Samarbete i fokus på KTH FOODs första referensgruppsmöte

Publicerad 2023-10-31

KTH FOOD center höll sitt första referensgruppsmöte med deltagare från kommuner, företag, icke-statliga organisationer, stiftelser och forskningsinstitut. Syftet med workshopen var att samla relevanta intressenter för att dela synpunkter och förväntningar kring hur man ska samarbeta med centret de kommande åren för att skapa och dela kunskap om hälsosamma och hållbara matsystem.

Workshop-deltagare

Workshopen ägde rum 17 oktober 2023 i Openlabs lokaler i Stockholm. Deltagarna var Axfoundation, Boodla, ICA, IVL Svenska Miljöinstitutet, Orkla Foods Sweden, Stockholms Stad, Sweden Food Arena, Sweden Foodtech, Södertälje municipality/MatLust, Lantmännen and WWF.

Målet med dagen var att diskutera och hitta gemensamma teman och samarbetsområden och att utveckla arbetsmetoder för att driva på innovativt tänkande och projekt bland referensgruppen. Openlabs diskussionsledare ledde det snabba arbetet med att identifiera behov och utmaningar och att lägga fokus på prioriterade områden för att bidra till gemensam kunskap och lösningar som främjar hållbarhet i livsmedelssystemen.

Vi tror att ett öppet och aktivt forum för intressenter och KTH FOOD, där vi kan slå våra kloka huvuden ihop, är väsentligt för snabb utveckling kring kunskapssamskapande, utveckling av gemensamma forskningsförslag och infrastrukturdelning. Vårt gemensamma mål är att utnyttja vår samlade erfarenhet, kunskap och passion för att förverkliga potentialen för hållbara livsmedelssystem”, säger Francisco Vilaplana, direktör för KTH FOOD.

Teamwork är nödvändigt

Under workshopen identifierade representanter från Axfoundation, Boodla, ICA, IVL Svenska Miljöinstitutet, Orkla Foods Sweden, Stockholms Stad, Sweden Food Arena, Sweden Foodtech, Södertälje kommun/MatLust, Lantmännen and WWF olika utmaningar och samarbetsmöjligheter och diskuterade hur gruppen kan utvecklas för att maximera dess påverkan.

Referensgruppen var överens om att det krävs samarbete för att nå fler och snabbare resultat. Några av de identifierade fördelarna var att samarbeta med forskare och studenter inom cirkularitet och valorisering av matavfall, nya affärsmodeller, innovativ produktionsteknologi, mångfald och resiliens, mätning och kartläggning av hållbarhet, och kopplingen mellan mat och hälsa, samt ett kompetens- och kunskapsutbyte mellan den akademiska världen och industrin.

Studentpotential

Det finns också potential för samarbete när det kommer till utbildning och kompetensutbyte, förklarar vice-direktör Rebecka Milestad.

“KTH har duktiga och ambitiösa studenter vars expertis skulle kunna hjälpa våra intressenter i form av projekt och praktik. I sin tur skulle våra intressenter kunna berika våra perspektiv genom industridoktorander och adjungerade professorer.”

Efter workshopen var det mingel och det bjöds på en lunch baserad på WWFs One Planet Plate-koncept.