Att besegra "äckelfaktorn": Dr Jonas House om konsumenters acceptans av alternativa proteiner
KTH FOODs nya tillskott Dr Jonas House, som undersöker kostförändring ur ett sociologiskt perspektiv, presenterade sin forskning under ett lunchseminarium idag.
Alternativa proteiner: Konsumentacceptans och ätbarhet
När livsmedelssystemets miljöpåverkan ökar är det avgörande att hitta hållbara alternativ inom planetens gränser. Alternativa proteiner, inklusive insekter, labbodlat kött och köttimitationer, erbjuder lovande lösningar. Konsumenternas acceptans är dock fortfarande en betydande utmaning på grund av "äckelfaktorn".
House betonade att psykologiska barriärer hindrar etableringen av insekter som livsmedel, trots att de är en mycket hållbar proteinkälla. Han fann också att pris, smak och tillgänglighet är nyckelfaktorer när det gäller konsumentacceptans, där insekter i nuläget inte anses tillräckligt tilltalande. Istället för att enbart fokusera på att förändra konsumenternas attityder, föreslog House att branschen borde omformulera diskussionerna kring ätbarhet och fokusera på hela värdekedjan för att göra dessa alternativ mer tilltalande. I korthet: om alternativa proteiner som insektsbaserade livsmedel kan göras attraktiva och tillgängliga, kan de övervinna den initiala motviljan och få konsumenternas acceptans på köpet.
Presentationen följdes av en intressant diskussion med publiken.