Lars Wågberg får prestigefyllt amerikanskt kemipris

Lars Wågberg
Lars Wågberg får årets Anselme Payen Award. Foto: Johan Olsson
Publicerad 2024-04-09

Lars Wågberg, professor i Fiberteknologi på CBH-skolan, får det prestigefyllda kemipriset Anselme Payen Award 2024.

– Det är självklart hedrande och jag gläder mig speciellt med min forskargrupp, som många gånger överträffar de högt ställda förväntningar jag har på dem. Ensam gör man väldigt lite!

Anselme Payen-priset har delats ut sedan 1962 av American Chemical Society's Cellulose and Renewable Materials (CELL) Division (ACS)  för att hedra och uppmuntra framstående professionella bidrag till vetenskap och kemisk teknik för cellulosa och dess närliggande produkter. Lars Wågberg får priset för sitt arbete med att bättre förstå och förbättra befintliga fiber- och cellulosabaserade produkter och för att ha utvecklat nya metoder, nya funktionaliteter och nya material, som till exempel har antibakteriella egenskaper, elektronisk ledningsförmåga och/eller brandmotstånd för både fiber- och nanocellulosabaserade material.

Det omfattande arbetet med att förstå kolloidala egenskaper hos cellulosabaserade nanomaterial nämndes också i motivationen till priset. Förutom äran belönas han med 3000 dollar och en obligatorisk plakett.

– Dessutom anordnas ett symposium till min ära under ACS:s nästa Spring meeting i San Diego. Det sistnämnda är nog det finaste i utmärkelsen, säger Lars Wågberg.

Tillkännagivandet gjordes under konferensen ACS Spring Meeting i New Orleans. Vid mötet arrangerades ett symposium för att hedra 2023 års vinnare, professor Lars Berglund, även han från KTH. Lars Wågberg kommer från samma institution och samma forskningscenter som Lars Berglund och dessutom kommer de båda ifrån samma gymnasieskola, Nolaskolan i Örnsköldsvik.

– Det är naturligtvis mycket, mycket roligt att motta detta pris ifrån kollegor i en forskarvärld där vi ständigt försöker överträffa varandra. Det är självklart hedrande och jag gläder mig speciellt med min forskargrupp, som många gånger överträffar de högt ställda förväntningar som jag har på dem. Ensam gör man väldigt lite, säger Lars Wågberg.

Här kan du läsa hela motiveringen.

Text: Åsa Karsberg