Malin Selleby blir ”Årets lärare” på KTH

Porträtt Malin Selleby
Malin Selleby, Professor vid Institutionen för Materialvetenskap, tycker att intresserade studenter är bland det bästa med undervisandet.
Publicerad 2020-11-04

Malin Selleby får utmärkelsen ”Årets lärare 2020” på KTH, som delas ut av Tekniska högskolans studentkår, THS. Malin jobbar på Institutionen för materialvetenskap (MSE) och undervisar i termodynamisk modellering på Materialdesign.

Vad betyder det här priset för dig?

– Det var en fantastisk överraskning som gjorde mig väldigt glad och känns som en bekräftelse. När jag började på KTH var det ju för att forska, inte undervisa, men det har blivit allt roligare – särskilt när man som jag får undervisa i det som man forskar inom.

Vad tycker du gör en bra lärare?

– Jag tror att en bra lärare försöker förmedla kunskap på ett så enkelt sätt som möjligt, inte göra det svårare än vad det är. Det är också viktigt att vara lyhörd för studenternas situation, att försöka tillmötesgå studenternas önskemål om de är rimliga och genomförbara.

Vad är det roligaste med att undervisa?

– Intresserade studenter. Och samarbete. Det kompendium som jag använder i undervisningen har Mats Hillert och jag skrivit tillsammans och uppgifterna har genom åren växt fram tillsammans med mina doktorander. Att jobba tillsammans med doktorander är roligt och stimulerande, att ta fram material tillsammans gör det hela väldigt givande.

Priset vill framförallt belöna lärare med innovativa undervisningsmetoder som kan inspirera andra lärare på KTH, och priset har en förmåga att ge ringar på vattnet:

– Malin får priset för sin humanistiska syn på studenter och hur hon använder ett helt team för att utveckla sin kurs. Den här utmärkelsen är ju fantastisk för Malin men också för Materialdesign, för MSE och för hela ITM, säger Annika Borgenstam, prefekt på MSE.

Text: Anna Gullers