och möten

Biblioteket är en del av ett livfullt campus, en öppen plats där kunskap delas och idéer växer fram genom väntade och oväntade möten, en kunskapsmiljö med studieplatser för fokus, kreativitet och dialog och med personal som kan ge stöd och handledning.

Bibliotekets pedagogiska arbete stärker studenters, lärares och forskares förmåga att hantera det komplexa informationslandskapet genom att träna färdigheter för att hitta, värdera, använda och publicera vetenskaplig information, för lyckade studier, ledande forskning och det fortsatta livslånga lärandet.

Spridning av KTH:s vetenskapliga resultat

Biblioteket gör det möjligt att hitta, använda och bygga vidare på KTH:s forskning genom att skapa förutsättningar för att samla och tillgängliggöra KTH:s vetenskapliga resultat så att KTH:s forskning blir så öppen och tillgänglig som möjligt. Bibliotekets ger stöd i frågor om vetenskaplig publicering, forskningsdatahantering och öppen vetenskap. Genom analyser av forskningsinformation bidrar biblioteket till en ökad förståelse av KTH:s forskning och publicering. 

Bibliotekets målbild

För att uppnå KTH:s vision och mål arbetar biblioteket för att KTH:s studenter, lärare och forskare 2030:

  • har tillgång till de informationsresurser de behöver i sitt utforskande av ny kunskap, och dessa resurser är kända och lätta att hitta.
  • har förmåga att hitta, värdera och använda vetenskaplig information i vår tids komplexa informationslandskap.
  • har tillgång till en kreativ och varierad biblioteksmiljö där besökare studerar, möts och vidgar sina perspektiv och där alla har lika möjlighet att ta del av och använda bibliotekets resurser och tjänster.
  • arbetar enligt principer för öppen vetenskap – det är lätt att dela med sig av egna och ta del av andras forskningsresultat.

Arbetssätt

Vi utvecklar våra arbetssätt för att skapa en relevant biblioteksverksamhet tillsammans med studenter, lärare och forskare på KTH. Biblioteket ska också vara en attraktiv arbetsplats som lockar och behåller engagerade och kompetenta medarbetare.

Användaren i centrum

Vi utvecklar ständigt vår verksamhet och arbetar med studenter, lärare och forskare i centrum. Vi använder systematiskt olika metoder som synliggör deras behov, genom att undersöka hur de upplever och använder tjänster och service.

Idéer uppmuntras, vi lär av varandra och inspireras av andra

Medarbetarnas olika bakgrund, erfarenheter och kompetenser är en av bibliotekets viktigaste tillgångar. Vi delar med oss av vår kunskap, stöttar varandra och har en tilltro till våra egna och varandras förmågor.

Biblioteket har en kreativ och innovativ kultur där både medarbetarnas och användarnas förslag välkomnas och tillvaratas. Vi arbetar undersökande, inspireras av andra, prövar idéer och lär av våra erfarenheter.

Samarbete över gränser

Vi arbetar tillsammans som ett lag, med stöd av en flexibel och tillåtande organisation. Vi ser möjligheter och arbetar över organisatoriska gränser inom biblioteket, på KTH och med andra aktörer nationellt och internationellt för att förbättra verksamheten.

Effektiva och hållbara arbetsmetoder

Vårt arbetssätt präglas av enkla och ändamålsenliga metoder med snabba och tydliga beslutsvägar och vår arbetstid används där den gör mest nytta. Vi arbetar långsiktigt, hållbart och framåtsyftande.

Uppföljning

Vi följer upp våra resultat och analyserar effekterna av det vi gör för våra användare och KTH:s utbildning och forskning. Resultatet ligger till grund för kommande planering och utveckling av verksamheten.