Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Catherine Trask får miljonanslag för forskning om reparationssäkerhet för laddbara fordon

Catherine Trask
Catherine Trask får miljonanslag för forskning om arbetsmiljöförhållanden för bilreparatörer i den gröna omställningen. Foto: Jon Lindhe, KTH
Publicerad 2024-12-10

Två KTH-forskare får tillsammans drygt 10 miljoner från Afa Försäkring för forskning inom det nya FoU-programmet Arbetsmiljön i den gröna omställningen. En av dem är Catherine Trask, universitetslektor vid avdelningen för ergonomi på CBH-skolan. Hon ska undersöka hur arbetsmiljön kan förbättras för bilreparatörer i den gröna omställningen till batteridrivna elfordon.

Fordon som kan anslutas till elnätet – det vill säga batteridrivna el- eller hybridfordon – blir allt populärare. Fler laddningsbara fordon innebär ett ökat behov av att reparera och underhålla dem. Men laddningsbara fordon innebär andra risker för reparatörer och mekaniker än fordon med konventionella förbränningsmotorer. Än så länge finns det mycket lite publicerad forskning om detta. 

– Det här projektet vill fylla den luckan genom att vi besöker arbetsplatser, gör exponeringsmätningar under reparationer och intervjuar reparatörer om deras metoder och eventuella incidenter eller olyckor när de reparerar laddningsbara fordon, säger Catherine Trask.

Vilka är de viktigaste målen med den här forskningen?

– Ny teknik i sig kommer inte att lösa våra hållbarhetsutmaningar om vi inte har en heltäckande strategi. Den strategin måste inkludera social hållbarhet, säkert och bra arbete och god hälsa för arbetstagarna. Det slutliga målet med projektet är att förbättra arbetsmiljön för bilmekaniker under den ”gröna övergången” till laddningsbara fordon. Genom att se till att det är säkert att arbeta med koldioxidreducerande teknik kan man garantera att tekniken i sig blir genomförbar och accepterad på lång sikt. Vi måste ta hänsyn till hela systemets hållbarhet, inklusive människorna.

Hur planerar du att använda pengarna från Afa?

– En av de första sakerna kommer att vara att anställa en licentiatstudent för att arbeta med projektet. Den studenten kommer att få spännande erfarenheter inom ett framväxande område. Eftersom det finns så lite publicerat inom detta område är projektets omfattning ganska bred.

– Vi kommer att gå in i verkstäder och mäta i vilken grad arbetstagarna utsätts för ergonomiska, kemiska, brand- och elektriska faror. Projektet kommer också att sammankalla en expertgrupp som ska hjälpa till att tolka våra resultat och ta fram rekommendationer för strategier för riskkontroll och säkra arbetsmetoder. Det blir särskilt viktigt att kommunicera de här rekommendationerna för risker som är unika för plug-in-fordon, eftersom de flesta arbetstagare inte kommer att kunna använda samma arbetsmetoder som de använder på konventionella förbränningsfordon.

Text: Åsa Karsberg