KTH-forskaren Mark Pearce berättade om sin forskning på rymdkonferensen på KTH. (Foto: Adam af Ekenstam)

Gott och blandat från rymden

RYMD

Publicerad 2015-09-23

De senaste trenderna inom rymdforskning och hur universum egentligen ser ut var två av de frågor som belystes på en av rymdkonferensens föreläsningar på KTH.
– I enlighet med god svensk tradition kommer vi att servera ett smorgosbord av rymdforskning, sade astronauten Bonnie Dunbar.

Hon inledde med att berätta om de utmaningar som rymdsamfundet står och stått inför, inte minst på det medicinska området.  Vad händer med muskelmassa, immunförsvar, matsmältning, synen och hjärt-kärlsystemet före, efter och under en vistelse i rymden? Hur påverkas kroppen av att vara på rymdstationen ISS, 400 kilometer ovan jord?

Bonnie Dunbar visade en hälsning direkt från Scott Kelly och Mikhail Kornienko, som tillbringar ett år på ISS. Scott Kelly har en tvillingbror på jorden vilket gör det extra intressant att kunna jämföra människor med samma gener.

Astronauten och forskaren Tom Marshburn berättade i den näst intill fullsatta hörsalen om olika typer av försök kring till exempel strålning samt fysisk och psykisk hälsa.

– Ökat samarbete mellan USA och Ryssland, fler kommersiella aktörer och ökad komplexitet är tre tydliga trender inom vår rymdforskning just nu, sade han.

Austronauterna Bonnie Dunbar och Chiaki Muka gav olika aspekter på den pågående rymdforskningen.

Efter en presentation av hur det japanska rymdarbetet ser ut följde ett anförande kring grunderna inom kosmologin och vad vi vet idag om universums beskaffenhet av professor Katherine Freese, föreståndare för Nordic Institute for Theoretical Physics, som drivs av Stockholms universitet och KTH.

Avslutningsvis gav sex KTH-forskare, Yifang Ban , Mark Pearce , Per-Arne Lindqvist , Anna Jensen , Mikael Östling och Sven Grahn ett smakprov på fyra minuter vardera på sin respektive forskning. Det handlade bland annat om hur man kan hjälpa stadsplanerare att förutspå hur storstadområden kommer växa med hjälp av observationer av jorden länk och insamlande av data från rymden till hur arbetet med byggandet av KTH:s studentsatellit MIST fortlöper.

Läs mer om en del av den rymdforskning som bedrivs på KTH .

Text: Jill Klackenberg