Nordiska forskare lida inte av Jantelagen

En mapp av norge, sverige, finland
Publicerad 2022-04-11

Hur bedömer nordiska akademiker sina egna prestationer inom undervisning och forskning jämfört med sina kollegor?
Vad säger den bedömningen om den förändrade kulturen inom det akademiska yrket i Norden och utanför Norden?

At the Top of the Pyramid, Everyone is Above Average: Self-efficacy and perceived performance of academics in the Nordic countries

Publikationen handlar om hur akademiker i de nordiska länderna bedömer sina egna och andras prestationer.

Med utgångspunkt i vår teoretiska inriktning, som följer Bandura (1982, 2001) och viktiga insikter från teorin om social kognition, sociala kategorier och organisatorisk praxis, utvecklades och testades ett antal hypoteser i förhållande till resultaten av en online-enkät bland akademiker som skickades ut till alla universitet i Finland, Norge och Sverige.

Studien bygger på en enkätundersökning (2014-2015) som skickades till akademiker vid alla universitet i de nordiska länderna och som innehöll frågor om beslutsfattande, resultatstyrning, incitament, finansiering, stödtjänster, autonomi och kontroll samt arbetsklimat.

Den totala svarsfrekvensen för seniora akademiker var 24 % i Finland, 17 % i Sverige och 10 % i Norge; de respektive effektiva urvalsstorlekarna var 757 i Finland, 700 i Sverige och 1 300 i Norge (för mer information, se Pulkkinen et al., 2019).

Resultat

Överlag bedömer nordiska akademiker sina egna prestationer inom undervisning och forskning som över genomsnittet jämfört med sina kollegor. Detta resultat är något förvånande mot bakgrund av den kulturella uppfattningen om jantelagen, (Kaminsky, 2007; Scott, 2016), enligt vilken man inte ska tro att man är bättre än andra, och där den egalitära synen på samhället fortfarande är stark (Hofstede, 2001).

Läs hela publikationen här
​​​​​​​At the Top of the Pyramid, Everyone is Above Average:  Self-efficacy and perceived performance of academics in the Nordic countries ​​​​​​​