Armin Halilovic årets lärare på hela KTH

Armin Halilovic är årets lärare på KTH. Foto: Karl Börjeson, Studio Slakthuset AB
Publicerad 2019-12-20

Armin Halilovic, lektor i matematik som undervisar vid CBH:s avdelning för grundläggande naturvetenskap i Flemingsberg, har utsetts till årets lärare på hela KTH av Tekniska Högskolans Studentkår (THS).

– Jag känner stolthet och blev förvånad, lite i alla fall, säger Armin Halilovic.

Det är inte första gången Armin Halilovic prisas för sina pedagogiska insatser, faktum är att han har valts till årets lärare på olika program hela sex gånger tidigare. Men nu får han priset för hela KTH.

När vi träffas i Flemingsberg dagen innan prisceremonin berättar Armin Halilovic att han faktiskt är lite nervös och beklagar sig över sitt nyklippta hår som blev aningen för kort. Att han blivit vald till årets lärare fick han reda på för två veckor sedan. Att han var nominerad har han känt till längre än så, men han vågade inte hoppas på för mycket.

– Det var en stor sak men jag trodde inte att jag skulle bli vald för jag tycker att det finns så många bra lärare på KTH.

Nog finns det många bra lärare men långt ifrån alla har undervisat lika länge som Armin Halilovic. Han kom till Sverige från Bosnien 1994 och började på KTH i augusti 1996, men lärarbanan påbörjades långt tidigare.

– Jag började undervisa mina kamrater när jag gick i gymnasieskolan och sedan på universitetet jobbade jag som studentassistent. Där efter började jag 1977 jobba som lärare i matematik. Innan jag kom till Sverige jobbade jag som universitetslektor i staden Tuzla i Bosnien, säger Armin Halilovic.

Hur visste du att du ville undervisa?

– Jag var alltid bra på att förklara matematiken, ända sedan jag var elev. Som student organiserade jag även sommarkurser för andra studenter som inte klarade matematiken på universitet, och alla var nöjda med mina förklaringar.

Armin Halilovic, Prorektor Mikael Östling samt studentrepresentanterna Elisabet Lövkvist och Arvid Nilsson. Foto: privat

Under sina dryga 20 år på KTH har Armin Halilovic hunnit undervisa på ett stort antal program, haft allt från förstaårs-elever till doktorander och även forskat inom funktionell analys. Men någon hemlighet bakom att bli en bra lärare känner han inte till.

– Jag vet inte. Jag funderar på det ibland. Men jag undervisar bara på ett naturligt och avslappnat sätt och försöker förklara på ett sätt så att studenterna förstår. Det finns många duktiga matematiker som inte är så bra på att förklara saker. Så kanske är det erfarenhet och kanske även lite talang, säger Armin och skrattar.

På onsdagen den 18 december mottog han priset för “Årets lärare”, en vandringspokalen i form av ett silveräpple samt ett diplom från Tekniska Högskolans Studentkår med motiveringen:

”Armin lär ut grunderna på flera sätt och skapar intresse för sitt ämne genom att koppla det abstrakta till vardagsexempel och simuleringar så att alla ska hänga med, samtidigt utmanar han de studenter som behöver mer avancerade exempel. Han kompletterar kursböcker med sitt eget material som uppskattas av många studenter, även utanför hans kurser och ibland utanför KTH.”

Text: Jon Lindhe

Armin Halilovic

• Lektor i matematik på KTH. Undervisar vid CBH:s avdelning för grundläggande naturvetenskap i Flemingsberg
  • Har utsetts till årets lärare sex gånger tidigare av STH:s lokala kårsektioner (tre gånger av studenterna på civilingenjörsprogrammet i Medicinsk teknik)