Äntligen dags för Öppet hus i Flemingsberg

Foto: KTH
Publicerad 2023-03-15

Den 29 mars är det dags för ett Öppet hus i Flemingsberg för första gången sedan 2019. Då öppnar hela campus Flemingsberg upp, med Öppet hus även hos Karolinska Institutet, Röda korsets Högskola, Södertörns högskola och Stockholms Musikpedagogiska Institut. En fantastisk chans för blivande studenter att besöka flera lärosäten på en och samma dag.

Ett Öppet hus är ett tillfälle för nyfikna presumtiva studenter att få en känsla för miljön på campus. Både, lärare, studievägledare och studenter kommer att finnas på plats för att svara på nyfikna frågor från besökare. Och den som är nyfiken på vad man egentligen lär sig på KTH kan kolla in coola studentprojekt och testa teknik.

Öppet hus i Flemingsberg är en chans att visa att KTH finns på andra ställen än på Valhallavägen – och varför. En betydande del av den forskning och utbildning som finns på KTH:s campus i Flemingsberg handlar om att hitta nya smartare lösningar på globala samhällsutmaningar inom exempelvis hälsa, åldrande befolkning, energi och hållbart arbetsliv. Här finns en stark koppling till forskning och näringsliv – med till exempel närheten till Karolinska Institutet och Huddinge sjukhus.

– Studenter som väljer KTHs program i Flemingsberg har oftast inte tänkt på att KTH finns på andra platser än centrala campus men trivs väldigt bra i det fina huset med riktig bra infrastruktur och trevlig stämning, säger Sebastiaan Meijer, professor och vice skolchef.

– våra utbildningar drar studenter från många olika bakgrunder och med bred nyfikenhet.

Hela campus Flemingsberg är unikt för sin mix av högre utbildning, forskning, kunskapsintensiva företag och sjukvård. Här har inte bara KTH utbildningar – här ligger också Södertörns högskola, Karolinska Institutet, Musikpedagogiska Institutet och Röda korsets högskola, förutom en konstskola, en gymnasieskola och ett universitetssjukhus. Allt inom gångavstånd. Ett gemensam Öppet hus för flera lärosäten ökar inte bara gemenskapen – det är praktiskt för besökarna. Den som inte gjort sitt val för hösten kan enkelt besöka flera lärosäten på en och samma eftermiddag.

Text: Åsa Karsberg

Mer om Öppet hus i Flemingsberg

I Flemingsberg finns, förutom flera masterprogram, CBH-skolans grundutbildningar inom Medicinsk teknik, men också högskoleingenjörsutbildningarna i Datateknik, Elektroteknik och Teknik och ekonomi, samt Tekniskt basår.

Öppet hus i Flemingsberg äger rum den 29 mars kl. 14–18 på Hälsovägen 11C. Känner du någon du tror skulle vilja plugga på KTH? Sprid gärna information om Öppet hus vidare! Här (jpg 144 kB)  kan du ladda ner en bild som du kan sprida i dina egna sociala kanaler.