Universities in the Knowledge Society har släppts

Universities in the Knowledge Society book cover
Publicerad 2021-10-19

Professor Lars Geschwind och Industridoktorand Stefan Lundborg ha bidragit med ett kapitel om det svenska högskolesystemet i denna volym.

Universities in the Knowledge Society

The Nexus of National Systems of Innovation and Higher Education, har just släppts av Springer. Utgivaren ha släppt e -bokversionen, och kapitel kan köpas här från SpringerLink -webbplatsen  (på engelska)

Landskapet för högre utbildning har under de senaste åren genomgått betydande förändringar. Detta har varit särskilt fallet för forskarutbildning, akademiskt liv, sysselsättning, arbetsförhållanden och entreprenörsverksamhet vid universitet runt om i världen. Akademin förväntas bli mer professionell inom undervisning, mer produktiv inom forskning och mer entreprenörskap i allt. Några av de involverade förändringarna har väckt frågor om attraktiviteten hos en akademisk karriär för dagens akademiker. Samtidigt har kunskap kommit att identifieras som den viktigaste resursen i samtida samhällen.

Ladda ner pdf flyer Universities in the Knowledge Society (pdf 132 kB)