Att överbrygga akademi och industri- KTH doktorander på LiFT

Bild på en hydroponisk odling
Publicerad 2024-04-03

Inom livsmedelsvetenskapen fungerar forskarskolan LiFT (Future Technologies for Food Production) som en knutpunkt för innovation och samarbete. LiFT etablerades år 1997 och har vuxit till ett nationellt utbildnings- och forskningsnätverk med syfte att lyfta den svenska livsmedelsindustrin genom att främja högutbildade doktoranders vetenskapliga kompetens. Med ett konsortium bestående av KTH, SLU, Chalmers, LTH, RISE och OrU driver LiFT Sveriges livsmedelssektor mot ökad hållbarhet och global konkurrenskraft.

Loris Mazzaferro är doktorand vid Institutionen för Hållbar Utveckling, Miljövetenskap och Teknik (SEED) vid KTH. Mazzaferro är en av tre KTH-doktorander som för närvarande är en del av LiFT forskarskola. Hans doktorsavhandling fokuserar på förbättring av resurseffektiviteten och miljöprestandan hos urbana vertikala odlingar genom cirkulärbaserade produktionsmetoder. Han undersöker olika sätt genom vilka vertikala odlingar kan utnyttja urbana restflöden, vilket innebär övergång från ett linjärt system till ett cirkulärt.

Genom livscykelanalys (LCA) syftar Mazzaferro till att analysera konsekvenserna av denna cirkulära övergång, främst ur ett miljöperspektiv. Hans förhoppning är att projektet ska ge nya insikter om de potentiella fördelarna med symbiotiska produktionssystem och möjliggöra för urbana vertikala jordbruksföretag, beslutsfattare och andra intressenter att fatta välgrundade beslut om hur man hanterar cirkulära övergångar.

Mazzaferro anser att LiFT har flera fördelar för hans doktorandstudier. Dess tvärvetenskapliga forskningsinriktning kan ge en mer omfattande förståelse för olika aspekter relaterade till livsmedelsproduktion. LiFT erbjuder också nätverksmöjligheter med forskare och yrkesverksamma inom området.

För att ansöka till LiFT forskarskola, ladda ner och fyll i formuläret som finns på LiFTs antagningswebbplats . Ansökningar och frågor kan riktas till KTHs Rebecka Milestad .

Bild på Loris

- Möjligheten att interagera med industriella aktörer genom studiebesök och mentorprogrammet kommer att ge en uppdaterad och omfattande bild av den svenska livsmedelssektorn, kommenterar Loris Mazzaferro.