Rekordmånga gymnasiearbeten hos Vetenskapens Hus under pandemin

Publicerad 2021-03-24

Rekordmånga elever har i spåren av pandemin anmält sig för att göra gymnasiearbete med stöd av Vetenskapens Hus.

Bild av Marie Danielsson
Marie Danielsson

När Vetenskapens Hus inte kan ta emot besökande skolor har de fått mer och göra på andra sätt: Antalet elever som vill göra sitt gymnasiearbete hos Vetenskapens Hus har under året ökat med 120%, vilket motsvarar 145 elever. Återvinning av mobiltelefoner, gammablixtar och pandemins matematik har varit ämnen som man kunnat stötta eleverna i.

Varför var det så många sökande 2020?

”När pandemin drabbade oss alla, och det blev alltmer distansundervisning blev det lättare att delta i våra projektträffar, som blev en kombination av distansträffar och på plats. Möten med forskare i universitetsmiljö och möjlighet att låna utrustning blev betydelsefullt för många elever”, säger Marie Danielsson, pedagogisk utvecklare i kemi vid Vetenskapens Hus.

Vad är bakgrunden till att ni jobbar med gymnasiearbeten?

”Vi har byggt upp en organisation kring gymnasiearbeten och varje år ger vi tillsammans med aktiva forskare vid KTH och Stockholms universitet elever stöttning inom valda ämnesområden och fördjupning inom forskningsmetodik. Vårt huvuduppdrag är att inspirera unga att bli intresserade av fortsatta studier inom de naturvetenskapliga ämnena, teknik och matematik. Genom stöd från oss och aktiva forskare får de en tydligare bild av universiteten och den riktiga forskarmiljön.”

Något av projektarbetena du särskilt vill lyfta?

”Ett spännande projekt är återvinning av mobiltelefoner i samarbete med Kerstin Forsberg på avdelningen Resursåtervinning på CBH-skolan. Eleverna fick undersöka hur man kan återvinna metallsalter ur procesströmmar med fryskristallisation eller förträngningskristallisation. Återvinning av mobiltelefoner är ett ämne som engagerar och det har vi tagit vidare. Utifrån elevernas projekt har vi dessutom utvecklat en laboration för gymnasieskolan som blev underlag till en uppskattad lärarfortbildning tillsammans med Kerstin.

Text: Elisabet Bergknut

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se
Tillhör: Skolan för industriell teknik och management (ITM)
Senast ändrad: 2021-03-24