Utbildningsplattform gav ITM-forskare vinst i internationellt hackaton

Studenter i klassrum
En digital plattform öppnar världens universitet för studenter från fler områden. Foto: Taylor Wilcox, Unsplash
Publicerad 2022-01-12

Forskare och alumni från ITM har vunnit ett hackaton på temat hållbar utveckling. Deras vinnande förslag är en digital plattform som ökar möjligheterna för studenter från områden utan högkvalitativ utbildning att studera vid universitet runt om i världen. Idén presenterades på världsutställningen i Dubai i december.

Drygt 1300 team från hela världen arbetade under två veckor med globala hållbarhetsutmaningar med utgångspunkt från Agenda 2030 i Hack for Earth 2021. Sju team valdes ut av juryn och får nu möjlighet att utveckla sina idéer vidare. Ett av dem består av bland andra ITM-forskarna Susanne Nilsson och Margareta Norell Bergendahl.

– Vi vann kategorin ”Education” med en idé till en digital plattform som ska stödja studenter från länder och områden som inte har tillgång till högkvalitativ utbildning och ge dem möjlighet att studera på universitet över hela världen, säger Susanne Nilsson som forskar inom Integrerad Produktutveckling och Design.

Susanne Nilsson
Susanne Nilsson.

Susanne Nilsson förklarar att målet med plattformen är att fånga upp duktiga och studiemotiverade unga människor som kan bidra till att hantera framtidens stora samhällsutmaningar.

– Idag sållas många potentiella studenter bort då de kommer från skolor eller universitet från vilka de mer etablerade universiteten idag inte har resurser och kompetens att bedöma kvalitet och betyg. På plattformen får de bland annat stöd att översätta sina betyg, samt möjlighet att genomföra tester för att validera sin reella kompetens kopplat till ingenjörsämnen och hållbarhet.

Nu väntar nästa steg i projektet och teamet kommer under våren att ingå i acceleratorprogrammet Build for Earth, där de får stöd att utveckla sin idé.

– I programmet erbjuds vi bland annat ett fantastiskt nätverk av experter från hela världen inom olika områden, säger Susanne Nilsson. Under våren hoppas vi också identifiera personer på KTH som är intresserade av att medverka i och stödja projektet att ta fram en första prototyp.

Teamet har deltagare från Sverige, Botswana, Kenya, Nigeria och Ghana, och är i åldrarna 16–70.

Läs mer om projektet: hackforearth.com/winners

Text: Alexandra von Kern

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se
Tillhör: Skolan för industriell teknik och management (ITM)