Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Affärsutvecklingscoaching från KTH Innovation

När du utvecklar en idé eller ett forskningsresultat kommer du att stöta på många frågetecken på vägen. KTH Innovations affärsutvecklingscoacher hjälper dig att hitta svaren så att du kan komma framåt i din utveckling.

Gustav Notander, affärsutvecklingscoach på KTH Innovation, pratar med en idébärare.

Har du en idé?

Har du en idé du vill utveckla eller ett forskningsresultat du tror skulle kunna skapa nytta? Boka ett möte med oss så tar vi de första stegen tillsammans. 

Träffa en affärsutvecklingscoach

Ju tidigare du tar kontakt med oss på KTH Innovation desto bättre. Vid vårt första möte pratar vi om din idé eller din forskning och gör en plan för hur vi ska gå vidare. Vi är specialiserade på den allra första utvecklingsfasen, så du behöver inte vara orolig att du inte kommit långt nog.

Vi guidar din utveckling

Våra affärsutvecklingscoacher har bred erfarenhet inom alla tekniska områden på KTH och har själva erfarenhet av att själva starta och driva företag. Coachernas uppgift är att stötta dig och hjälpa dig att själv driva din utveckling för att du och din idé ska nå en marknad. De ser till att du fokuserar på rätt sak i rätt tid och ställer frågor som får dig att själv tänka till om din väg framåt. Till sin hjälp har de metoder och processer som vi utvecklat för att ge dig de bästa förutsättningarna för att lyckas.

Stödet är brett men kan röra sig om utveckling av en idé till ett hållbart affärskoncept, feedback från marknaden, kundkontakt, försäljningsstöd, utveckling av affärsplan samt stöd vid bolagisering.

En hand som håller ett AA-batteri med texten SKOPAS skrivet på sidan.

"När någon ställer rätt frågor så börjar du formulera tankarna på nya sätt. Genom att prata med vår coach Daniel och våra potentiella kunder har vi lärt oss väldigt mycket om var vi ska lägga vårt fokus."

- Natalia Skorodumova, KTH-professor och grundare av SKOPAS

Ellure-läppstift i rosa nyanser ligger på en rosatonad bakgrund

"KTH Innovation har varit vår supporter och stöd sedan dag ett. Vi blev välkomnade med öppna armar när vi bara hade en galen idé och vision om att 3D printa läppstift, och vi pushades därefter att våga testa vår idé tidigt ute i verkliga livet."

Jasmin Sabir, KTH-alumn och medgrundare av Ellure

KTH Innovations innovationsprocess

För att din idé ska gå från tidigaste utvecklingsfas till att nå marknaden måste den stötas och blötas genom en rad olika steg. På KTH Innovation arbetar vi efter en beprövad och utarbetad innovationsprocess som sträcker genom tre faser. Dessa är;

  1. Idéfas
    Här beskriver du din idé, och vi klargör äganderätt och snåriga avtal för att du ska vara trygg med att du äger din innovation.
  2. Förstudiefas
    I det andra steget utvecklar du din affärsidé och tillsammans undersöker vi potentiella områden för att bekräfta hur idén ska realiseras. I förstudiefas tittar vi också på finansieringsmöjligheter och teamutveckling.
  3. Projektfas
    Slutligen lägger vi stort fokus vid hur din idé kan vidareutvecklas kommersiellt.I den här fasen är stödet från oss som störst. Kundkontakter knyts, och marknadsinput från första kund brukar ske i denna fas innan vi fokuserar på nästa steg som kan vara ex. inkubation, bolagisering eller försäljning av patent.