Logistikens framtid i en oviss värld

NOFOMA 2024 landar i Stockholm

Två män framför Försvarshögskolan.
I spetsen för arrangemanget står KTH-lektor Luca Urciuoli och Per Skoglund, lektor på Försvarshögskolan.
Publicerad 2024-02-05

Den 36:e upplagan av NOFOMA-konferensen ges av KTH och Försvarshögskolan i juni 2024. Vi mötte arrangörerna Per Skoglund och Luca Urciuoli för att få några godbitar ur programmet.

NOFOMA 2024 arrangeras av KTH och Försvarshögskolan och utgör starten för ett nytt samarbete inom logistik och försörjningskedjor. I spetsen står KTH-lektor Luca Urciuoli och Per Skoglund, lektor och avdelningschef på Försvarshögskolan.

För den som inte känner till NOFOMA, vad är det?

– NOFOMA är en nordisk konferens inom logistik och försörjningskedjor. Här träffas årligen forskare, logistiker, utbildare från hela världen för att dela erfarenheter sinsemellan. Det är som en plattform där vi som gillar logistik kan diskutera trender, den senaste forskningen och utmaningar inom området.

Vad är temat för årets konferens och varför?

– När vi satt och planerade årets konferens såg vi ett försämrat världsläge, ökade protektionistiska toner i den internationella politiken och ett storskaligt krig i Ukraina. Företag och nationer började öka sina inköp från närområden och fokuserade på riskhantering, återhämtning och beredskap som en följd av både pandemin och kriget i Ukraina. Sammantaget ledde det till årets tema som handlar om att hantera värdekedjor i en osäker värld.

Vilka är höjdpunkterna i programmet?

– Just nu har vi två key-note speakers klara till programmet den 13 juni. Professor emeritus Martin Christopher från University of Cranfield kommer att koppla sitt anförande till konferensens tema. Dessutom har vi Dr Elly Reinolds från Action Aid. Hon kommer att prata om praktiska erfarenheter från biståndskedjan och att ge bistånd i Ukraina.

– Sedan måste vi förstås nämna Nordlog den 12 juni där vi har fokus på doktorander och nätverksbyggande. Under Educators day samma dag utvecklar vi metoder för livslångt lärande.

– Vi planerar även en Meet-the-editors-session, där författare kan ställa frågor om publiceringsprocessen i väletablerade logistiktidskrifter.

Vad vill ni säga till den som tvekar till att komma till Stockholm?

– Konferensen är ett måste för forskare inom logistik och supply-chain management. Och vi är inte ensamma, för vi har redan fått in 160 abstracts.

– NOFOMA är den lilla konferensen för att nätverka med forskare i Norden. Deltagare från länder utanför Norden säger alltid ”Jag kommer tillbaka.” Det är en vänlig och inbjudande konferens med det goda samtalet.

Berättat för Ulrika Georgsson

Läs mer och anmäl dig NOFOMA 2024 (Eng)