Nyinvigning av 2MILab

Porträtt på Matthew Fielden.
Matthew Fielden, föreståndare för 2MILab, är nöjd med att hela verksamheten nu finns i Kemihuset på Teknikringen.
Publicerad 2023-04-13

25 april är det dags för nyinvigning av laboratoriet 2MILab, som sedan årsskiftet håller till i Kemihuset.

– Vi välkomnar alla användare att komma och mingla med oss! säger Matthew Fielden, föreståndare för 2MILab.

Laboratoriet 2MILab startades år 2020 för att göra det möjligt att på ett kostnadseffektivt sätt undersöka hur olika ytor fungerar och reagerar. Det är en så kallad forskningsinfrastruktur på KTH där akademi, industri och andra samhällsaktörer kan mötas för att utveckla sina kompetenser och skapa nya synergier och samarbeten. Namnet 2MILab är en förkortning av ”Molecules and Materials at Interfaces Laboratory”.

Verksamheten utvecklas stadigt. Här finns både kraftfulla instrument och expertis som hjälper användarna att vid behov hantera utrustningen.

– Som föreståndare för infrastrukturen är jag ansvarig för att ta hand om instrumenten, lokalerna och, framför allt, användarna! berättar Matthew Fielden.

De första åren var verksamheten utspridd på olika adresser, men från årsskiftet har alla instrument och all expertis samlats i en gemensam lokal i Kemihuset på Teknikringen 38. Matthew är nöjd med centraliseringen.

– Det är lätt att ta sig hit! Nu kan vi äntligen fokusera på att optimera vårt erbjudande och användarupplevelsen på 2MILab. Våra avgifter gör det till exempel fördelaktigt att använda flera tekniker. Baserat på användarnas förslag undersöker vi hur vi kan utveckla vår instrumentpark.

Plattform för samarbete

Verksamheten på 2MILab riktar sig framför allt till KTH-forskare, forskarstuderande och postdoktorer, men även andra universitet, forskningsinstitut och industrier är välkomna att använda sig av resurserna.

– Jag ser möjligheter att utveckla goda samarbeten inte bara mellan våra institutioner på CBH, men även med andra skolor på KTH, externa partners, forskningsinstitut och privata företag, säger Matthew.

Kurser för användarna

Nu planerar Matthew för att kunna erbjuda användarna korta, praktiska kurser om hur utrustningen används effektivt.

På 2MILab finns instrument för bland annat

• röntgenfotoelektronspektroskopi (XPS)
  • elektronmikroskopi med kemisk analys (TEM och SEM med EDS)
  • atomkraftsmikroskopi (AFM)
  • infraröd spektroskopi och mikroskopi
  • QCM-D
  • elektrokinetiska metoder för ytkarakterisering
  • Raman- och TIR-ramanspektroskopi
  • vibrationssummefrekvensspektroskopi
  • nano-infraröd.

– Vi förmedlar också kontakt med kemiinstitutionen där det finns möjlighet att använda ytterligare två instrument, röntgendiffraktion (XRD) och kärnmagnetisk resonans (NMR), berättar Matthew.

Under det första halvåret 2023 kommer fler nya instrument att introduceras.

– Vi har precis installerat ett XPS-system och ett kryo-ultramikrotom. En ny FEG-SEM med EDS kommer att finnas tillgänglig från slutet av maj, säger Matthew.

Text: Leena Höijer

Anmälan till nyinvigningen 25 april

Läs mer om 2MILab

Är du intresserad av att använda något instrument? Kontakta Matthew Fielden!