Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

KTH:s hållbarhetsmål inom utbildning

KTH:s utbildning har indirekt påverkan på hållbar utveckling genom de kunskaper och förhållningssätt som våra studenter får med sig efter avslutad utbildning. Studenter på alla nivåer behöver därför få kunskaper och verktyg för att kunna driva på omställningen till en hållbar samhällsutveckling.

Definition av hållbar utveckling

Baserat på Brundtlandrapporten (1987) kan begreppet "hållbar utveckling" definieras som:
En hållbar utveckling är en utveckling som tillgodoser våra behov idag utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. Det innehåller två grundläggande koncept: behov, och speciellt de grundläggande behoven hos världens fattiga r vilka prioritet ska ges, och de begränsningar av ekosystemens möjligheter att tillgodose nuvarande och framtida behov som också bestäms av teknologi och social organisation.

Enligt högskolelagen ska "Högskolorna i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa" (1:5). I högskoleförordningen finns det övergripande lärandemål fastställda av regeringen som berör miljö och hållbar utveckling. KTH har egna universitetsövergripande hållbarhetsmål och klimatmål för perioden 2021-2045. För de övergripande målen finns det framtagna delmål och en universitetsövergripande handlingsplan.

Här finns hållbarhetsmål och åtgärder för utbildning 2021-2025.

KTH:s tidigare hållbarhetsmål (2016-2020) för utbildning

  • KTH ska öka alla anställdas och studenters kunskap om och engagemang i frågor gällande hållbar utveckling.
  • Hållbar utveckling ska vara integrerat i alla utbildningsprogram på samtliga nivåer så att studerande efter examen kan bidra till en hållbar samhällsutveckling.

Hållbar utveckling ska integreras i KTH:s samtliga program, inklusive forskarutbildningen. Det ska också finnas utbildningsprogram på alla nivåer som har fokus på hållbarhetsfrågor. På alla arkitekt-och civilingenjörsprogram ska det finnas en möjlighet att få en hållbarhetsprofil på sin utbildning genom valbara kurser eller möjlighet att välja ett masterprogram eller spår med hållbarhetsfokus. Kopplat till miljöledningssystemet ska skolorna upprätta handlingsprogram för hur integrering av hållbar utveckling i utbildningsprogrammen ska stärkas. Detta kan om möjligt ske integrerat med programutvecklingsplaner. Vid centrala uppdrag och utredningar med koppling till utbildning ska hållbar utveckling integreras i arbetet. En pedagogisk kurs i Lärande för hållbar utveckling ska ges minst årligen. Seminarier och nätverksträffar för undervisande personal ska ordnas. KTH ska ge anställda och studenter kunskap och medvetenhet om hållbar utveckling i det dagliga arbetet och studielivet. KTH ska erbjuda både allmänna breda utbildningar för alla anställda och specifika utbildningar där behov finns, exempelvis inom kemikaliehantering. I kommande kvalitetsutvärderingar ska hållbar utveckling ingå.

KTH:s arbete med att integrera hållbar utveckling inom utbildning

Under 2012 genomfördes en utvärdering av måluppfyllelse av hållbarhetsmål på civilingenjörs-, högskoleingenjörs- och arkitektprogram på KTH. Programmens självvärderingar fungerade som samtalsunderlag under skolbesök med samtliga skolledningar under 2013, vilka resulterade i att varje skola under 2013 och 2014 tog fram handlingsprogram för programutveckling inom miljö- och hållbar utveckling. Under 2015 genomfördes en uppföljning för kartläggning av måluppfyllelsen av de nationella målen, KTH:s miljömål och målen i KTH:s utvecklingsplan 2013-2016 inom området hållbar utveckling på civilingenjörs-, högskoleingenjörs- och arkitektprogram på KTH. Sedan 2016 har KTH haft universitetsövergripande hållbarhetsmål för utbildning. 

Utöver att integrera hållbar utveckling inom utbildningsprogrammen finns, på KTH, ett antal utbildningar för anställda inom miljö- och hållbarhetsområdet. Det finns t.ex. en webbaserad utbildning  om hållbar utveckling på KTH för alla anställda, och dels specialiserade utbilningar inom exempelvis kemikaliehantering och den högskolepedagogiska kursen Lärande för hållbar utveckling .

Uppföljning av tidigare hållbarhetsmål

Uppföljning av tidigare hållbarhetsmålet för utbildning (2016-2020) finns sammanfattad i rapporten "KTH:s hållbarhetsmål för utbildning. Uppföljning av målperioden 2016-2020"

Utvärderingen baserades på: befintliga indikatorer; alumni- och mellanårsenkäter; skolrapporter; programanalyser, utbildningsplaner och kursplaner för utbildningsprogrammen; intervjuer med doktorsprogramansvariga; samt (då) en nyutvecklad CDIO-standard för hållbar utveckling. Den övergripande slutsatsen från utvärderingen var att KTH:s hållbarhetsmål för utbildning för perioden 2016-2020 delvis uppnåtts. Det var tydligt att en positiv utveckling skett, samtidigt som det fanns fortsatta utvecklingsbehov inom flera områden.

Ansvarig för uppföljning:

KTH Sustainability Office, KTH:s skolor