Studenter fick crash course i katastrofmedicin

Student packar skottsår på sårmodell.
Publicerad 2023-02-15

Packa sår, bära skadade personer och teaterblod hör inte till en dataingenjörs vardag. Men för studenterna som utvecklar ett spel för att utbilda i taktisk medicin kan det vara så. I alla fall för en dag.

Studenter som deltar i den stora kursen i programvarukonstruktion får själva välja projekt utifrån pitchar från företag som görs i december. Ett av uppdragen som presenterades var Gamification of tactical medical decisions av företaget CrashCourse tillsammans med Katastrofmedicinskt centrum i Linköping.

Uppgiften är att bygga ett strategispel för handdatorer. Spelet kommer att kretsa kring att fatta de bästa taktiska och medicinska besluten i svåra situationer. Beslut som kan rädda liv.

Som en del av projektet fick studenterna ett unikt tillfälle att ta del av en kurs i taktisk sjukvård, Tactical Emergency Casualty Care, som i vanliga fall endast hålls för blåljus-personal.

– Kunskapen som kursen bygger på ska utgöra hjärtat av spelet. Men också öka studenternas förståelse för ämnet så att de ska kunna utveckla en så verklighetstrogen spelupplevelse som möjligt, säger Lukas Berg, projektägare och grundare av CrashCourse .

Riktlinjerna som utgör ramarna för kursen kommer att användas som verktyg för att betygsätta spelarnas beteende. Till sin hjälp har studenterna en databas med frågor för olika situationer som kommer att användas i spelet.

– Målet är att ha ett spel i slutet av terminen som vi kan lägga upp där man laddar ner appar, säger Lukas.

I kursen fick studenterna lära sig att stoppa blödningar med tourniqet, packa sår, hur man bäst släpar eller bär en skadad person, varför säkerheten är viktig och hur man kan hjälpa på distans. De fick också lära sig problembilden som uppstår när någon blivit skjuten i bröstet.

Nästa steg för studenterna är att skapa ett spel som lär dig att agera på ett taktiskt och medicinskt riktigt sätt.

– Vi hoppas såklart på en bra slutprodukt i form av ett spel som engagerar spelaren att lära sig taktisk sjukvård. Vi hoppas också på att detta kan initiera ett samarbete med Katastrofmedicinskt centrum i Linköping för vidare utveckling av spel och programvaror, avslutar Lukas.

Text: Charlotta Alnersson