Celine Helgesson Hallström – möt vinnaren av SEB Tech Talent of the year 2022

Nalen: Celine Helgesson Hallström
Publicerad 2022-05-04

Nyfikenhet, motivation och en bred mix av ämnen gav Celine Helgesson Hallström, student på masterprogrammet i Machine Learning, SEB Tech Talent of the Year 2022.

Stort grattis Celine, hur känns det att få ”SEB Tech Talent of the Year 2022”?

– Jag känner mig hedrad och nyfiken på vad det här priset kommer att föra med sig. Jag är också väldigt stolt över resan som lett mig hit. Det har inte varit en rak linje. Mitt val av utbildning och hur jag prioriterar min tid har alltid drivits av nyfikenhet och motivation. Vilket ibland har bidragit till en bred mix av ämnen och engagemangsområden. Därför känns det fantastiskt att denna utmärkelse bekräftar att mitt omdöme om hur man växer professionellt, inte bara är vettigt för mig utan också kan leverera värde till andra. Jag är tacksam över att få uppleva detta tidigt i min karriär.

Vad tror du att sommarpraktiken på SEB och din mentor kommer att betyda för dig och din karriär?

– En av de saker jag ser mest fram emot med praktiken är att jag kommer att rotera på olika avdelningar på SEB. På det sättet kommer jag att möta människor som arbetar med data och maskininlärning på olika sätt. Förhoppningsvis kommer detta att vara en viktig pusselbit för att ta reda på vilka områden jag skulle kunna se mig själv arbeta med i framtiden. Att ha mentorer att diskutera med och lära av kommer att vara pricken över i:et!

Som studentambassadör på KTH har du också varit engagerad i en podd för att intressera presumtiva studenter att studera på KTH. Kan du berätta lite om det?

– I slutet av mitt första år på KTH presenterade jag och en klasskamrat idén att lägga till podcast till de sociala medieplattformar som används för att nå ut till potentiella studenter. Vi hade båda märkt en skillnad i hur KTH uppfattades utifrån och hur det faktiskt var att studera här. KTH gillade idén och nu är vi inne på tredje året med att producera podcasten KTH Student.

– Vårt mål att ge en korrekt bild av hur studierna vid KTH har utvecklats under dessa år. Som två kvinnliga studenter utan tanke på en ingenjörsutbildning under våra gymnasieår hoppas vi också kunna inspirera fler från otraditionella målgrupper att överväga KTH. Jag hoppas få vara en del av en mångfaldig teknisk industri i framtiden. Om vi ​​kan skapa några initiala gnistor av nyfikenhet hos människor som inte tidigare har funderat på att ta en examen i teknik, kommer det att bidra i rätt riktning.

Vad intresserar dig mest med det utbildningsområde du har studerat?

– Jag kommer från en kandidatexamen i medieteknik och studerar nu maskininlärning, och mitt omedelbara svar är att det är ett område med så mycket att göra. Jag tror att användningen av AI och maskininlärning i samspel med samhället är i ett övergångstillstånd. Samarbeten mellan olika yrken kommer att bli ännu mer avgörande framöver. Jag ser fram emot att vara en del av utvecklingen och känner ansvar för att bidra till den. Hur vi utformar samspelet mellan teknik och dess tillämpningar i samhället blir ett viktigt designval för framtiden. Detta gör mig väldigt exalterad eftersom det är en stor utmaning och en idealisk förutsättning för att skapa något nytt och bättre tillsammans.

Om 10 eller 20 år, var är du då? Inom vilket område arbetar du? Vad engagerar dig mest?

– Jag har ingen klar bild av var jag kommer att vara i framtiden, men jag har några idéer. Om 10 och 20 år från nu hoppas jag att jag fortfarande är nyfiken, sugen på att lära mig nytt och arbetar med något som har en viss mångvetenskaplig karaktär. Det är oftast där jag trivs och gör som bäst ifrån mig.