Margareta Bergman går i pension efter 17år på KTH

Publicerad 2022-02-17

Från webbredaktör, kursadministratör, projektekonom till studierektor för högskolepedagogiska enheten.

Grattis till din pensionering.

Margareta Bergman

Vad har fått dig att stanna och vad har du trivts mest med med ditt jobb?
Kontakten med alla människor, kursdeltagare och lärare. Att vara en del i olika utvecklingsprojekt.

Vad är den största skillnaden du ser från då och nu på KTH?
Massor har hänt under dessa år. Första kvinnliga rektorn, utvecklingen av Storträffar, nätverk och arenor  och nu alla förändringar efter pandemin.

Några speciella minnen och vad är du mest stolt över?
Att ha varit med och startat och genomfört ” Enhancing Higher Education ”. När EU från Bryssel hade revision i Tekniklyftet (jag var ekonom i projektet) och vi inte fick ett enda påpekande.

Vad känner du inför att lämna KTH?
Jag kommer att sakna alla intressanta människor jag arbetat med på KTH, i Sverige och internationellt. Men nu ser jag fram emot att vara fri och zooma ut.

Vad ska du göra på din fritid nu?
Först av allt ska jag ta drönarkort. Sen ser jag fram emot en lång odlingssäsong på Gotland. Har 40 chiliplantor på gång och potatis och dahlior som väntar på plantering. Kulturtant låterkul.

Några ord från prefekt Arnold Pears & avdelningschef Lars Geschwind

Arnold "Du ha varit för mig och institutionen ett upskattat medarbetare, alla dina insatsen under åren, din stöd när jag kom till KTH, din bemötande, våra diskussioner om Högskolepedagogiska utbildningar och internationella satsningar och önskar dig lycka till"

Lars "Jag ha verkligen uppskattat dig som kollega, du är pragmatiskt, problemlösare och så många personer i en. Du ha varit hjärnan och hjärtat i högskolepedagogik. Tack för din tid hos oss."

Några ord från Mats Hanson från KTH Learning Lab tider

Margareta Bergman & Mats Hanson

Rekryteringen av Margareta till KTH Learning Lab år 2004 var redan från början en fantastisk succé. Hon visade genom sin kunskap, erfarenhet, trygghet, arbetsvilja och glädje hur KTH och KTH Learning Labs skulle utvecklas.

Hon satt i vårt kontorsladskap som spindeln mitt i nätet. Hon jobbade profesionellt med flera av våra utvecklingsprojekt och som administratör. Hon hade koll på allt! Om jag ska lyfta fram en lite detalj, som jag tror betydde en hel del, var vår resa till Stanford och MIT år 2007. Den gav ideer, inspiration och fortsatta kontakter som betytt mycket för den pedagogiska utveckling på KTH. Jag önskar dig Margateta ett fortsatt aktivt liv, med förhoppningsvis, nära kontakt med KTH och oss f.d. kollegor.

Mats Hanson

Några ord från Per Norström om Tekniklyftet projekt

Våren 2011 började projektet Tekniklyftet , ett skolutvecklings- och lärarfortbildningsprojekt som finansierades av EU-pengar via Europeiska socialfonden. Den totala budgeten var ca 15 miljoner och projektet pågick i drygt två år. Vetenskapens hus stod bakom det, med Ewa Erixson-Carlquist som projektledare och Margareta som ekonom. Andra som ingick i projektgruppen var bl.a. Lena Gumaelius (som drog igång alltihop) och jag. Kungsträdgården fylls med olika teknikrelaterade aktiviteter.

Margaretas uppgift var att hålla ordning på ekonomin. Som i alla EU-projekt var det extrema krav på redovisning. Ewa höll ihop innehållet. Margareta höll ihop ekonomin. Innehållet hade socialfonden en del att invända mot när projektet avslutades. Den ekonomiska redovisningen var de nöjda med när några missförstånd hade retts ut. Exempelvis trodde EU-folket att Festo var ett företag som anordnade fester och ifrågasatte att vi hade anlitat dem. När de fick klart för sig att Festo inte alls ordnar fester, utan säljer pneumatikutrustning lugnade de ned sig. De var imponerade av projektets (alltså Margaretas) goda ordning.